„Každý tam chce napchať čo najviac,“ povedal.
Informovali sme sa preto v Štátnom pedagogickom ústave, na ktorý predmet ešte vzdelávacie štandardy neurobili a prečo. „Pokiaľ viem, na všetky základné predmety sú už štandardy hotové,“ povedala SME Mária Nogová, aj keď uznala, že hádky okolo ich tvorby naozaj boli. Každý štandard totiž tvorilo niekoľko ľudí: didaktik zo Štátneho pedagogického ústavu a členovia predmetovej komisie na jednotlivé predmety. Problematicky sa tvoril napríklad štandard na slovenský jazyk alebo dejepis, ale aj tie sú už hotové.
Štandardy prešli vývojom: prvé z roku 1999 boli neskôr podrobnejšie rozpracované, a od roku 2002 sú platné už nové, rozšírenejšie štandardy. „Postupne sa overovali na školách, vyčisťovali sa,“ hovorí Nogová. Je to však otvorený materiál, ktorý sa podľa nej môže a zrejme aj bude ešte meniť.
Na tvrdenie niektorých učiteľov, že sú štandardy príliš podrobné a pre deti priťažké, hovorí: „Otázkou je, či štandard chápeme ako minimálne učivo, ktoré by žiak mal vedieť, alebo optimálne. My sme sa priklonili k tomu, že by to malo byť optimálne učivo: to, čo si myslíme, že by každý žiak na Slovensku mal zvládnuť na 75 percent. Možno, že v súčasnosti je učivo trochu nadsadené, ale to je na širšiu diskusiu. Je totiž veľa názorov na to, čo je to pre žiakov optimálne sa naučiť.“ Zrejme bude trvať niekoľko rokov, kým sa overí, či sa štandard postavil správne. „Nie je to otázkou jedného-dvoch rokov,“ myslí si Mária Nogová.
(sr)
Ukážka zo štandardu z chémie pre žiaka II. stupňa
Vzdelávací štandard pre žiaka II. stupňa z chémie je obsiahly – má 25 strán, na ktorých je jedenásť základných oblastí. Vybrali sme ukážku toho, čo by 10– až 14-ročný žiak mal vedieť.
1. Vymenuj aspoň 3 vlastnosti plastelíny, polyetylénového vrecka, kocky cukru a medeného drôtu.
2. Charakterizuj rozdelenie zmesí podľa veľkosti čiastočiek.
3. Uveď päť metód oddeľovania zmesí.
4. Opíš princíp úpravy povrchovej a podzemnej vody na pitnú.
5. Vysvetli, prečo sú atómy H, He a Li elektricky neutrálne.
6. Urči z hodnoty protónového čísla počet protónov a elektrónov v elektricky neutrálnom atóme.
7. Zapíš chemickou rovnicou štiepenie HNO3 vo vode.
8. Urči v redoxných rovniciach látku, ktorá sa oxidovala.
9. Vymenuj zásady prvej pomoci pri poliatí pokožky koncentrovaným hydroxidom.
Na čo je dobrý štandard?
1. Učitelia ho môžu používať pri vypracúvaní tematických plánov. Pomocou neho môžu zistiť, do akej miery si žiaci osvojili učivo, a to počas vyučovania alebo pri skúškach.
2. Štandard môže pomôcť aj žiakom a ich rodičom, aby sa zorientovali v školských povinnostiach a mohli skontrolovať, do akej miery ovládajú základné učivo. (Problémom je, ako sa k nemu dostať – kým v susednej Českej republike sú štandardy voľne predajné v kníhkupectvách, u nás je často problém zohnať ich aj na škole. Niekde učitelia dokonca tvrdia, že štandard nepatrí rodičom vôbec do rúk.)
4. Štandard slúži autorom učebníc na rozlíšenie základného a rozširujúceho učiva.
5. Vedenie školy môže štandard využívať pri kontrole kvality práce vyučujúcich. Prostredníctvom testu môže porovnať, ako si osvojili učivo v triedach, ale aj v ročníkoch.
Ukážka zo štandardu pre slovenčinu na gymnáziách
Štandard zo slovenského jazyka a literatúry má 38 strán. Tu sú niektoré otázky.
1. Na základe etymológie slova vysvetlite pravopis vybratých slov.
2. Transformujte päť riadkov slangového textu na hovorový text v spisovnom jazyku. Vyraďte slová, ktoré nepatria do slovnej zásoby slovenského národného jazyka.
3. Nájdite vo frazeologickom slovníku päť najznámejších frazeologických jednotiek viažucich sa k časti ľudského tela a využite ich v krátkom slohovom útvare podľa svojho výberu.
4. Zdôvodnite pravopis vyznačených podstatných mien, prídavných mien, zámen a čísloviek v nominatíve plurálu, v genitíve plurálu a v inštrumentáli plurálu.
5. Nahraďte slovenským výrazom tri internacionálne termíny z oblasti jazykovedy.
6. Formulujte funkciu polovetnej konštrukcie v porovnaní so súvetím.
7. Uveďte dve hlásky, ktoré Martin Hattala zaradil do Štúrovej slovenčiny.
8. Pripravte pre spolužiakov krátku inštruktáž o symboloch používaných pri posielaní správ SMS prostredníctvom prenosného telefónu alebo o piktogramoch, s ktorými sa stretáme na stanici alebo letisku.