BRATISLAVA, BRUSEL – Slovensko zrejme nebude figurovať na zozname dopravných projektov, ktoré bude prednostne spolufinancovať EÚ. Tajnú depešu tohto znenia poslal podľa informácií denníka SME minulý týždeň náš veľvyslanec pri EÚ Miroslav Adamiš.
Rozhodnutie Európskej komisie ešte nie je definitívne, ak by sa ale komisia rozhodla naše projekty nezaradiť, bola by to pre Slovensko veľmi zlá správa. Vyberá sa z 29 dopravných projektov, medzi ktorými sú aj dva slovenské: diaľnica a železnica na trase Žilina – Katowice a lodná doprava na trase Bratislava – Viedeň. Vybraných bude desať dopravných projektov a niekoľko ďalších z vedy a výskumu.
Zoznam projektov je súčasťou tzv. Quick Start Programme, čo znamená, že ich bude možné zrealizovať v priebehu jedného-dvoch rokov a únia by mohla poskytnúť až 30 percent peňazí na tieto koridory. Na terajšie dopravné projekty prispieva vo výške 10 percent.
Problémom sú zrejme peniaze. Členské krajiny ako Francúzsko, Nemecko, Švédsko či Holandsko majú väčší záujem na financovaní projektov z vedy a vzdelania, ktoré sú v jednom balíku s dopravnými projektmi a sú pre nich zaujímavejšie.
Hoci Slovensko pôvodne malo prísľub, že na zozname bude, väčšiu šancu majú zatiaľ Poliaci a Maďari. V oboch prípadoch ale koridory Slovensko obídu. Zlá správa by to bola hlavne v prípade koridoru Žilina – Katowice, ktorý spĺňa všetky kritériá komisie a je už rozostavaný.
Podľa Rudolfa Koronthályho, riaditeľa odboru európskej integrácie na ministerstve dopravy to ale neznamená, že Slovensko dopravné koridory obídu a projekty, ktoré schválila Van Miertova skupina, platia. Budú vraj realizované a financované zo štrukturálnych fondov a kohézneho fondu.
Dôležité bude novembrové zasadnutie Rady ministrov dopravy členských a pristupujúcich krajín. Definitívne rozhodnutie padne na decembrovom summite únie.
MIRIAM ZSILLEOVÁ