Motoristická tlač na Slovensku vo veľkom záujme

Boj o čitateľa a inzerciu sa v segmente motoristických informácií neodohráva len v časopisoch, ale aj v televíznych a rozhlasových reláciách.

Motoristických časopisov je na slovenskom trhu niekoľko: domácich, zahraničných všeobecných alebo špecializovaných na istú oblasť motorizmu. Všeobecne sa motoristickou tematikou zaoberajú dva dvojtýždenníky - AUTO aktuál z vydavateľstva MK3 a Stop z vydavateľstva Stop auto-moto revue. Medzi mesačníky patria exkluzívny Auto motor a šport z vydavateľstva MK3, Auto magazín so špecializovanou prílohou Profi auto z vydavateľstva Mediapakt. Okrem týchto vychádza ešte mesačník Autožurnál, ktorý vydáva Rudolf Karpat a časopis MOT od vydavateľa Samuela Bibzu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Kto, čo a koľko číta

Najvyššiu čítanosť si napriek poklesu v minulom roku zachováva mesačník Auto motor a šport, ktorý číta v priemere okolo 200 000 čitateľov. V poslednej etape minulého roka sa medzi sledovanými periodikami objavil Auto magazín (predtým vychádzal ako Profi auto) a za rok si dokázal nájsť 129 000 čitateľov, vzhľadom na podobu a cenu časopisu, najmä z masovej skupiny motoristov. Nasleduje dvojtýždenník Stop, ktorý v posledných troch rokoch vykazuje pokles záujmu čitateľov. Napriek dobrej poznateľnosti značky a vďaka viac ako tridsaťročnej tradícii vychádzania titulu sa jeho čitateľská základňa z roka na rok zmenšuje. Z ostatných stojí za zmienku asi už len dvojtýždenník AUTO aktuál, ktorý si vylepšil svoju čítanosť v roku 2002 o asi 16 000 čitateľov.

SkryťVypnúť reklamu

Čo na čitateľa zaberá?

Kľúčovým prvkom úspešnosti toho-ktorého titulu je jeho obsahová úroveň a v neposlednej rade layout, čiže jeho vonkajšia (vizuálna) stránka. Z hľadiska konkurencie sa zdajú kľúčové informácie s pridanou hodnotou - porovnávacie testy, informácie o pripravovaných novinkách, či odborné komentáre. Z tohto pohľadu je najúspešnejší mesačník Auto motor a šport, ktorý vychádza na približne 100 stranách s najkvalitnejším papierom a tlačou v tomto segmente. Ako člen skupiny motoristických časopisov Motor-Presse Stuttgart kooperuje s ďalšími 40 titulmi v 16 štátoch sveta a reprezentuje odbornosť a určitý štandard žurnalistickej kvality. Vďaka medzinárodnej pozícii má tento titul prístup k exkluzívnym rozhovorom so špičkovými predstaviteľmi automobilových koncernov. Najväčším hendikepom mesačníka je pomerne vysoká cena 79 Sk. Je zrejme najväčšou bariérou jeho vyššieho predaja. Odpoveďou na túto kritiku bolo rozhodnutie vydavateľstva MK3 o vydávaní cenovo prístupnejšieho dvojtýždenníka AUTO aktuál za 20 Sk na 36 stranách. Azda najväčším konkurentom je mesačník Auto magazín s technickou prílohou Profi auto. Prednosťou je najmä cena 29 Sk a rozsah min. 120 strán, v ktorých okrem áut a športu nechýba priestor venovaný aktuálnej publicistike, motocyklom či úžitkovým automobilom. Špecialitou je pomerne veľká lifestyleová časť- rozhovor s osobnosťou, horoskopy, novinky na CD, humor, krížovka, reportáž. Zaujímavá je súťaž o Autoservis roka, ktorá spolu s technickou prílohou Profi auto oslovuje špecifickú skupinu odborníkov. Medzi trojicu najvýznamnejších motoristických časopisov patrí dvojtýždenník Stop, ktorý je na trhu už 33. rok a v grafike či informačnej štruktúre je v porovnaní s konkurentmi najkonzervatívnejší. Klesajúca čítanosť naznačuje, že skupina čitateľov Stop sa zmenšuje a navyše neponúka v porovnaní s konkurentmi v tematickej oblasti nič špecifické. Kolísavá je aj obsahová úroveň jednotlivých príspevkov a grafického stvárnenia. Z dlhodobého hľadiska sú motoristické časopisy príťažlivým médiom pre inzerentov, o čom svedčia rebríčky médií podľa reklamy.

SkryťVypnúť reklamu

Radi sa aj pozeráte, či počúvate

Značnú časť motoristickej verejnosti oslovujú aj televízne a rozhlasové relácie. Podľa prieskumu agentúry Dicio sú motoristické relácie v televízii druhým pravidelným zdrojom informácií o automobiloch. Slovenská televízia vysiela špecializované dvojtýždenníky - Motormagazín šport a Auto-moto-revue, a týždenník Športmotor.

Motormagazín šport, ako už názov napovedá, venuje najväčší priestor športu, nechýbajú ani návštevy autosalónov, či testy noviniek. V relácii Auto moto-revue dominujú návštevy autosalónov, testovanie automobilov. Priemerná minuloročná sledovanosť sa pohybuje nad hranicou 4% v dospelej mužskej populácii. Športmotor dosiahol priemernú sledovanosť u mužov 3,6%. Podľa odborníkov sú čitatelia motoristických magazínov lojálnejší a informácie z týchto zdrojov považujú za odbornejšie. Výhodou je, že sa k nemu môžu kedykoľvek vrátiť, nehovoriac o čítaní jedného časopisu viacerými čitateľmi.

SkryťVypnúť reklamu

Veľký priestor pre reklamu poskytujú aj rozhlasové relácie, ktoré oslovujú značnú časť motoristickej verejnosti. Relácia Pozor zákruta na Rádiu Slovensko má poslucháčov skôr z vyšších vekových kategórií - najmä z Banskej Bystrice, Košíc a Nitry a podľa údajov prieskumu MML je s 314 000 poslucháčmi najpočúvanejšou motoristickou reláciou.

AutoFun vo Fun Radiu počúvajú skôr mladší poslucháči z Bratislavy, nakoľko sa okrem se-rióznych tém venuje raritám, perličkám a extrémom z automobilizmu. Relácia AutoMotoTwist má atmosféru nedeľného predpoludnia - informuje o trendoch v technike i technológiách, glosuje. Rock FM Autorádio sa venuje technickým záležitostiam motorizmu a dopravy, ale aj motoristickému športu.

Najviac reklamy v motoristických informáciách v roku 2002 všeobecne smerovalo do televízie. V ďalšom období sa objem reklamy pravdepodobne prerozdelí v prospech reklamy rozhlasových relácií a motoristickej tlače. Tie totiž v porovnaní s televíziou ponúkajú viac foriem reklamy - reklamné rozhovory, telefonické súťaže, reklamné odkazy a podobne.

SkryťVypnúť reklamu

Spracované podľa Stratégie 3/2003 (autorka Roberta Ťapušíková)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 740
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 552
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 736
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 561
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 554
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 405
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 083
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 218
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu