Motoristických časopisov je na slovenskom trhu niekoľko: domácich, zahraničných všeobecných alebo špecializovaných na istú oblasť motorizmu. Všeobecne sa motoristickou tematikou zaoberajú dva dvojtýždenníky - AUTO aktuál z vydavateľstva MK3 a Stop z vydavateľstva Stop auto-moto revue. Medzi mesačníky patria exkluzívny Auto motor a šport z vydavateľstva MK3, Auto magazín so špecializovanou prílohou Profi auto z vydavateľstva Mediapakt. Okrem týchto vychádza ešte mesačník Autožurnál, ktorý vydáva Rudolf Karpat a časopis MOT od vydavateľa Samuela Bibzu.
Kto, čo a koľko číta
Najvyššiu čítanosť si napriek poklesu v minulom roku zachováva mesačník Auto motor a šport, ktorý číta v priemere okolo 200 000 čitateľov. V poslednej etape minulého roka sa medzi sledovanými periodikami objavil Auto magazín (predtým vychádzal ako Profi auto) a za rok si dokázal nájsť 129 000 čitateľov, vzhľadom na podobu a cenu časopisu, najmä z masovej skupiny motoristov. Nasleduje dvojtýždenník Stop, ktorý v posledných troch rokoch vykazuje pokles záujmu čitateľov. Napriek dobrej poznateľnosti značky a vďaka viac ako tridsaťročnej tradícii vychádzania titulu sa jeho čitateľská základňa z roka na rok zmenšuje. Z ostatných stojí za zmienku asi už len dvojtýždenník AUTO aktuál, ktorý si vylepšil svoju čítanosť v roku 2002 o asi 16 000 čitateľov.
Čo na čitateľa zaberá?
Kľúčovým prvkom úspešnosti toho-ktorého titulu je jeho obsahová úroveň a v neposlednej rade layout, čiže jeho vonkajšia (vizuálna) stránka. Z hľadiska konkurencie sa zdajú kľúčové informácie s pridanou hodnotou - porovnávacie testy, informácie o pripravovaných novinkách, či odborné komentáre. Z tohto pohľadu je najúspešnejší mesačník Auto motor a šport, ktorý vychádza na približne 100 stranách s najkvalitnejším papierom a tlačou v tomto segmente. Ako člen skupiny motoristických časopisov Motor-Presse Stuttgart kooperuje s ďalšími 40 titulmi v 16 štátoch sveta a reprezentuje odbornosť a určitý štandard žurnalistickej kvality. Vďaka medzinárodnej pozícii má tento titul prístup k exkluzívnym rozhovorom so špičkovými predstaviteľmi automobilových koncernov. Najväčším hendikepom mesačníka je pomerne vysoká cena 79 Sk. Je zrejme najväčšou bariérou jeho vyššieho predaja. Odpoveďou na túto kritiku bolo rozhodnutie vydavateľstva MK3 o vydávaní cenovo prístupnejšieho dvojtýždenníka AUTO aktuál za 20 Sk na 36 stranách. Azda najväčším konkurentom je mesačník Auto magazín s technickou prílohou Profi auto. Prednosťou je najmä cena 29 Sk a rozsah min. 120 strán, v ktorých okrem áut a športu nechýba priestor venovaný aktuálnej publicistike, motocyklom či úžitkovým automobilom. Špecialitou je pomerne veľká lifestyleová časť- rozhovor s osobnosťou, horoskopy, novinky na CD, humor, krížovka, reportáž. Zaujímavá je súťaž o Autoservis roka, ktorá spolu s technickou prílohou Profi auto oslovuje špecifickú skupinu odborníkov. Medzi trojicu najvýznamnejších motoristických časopisov patrí dvojtýždenník Stop, ktorý je na trhu už 33. rok a v grafike či informačnej štruktúre je v porovnaní s konkurentmi najkonzervatívnejší. Klesajúca čítanosť naznačuje, že skupina čitateľov Stop sa zmenšuje a navyše neponúka v porovnaní s konkurentmi v tematickej oblasti nič špecifické. Kolísavá je aj obsahová úroveň jednotlivých príspevkov a grafického stvárnenia. Z dlhodobého hľadiska sú motoristické časopisy príťažlivým médiom pre inzerentov, o čom svedčia rebríčky médií podľa reklamy.
Radi sa aj pozeráte, či počúvate
Značnú časť motoristickej verejnosti oslovujú aj televízne a rozhlasové relácie. Podľa prieskumu agentúry Dicio sú motoristické relácie v televízii druhým pravidelným zdrojom informácií o automobiloch. Slovenská televízia vysiela špecializované dvojtýždenníky - Motormagazín šport a Auto-moto-revue, a týždenník Športmotor.
Motormagazín šport, ako už názov napovedá, venuje najväčší priestor športu, nechýbajú ani návštevy autosalónov, či testy noviniek. V relácii Auto moto-revue dominujú návštevy autosalónov, testovanie automobilov. Priemerná minuloročná sledovanosť sa pohybuje nad hranicou 4% v dospelej mužskej populácii. Športmotor dosiahol priemernú sledovanosť u mužov 3,6%. Podľa odborníkov sú čitatelia motoristických magazínov lojálnejší a informácie z týchto zdrojov považujú za odbornejšie. Výhodou je, že sa k nemu môžu kedykoľvek vrátiť, nehovoriac o čítaní jedného časopisu viacerými čitateľmi.
Veľký priestor pre reklamu poskytujú aj rozhlasové relácie, ktoré oslovujú značnú časť motoristickej verejnosti. Relácia Pozor zákruta na Rádiu Slovensko má poslucháčov skôr z vyšších vekových kategórií - najmä z Banskej Bystrice, Košíc a Nitry a podľa údajov prieskumu MML je s 314 000 poslucháčmi najpočúvanejšou motoristickou reláciou.
AutoFun vo Fun Radiu počúvajú skôr mladší poslucháči z Bratislavy, nakoľko sa okrem se-rióznych tém venuje raritám, perličkám a extrémom z automobilizmu. Relácia AutoMotoTwist má atmosféru nedeľného predpoludnia - informuje o trendoch v technike i technológiách, glosuje. Rock FM Autorádio sa venuje technickým záležitostiam motorizmu a dopravy, ale aj motoristickému športu.
Najviac reklamy v motoristických informáciách v roku 2002 všeobecne smerovalo do televízie. V ďalšom období sa objem reklamy pravdepodobne prerozdelí v prospech reklamy rozhlasových relácií a motoristickej tlače. Tie totiž v porovnaní s televíziou ponúkajú viac foriem reklamy - reklamné rozhovory, telefonické súťaže, reklamné odkazy a podobne.
Spracované podľa Stratégie 3/2003 (autorka Roberta Ťapušíková)