Taký je v skratke odkaz kapitoly Daňová politika, ktorá upravuje zbližovanie nepriamych daní, teda dane z pridanej hodnoty a spotrebných daní tak, aby medzi členskými krajinami nedošlo k neželanej daňovej konkurencii. Harmonizovaný systém je dôležitý, aby sa nestalo, že tovar bude zdanený vo dvoch členských krajinách alebo že nebude zdanený vôbec.
To najhoršie z kapitoly už máme podľa generálneho riaditeľa daňovej a colnej sekcie na ministerstve financií Branislava Ďurajku za sebou. „V deň nášho vstupu bežný občan žiadne výrazné zmeny nepocíti. Nápor na peňaženky už priniesla úprava spotrebných daní k 1. augustu,“ hovorí pre SME.
Najdiskutovanejšie cigarety
Európska únia nemá jednotnú daňovú politiku. Stanovuje preto len minimálne sadzby spotrebných daní na tabak, minerálne oleje, pivo, víno a lieh. V posledných štyroch sme už minimálne sadzby dosiahli, tam sa naším vstupom nezmení nič. Najdiskutovanejším artiklom sú preto cigarety.
V čase prístupových rokovaní zaostávali ceny cigariet u nás ďaleko za cenami v únii. Slovensko si preto dohodlo päťročné obdobie, ktoré nám dáva čas do 31. decembra 2008. Dovtedy musí byť spotrebná daň na cigarety 57 percent predajnej ceny a najmenej 2,60 Sk na cigaretu, čo znamená, že ceny bežných cigariet sa vyšplhajú až na 90 korún. Lacnejšie cigarety ako Mars by mohli byť po našom vstupe lacnejšie ako dnes, naopak drahšie ako Davidoff môžu stáť až 150 korún.
Únia požiadavku na prechodné obdobie akceptovala s podmienkou, že musíme prijať záväzný harmonogram zvyšovania daňového zaťaženia (pozri tabuľku). „Po úpravách k 1. augustu sú už dnes ceny cigariet také, aké mali byť podľa harmonogramu v roku 2006. Ďalšie zvyšovanie by malo nasledovať až v roku 2007,“ vysvetľuje Ďurajka.
Zdaňovanie energií
Problematická ešte bude nová smernica únie o zdaňovaní energií, kde dôjde k zvýšeniu minimálnych sadzieb na minerálne oleje v únii. Smernica zavádza aj nové spotrebné dane na elektrinu, plyn a uhlie. Slovensko plánuje požiadať o desaťročné prechodné obdobie. Podľa Petra Staneka z Ústavu slovenskej a svetovej ekonomiky Slovenskej akadémie vied únia prechodné obdobia v nových ekologických normách netoleruje. „Podľa mňa prechodné obdobie udelené nebude.“
Zmeny pocítia firmy
V deň nášho vstupu tak zmeny viac ako občania pocítia firmy, ktoré budú obchodovať s úniou. Súvisí to s novým zákonom o DPH. „Zmenia sa techniky fakturácie a vykazovanie v daňovom priznaní,“ hovorí Ďurajka.
Inak sa však život firmám zjednoduší. Dnes musí podnikateľ, ktorý dováža napríklad z Nemecka, tovar precliť a prejsť colnými procedúrami, takže tovar niekedy na hraniciach stojí aj tri dni. Po našom vstupe colné formality odpadnú. Tovar sa prevezie bez problémov a jeho hodnota sa potom musí uviesť až v daňovom priznaní.
Výhoda – zjednodušenie
Ďurajka považuje zapojenie sa do vnútorného trhu únie a zjednodušenie administratívnych procedúr vo vzájomnom obchode za jednoznačnú výhodu tejto kapitoly. Problémy by podľa neho nastali vtedy, ak by sa členské krajiny dohodli, že v daňových otázkach budú rozhodovať väčšinovým hlasovaním. Slovensko by tak mohlo byť prehlasované v dôležitých otázkach a nemohlo by realizovať nezávislú daňovú politiku. Preto nebudeme takýto model hlasovania podporovať.
Daňová politika
Prínosy
* zjednodušenie platenia dane z pridanej hodnoty,
* výnimka z povinnej registrácie platiteľa DPH pre podnikateľov s ročným obratom do 35-tisíc eur.
Riziká
* postupné zvyšovanie predajných cien cigariet a tabakových výrobkov,
* zvýšenie výdavkov štátneho rozpočtu na financovanie stavieb (školy, nemocnice a pod.).
(Podľa: Slovensko na ceste do EÚ, Kapitoly a súvislosti, J. Figeľ a M. Adamiš)