auto tam, kde by obyčajné, podstatne tvrdšie, išli dávno do šmyku. Tak, ako nie každá obuv je vhodná pre tú-ktorú udalosť i počasie, tak aj pneumatiky potrebujeme iné na šport, iné do terénu, celkom iné pre vysoké rýchlosti. Zákon nám ich už neprikazuje meniť, ale zdravý rozum áno. Áno, reč je o… Ale začnime pekne poporiadku, od A. Vlastne od nôh! Ako je postarané o tie vaše? Kúpili ste si nedávno novú vychádzkovú obuv, lebo tá stará už doslúžila? Hoci nepodliehate móde, dôležité sú pre vás iba úžitkové parametre obuvi… Hm, nuž prečo potom šetríte na dobrých podrážkach svojich druhých nôh?!
Na Mikuláša v sandáloch?
Isto ste už zistili, že krásne slnečné teplé dni sú už preč, dážď nie je iba matnou spomienkou, pribudli hmly, neraz už aj mrazíky. Sneh už klope na dvere. Zima nepríjemne zalieza pod nechty. Zo skrine oprašujeme zimník a nohy si žiadajú teplé zimné topánky. A čo „nohy“ vášho auta? Stále majú letné pneumatiky? Akoby ste na Mikuláša vyrazili z domu v sandáloch! Skúste to, vari pochopíte, čo myslia odborníci, keď dookola opakujú svoje: ak sa priemerná teplota zníži na hranicu 7°Celzia, treba konať! Na rade je prezúvanie. Ak sa máte radi, a tiež svojich blížnych, „obujete“ svoje auto „do zimných“. Prečo? Tak, ako sa
obuvníkom doteraz nepodarilo vyrobiť topánky, ktoré by v lete vetrali a v zime zohrievali vaše nohy, neexistujú ani celoročné pneumatiky.
Dôležité rozdiely
Nie každý vie, aký je rozdiel medzi zimnými a letnými pneumatikami. Zásadným spôsobom sa však líšia v niekoľkých dôležitých bodoch: je to najmä rozdiel v technológii lamiel a v ramennej oblasti plášťov. Moderné letné dezény majú čoraz menej lamiel v jednotlivých dezénových blokoch a zväčša uzavretú ramennú oblasť pneumatiky. Zimné dezény majú otvorenú ramennú časť s rozširujúcou sa drážkou, zlepšujúcou odvod snehu a snehovej kaše (samočistiaca schopnosť) a navyše disponujú veľkým počtom lamiel.
Relatívny vplyv jednotlivých častí sa mení v závislosti na typu povrchu. Napríklad na čerstvo napadanom snehu majú najväčší vplyv bloky dezénu spolu s počtom drobných lamiel. Na ujazdenom snehu s vrstvou čerstvo napadaného snehu je vplyv dezénových blokov a lamiel približne vyrovnaný. A pri jazde na ujazdenom snehu má najväčší vplyv behúňová zmes a lamely. Ak majú letné pneumatiky optimálnu zmes behúňovej časti pri teplotách do 7°C, zimné si zachovávajú využiteľnú elasticitu aj pri extrémne nízkych teplotách. Tomu zodpovedá lepší záber. Pri nízkych teplotách sú zmesi letných pneumatík natoľko tvrdé, že strácajú adhéziu, teda záberové aj brzdné vlastnosti.
(jovi)