* Učitelia nesmú žiakov vystavovať stavom napätia, vyplývajúcim z časového stresu pri príprave na vyučovanie alebo pri skúšaní. Preto by žiaci mali mať v jednom dni len jednu písomnú skúšku.
- pri kontrole vedomostí by mali učitelia zohľadňovať objektívne podmienky, ktoré má žiak na prípravu (dlhšia absencia v škole, zdravotné alebo rodinné problémy).
* Hmotnosť školských tašiek by sa mala pohybovať od 2,5 kg u žiakov prvých ročníkov do asi 5 kg u žiakov najvyšších ročníkov.
* Dĺžka vyučovacej hodiny je 45 minút.
- V prvých ročníkoch základných škôl sa môžu krátiť vyučovacie hodiny na 30-35 minút. Krátenie hodín sa odporúča aj u oslabených detí, napríklad v školách pri sanatóriách.
* Počet vyučovacích hodín nesmie prekračovať stanovený denný limit.
Denný limit pracovného času žiakov predstavuje povinné vyučovanie a domáca príprava. Je odstupňovaný podľa veku žiakov:
- v 1. ročníku by sa mal žiak venovať učeniu a domácej príprave asi 5 hodín za deň
- v 2. a 3. ročníku 5,5 hodiny denne
- v 4. a 5. ročníku 6 hodín denne
- v 6. a 7. ročníku 6,5 hodiny denne
- v 8. ročníku 7 hodín denne
- vo vyšších ročníkoch 7 až 8 hodín denne
* Celkový počet povinných vyučovacích hodín v jednom dni sa má pohybovať v rozsahu 3–4 hodín v najnižších ročníkoch, a 6–8 hodín v najvyšších ročníkoch.
* Pedagógovia majú zadávanie domácich úloh koordinovať tak, aby sa denné limity u žiakov neprekračovali.
* Počas voľných dní a v období prázdnin, určených najmä na aktívny oddych, sa nesmú zadávať rozsiahlejšie domáce úlohy.
* Pri tvorbe rozvrhu sa musia rešpektovať zmeny výkonnosti organizmu detí a mládeže podliehajúce dennému a týždňovému biologickému rytmu organizmu. To znamená, že:
- psychicky náročné predmety sa musia striedať s predmetmi psychicky menej náročnými, resp. nenáročnými.
- v rámci vyučovacieho dňa sa náročná psychická práca má zaradiť do času najvyššej psychickej výkonnosti (medzi 9. a 11. hodinou dopoludnia), a psychicky nenáročné predmety v čase nižšej psychickej výkonnosti (na koniec vyučovacieho dňa).
* V rámci vyučovacieho týždňa sa na pondelok, zaraďuje psychicky menej náročná činnosť.
* Psychicky náročné predmety sa zaraďujú na utorok a stredu, keď žiaci dosahujú maximum výkonnosti, a na štvrtok a piatok predmety psychicky menej náročné.
* Popoludňajšie vyučovanie sa odporúča zaraďovať na utorok, a športová činnosť sa odporúča zaraďovať na štvrtok odpoludnia.
* Za nevhodné sa považuje zaraďovanie nultých hodín.
* Na zmeny výkonnosti žiakov počas týždňa treba prihliadať aj pri zadávaní domácich úloh. (sr)