KOŠICE - Takmer dvetisíc kilometrov ciest druhej a tretej triedy prejdú v budúcom roku do majetku Košického samosprávneho kraja.
Samospráva bude podľa tzv. kompetenčného zákona povinná starať sa o ich správu, údržbu a investorskú činnosť, teda modernizáciu, rekonštrukciu a výstavbu. Výnimkou budú komunikácie na území Košíc, ktoré sú vo vlastníctve mesta. Spolu so zodpovednosťou prevezme kraj od štátu aj majetok a 490 pracovníkov organizačných zložiek Slovenskej správy ciest, ktorí sa stanú zamestnancami novovzniknutej spoločnosti Správa ciest KSK. Bude ju tvoriť päť stredísk - v Rožňave, Trebišove, v Michalovciach, Spišskej Novej Vsi a Moldave nad Bodvou a 16 cestmajsterských obvodov.
Podľa autora koncepcie, vedúceho odboru dopravy Antonína Reisingera, organizácia musí byť plne funkčná od 1. januára: „Kompetencie preberáme uprostred zimy. Od začiatku roka ju budeme zabezpečovať na základe mandátnej zmluvy so Slovenskou správou ciest aj na cestách prvej triedy, ktoré naďalej ostávajú majetkom štátu.“
Problémom ostávajú pozemky, na ktorých sú cesty postavené. „Na nevyriešených pozemkoch je až 70 percent všetkých ciest v kraji. Nebránime sa, aby sme ako budúci vlastníci vstúpili do tohto procesu. Zatiaľ nemáme oporu v zákone, ktorý by garantoval finančné krytie na výkup pozemkov. Podľa odhadu ide o sumu okolo 850 miliónov korún,“ povedal Reisinger.
Ďalším vážnym problémom je kvalita ciest, ktorá najmä v regiónoch s tuhou zimou je katastrofálna. Investičný dlh štátu sa odhaduje na miliardu korún. Uvedomuje si to aj župan Rudolf Bauer: „Dostávame od štátu majetok, ktorý je v zlom stave. Presúvajú nám ho s nádejou, že ho budeme lepšie spravovať. Hoci zriaďovateľská funkcia prejde na nás, štát sa nemôže zbaviť spoluzodpovednosti a bude musieť naďalej prideľovať financie formou dotácie zo štátneho rozpočtu.“
Podľa Bauera samospráva bude musieť hľadať rezervy vo vlastnom rozpočte. Nevylúčil ani prijímanie úverov. Pozitívne zmeny sa podľa jeho vyjadrenia dajú očakávať najskôr o štyri roky.
MIKULÁŠ JESENSKÝ