mi kanálmi presúvajú aj k ďalším odvetviam, ktoré aerolíniám dodávajú služby či tovar.
Výrobca lietadiel Boeing predpokladá výrazný pokles odbytu lietadiel a ohlásil prepustenie 20- až 30-tisíc svojich zamestnancov. Obmedzovanie kapacít predpovedajú aj rafinérske firmy, ktoré predávajú letecký benzín.
Neistota okolo priamych dosahov krízy pre veľké firmy sa odráža v správaní burzových maklérov a investorov. Hromadný predaj zrazil akcie on-line cestovných kancelárií o 20 až 40 percent. Ich vyhliadky výrazne zhoršil tretinový úbytok rezervácií zájazdov. Klesanie, v lepšom prípade stagnovanie, je charakteristické aj pre firmy automobilového priemyslu. Akcie Nissan Motor stratili v Japonsku od začiatku krízy už viac ako štvrtinu svojej ceny.
Z mála spoločností, na ktoré sa sústredí záujem investorov, sa kurzovým ziskom najviac tešia telekomunikačné firmy. Najmä vďaka nim včera burzy v Ázii druhý deň po sebe rástli. Nevýrazným nárastom sa začalo obchodovanie aj na európskych a neskôr na amerických akciových trhoch. Makléri to však nepovažujú za začiatok skutočného oživenia. „Každý sa snaží reagovať na to, čo spraví trh. Nikto teraz nechce riskovať,“ opísal náladu analytik z americkej investičnej firmy.
Aj mierne zisky burzových indexov sú zatiaľ príliš krehké. „Budú existovať snahy o výhodné kúpy, ale Wall Street najprv musí prekonať obrovskú psychologickú a emocionálnu bariéru,“ mieni šéfanalytik Kirin Securities.
O nič lepšie nie sú ani vyhliadky amerického dolára. Podľa niektorých pozorovateľov americká mena utrpí tým, že vôbec prvýkrát bola epicentrom krízy Amerika. Veľké analytické a finančné spoločnosti preto predpovedajú doláru dlhodobé straty. Ešte včera sa dolár udržal na 92 centoch voči euru, ale už najbližších týždňoch by sa jeho kurz mohol ustáliť na oveľa vyšších hodnotách. Rôzne predpovede počítajú s oslabením o niekoľko desatín, a najhoršie scenáre dokonca nevylučujú, že pomer dvoch vedúcich svetových mien sa dotkne parity 1:1.
JURAJ JAVORSKÝ