
Slabý dopyt po LCD displejoch dostal Sony do problémov a firma prepustí dvadsaťtisíc zamestnancov. V Trnave Sony zamestnáva 1500 ľudí a prepúšťať tam neplánuje – výrobu orientuje na televízory a stredoeurópsky trh rastie. FOTO – SONY
TOKIO, BRATISLAVA – Slabší predaj elektroniky núti nadnárodné koncerny spájať sa. Japonská Sony a kórejský Samsung včera ohlásili, že založia spoločný podnik. Budú v ňom vyrábať ploché displeje z tekutých kryštálov LCD. Spoločná firma dvoch mamutích elektrotechnických korporácií začne naplno fungovať v roku 2005.
Práve LCD displeje stoja za finančnými problémami firmy Sony, svetovej jednotky vo výrobe spotrebnej elektroniky. Nízky dopyt po tomto výrobku oslabil spoločnosť natoľko, že musí pristúpiť k reštrukturalizácii a prepustiť dvadsaťtisíc ľudí. Prepúšťanie a spájanie sa so Samsungom vyjde japonský koncern na 3,1 miliardy dolárov.
Sony má fabriku aj na Slovensku. V Trnave zamestnáva takmer 1500 ľudí. „Nemám informácie, že by sa reštrukturalizácia koncernu dotkla aj Slovenska. Skôr naopak, vyzerá to tak, že sa trnavský závod bude ďalej rozširovať,“ hovorí Ľubomír Kollár zo Sony Slovakia. V Trnave Sony nevyrába problémové LCD displeje, závod je zameraný hlavne na produkciu televízorov a súčiastok. „Okrem toho stredo– a východoeurópske trhy expandujú a Trnava je vďaka tomu zisková,“ dodal Kollár.
Z uvedených 20 000 zrušených pracovných miest bude 7000 v Japonsku, zvyšok v zahraničných filiálkach. Vo svete má Sony celkovo 154-tisíc zamestnancov. V rámci uťahovania opasku Sony tiež zníži vo svojich výrobkoch počet súčiastok o takmer 90 percent. Firma zmodernizuje výrobné linky a zjednoduší výrobné postupy, aby znížila náklady a urýchlila vývoj nových výrobkov. Analytici hodnotia plán kladne. Niektorí pripomínajú, že Sony drastické kroky potrebovala.
Koncern Sony v rámci plánu tiež osamostatní svoje finančné divízie – Sony Life Insurance Co, Sony Assurance Inc a Sony Bank do holdingovej firmy, ktorú sa chystá založiť v apríli. Do obchodného roku 2006/2007 chce Sony znížiť ročné fixné náklady o 330 miliárd jenov, teda zhruba o tri miliardy dolárov. Maržu prevádzkového zisku chce koncern dovtedy zvýšiť na desať percent. Do marca 2003 táto marža firme klesla na 2,5 percenta.
TOMÁŠ VELECKÝ, reuters