Jar, leto, teplý september. To sú chvíle, keď sa po čistom suchom a teplom asfalte dá jazdiť pomerne rýchlo i relatívne bezpečne. Rok má však aj také mesiace - a v našich končinách ich nie je málo, keď je na cestách viac vody, snehu, nechutnej kaše či jednoducho len kamienkov z posypu, než samotného asfaltu. Práve tento čas sa priblížil. Je to čas, keď na prenesenie vodičových pokynov na cestu treba využiť čo naj-viac kolies, najlepšie všetky štyri.
Jednoduchou a fyzikou podloženou pravdou je, že pohon štyroch kolies je účinnejší, rýchlejší i bezpečnejší, než pohon dvoch kolies. Uznávaným priekopníkom pohonu štyroch kolies je značka Audi. Už pred štvrť storočím vyvinula legendárny model Audi Quattro, ktoré sa stalo motoristickou novinkou roka 1980 a niekoľko rokov vládlo na tratiach svetových automobilových súťaží.
Pohon quattro sa rýchlo dostal pod kapotu sériových automobilov Audi. Nielen na to, aby vodiči, ktorí majú quattro, boli na ceste rýchlejší, ale najmä, aby boli bezpečnejší.
Systém quattro, ktorý vychádza zo spomínaného legendárneho súťažného automobilu Audi Quattro, je permanentný, teda má stály pohon všetkých kolies. To znamená, že všetky štyri kolesá sú stále v zábere. Krútiaci moment medzi nápravy rozdeľuje medzinápravový diferenciál systému Torsen. Je to mechanický systém bez zložitej riadiacej elektroniky, ktorý sa vyznačuje okamžitou reakciou na dané adhézne podmienky a samočinne rozdeľuje krútiaci moment medzi prednú a zadnú nápravu v potrebnom pomere. Navyše automobily Audi sú už desiatky rokov konšt-ruované od začiatku vývoja každého modelu na použitie pohonu štyroch kolies, ktorý sa stal harmonickou súčasťou celého podvozku. Vďaka takémuto konštrukčnému prístupu a štvrťstoročným skúsenostiam je pohon quattro dodnes neprekonaný, o tom svedčia početné porovnávacie testy renomovaných svetových motoristických médií.
Tak napríklad v nemeckom motoristickom časopise Auto Bild 2/2003 spome-dzi štyroch automobilov s pohonom štyroch kolies vyhralo porovnávací test Audi A4 3.0 quattro. Krátky citát: „Rafinovaný medzinápravový diferen-ciál Torsen reaguje dokonca jemnejšie a rýchlejšie než elektronické systémy. V hlbokom snehu máte pocit, že práve jazdíte na Rallye Monte Carlo, taká vynikajúca je trakcia a precíznosť ovládania.“
Redaktori a testovací jazdci renomovaného nemeckého časopisu Auto motor und sport v čísle 3/2003 porovnávali dokonca osem áut s pohonom 4x4 a za víťaza tiež vybrali Audi: „Žiadna iná limuzína nemá tak profesionálne aplikovaný systém pohonu všetkých kolies ako Audi A8.“
K nadchádzajúcemu zimnému obdobiu pripravil importér vozidiel Audi, firma Porsche Slovakia, lákavú ponuku, pre tých, ktorí chcú byť na cestách nielen bezpečnejší, ale aj rýchlejší a chcú mať istotu, že ich auto zvládne aj ľad a sneh na ceste.
Od septembra až do konca roka 2003 ponúkajú všetci autorizovaní predajcovia pre modely Audi A4, Audi A6 a Audi allroad, pohon quattro za polovičnú cenu. Táto zvýhodnená cena pre permanentný pohon všetkých štyroch kolies platí pre všetky motorizácie a samozrejme aj pre karosárske verzie kombi, ktoré u Audi nesú názov Avant.
Na automobilových súťažiach je dnes auto s pohonom iba dvoch kolies proti „štvorkolke“ bez akejkoľvek šance. Pri každodennom jazdení na bežných cestách má quattro mnoho predností: od bezproblémového výjazdu z garáže cez prekonávanie zasnežených stúpaní až po nečakane klzkú zákrutu, kde dokáže zachrániť aj život.
Ing. Marta Kučerová, PR manager spoločnosti Porsche Slovakia, s.r.o.