
Ľudmila Bistáková v triede s prvákmi a druhákmi. FOTO SME – PAVOL FUNTÁL
V obci Čataj tridsať kilometrov od Bratislavy je málotriedna škola. Do dvoch tried tu chodí 26 detí - prváci s druhákmi, tretiaci so štvrtákmi. Pred piatimi rokmi sem nastúpila učiteľka Ľudmila Bistáková a začala do výučby zavádzať Integrované tematické vyučovanie - ITV, s ktorým pracuje od jeho začiatkov na Slovensku, vyše desať rokov.
Tento systém výučby sa však nepáčil niektorým rodičom, preložili preto svoje deti do inej školy. „Keď som sa pýtala starostu, čo im na vyučovaní prekáža, povedal mi, že on vie, že ITV je dobré, ale ľudia ho nechcú, lebo deti sa len hrajú a nič sa nenaučia,“ hovorí Ľudmila Bistáková. Situácia vyvrcholila tým, že starosta obce nový spôsob výučby zakázal. K nemu sa pripojila aj Eva Hrabová, ktorá je poverená vedením školy.
Na rodičovskom združení začiatkom školského roka sa strhla debata o tom, ako sa bude v škole učiť. Pani Hrabová ju však ukončila s tým, že v škole sa bude učiť klasicky. Rodičom, ktorí chceli tematické vyučovanie, poradila, aby si dali deti do inej školy.
„Ani jedného rodiča som nepočula povedať, že integrované vyučovanie nechce. Neviem o nikom, kto chce preložiť deti do inej školy práve kvôli tematickému vyučovaniu,“ hovorí jedna z mamičiek. „My sme do tejto školy prihlásili dcéru práve kvôli ITV a neľutujeme. Teraz je piatačka a vedomostne je na úrovni siedmačky. Do školy začal chodiť už aj syn a učenie je pre neho zábava. Pani Bistáková to robí vynikajúco.“
Spýtali sme sa teda starostu, prečo chce rušiť vyučovanie, ktoré si rodičia želajú.
„Koľkí si to želajú?“ zareagoval starosta Jozef Čič. „Pani Bistáková dostala pred štyrmi rokmi 30 prvákov a tretina jej odišla. Keby sa jej podarilo rodičov aj učiteľov získať, mohli sme byť hviezdou v okrese, ale nepodarilo sa jej to a my si nemôžeme dovoliť, aby deti odchádzali. Rozhodnutie zastupiteľstva je, že sa bude učiť jedným spôsobom, klasicky.“ Pani Hrabová so starostom súhlasí. Niektorí rodičia bojujú za zachovanie ITV, iní sú ticho.
„Starosta vyučovaniu nerozumie a pani Hrabová podobne, pretože ani nemá kvalifikáciu pre vyučovanie na základných školách. Okrem toho väčšina rodičov preložila svoje deti do iných škôl z iných dôvodov, nie kvôli tematickému vyučovaniu. Robili to aj pred mojím príchodom,“ sťažuje sa učiteľka.
A čo na to ministerstvo školstva?
„Starosta obce nezodpovedá za kvalitu výchovy a vzdelávania v škole a bol by som nerád, keby starostovia školám prikazovali, ako majú učiť,“ povedal vedúci odboru základných škôl Zdenko Krajčír. „Aj riaditeľka by mala takýto zákaz podoprieť vážnymi dôvodmi. Najdôležitejší sú rodičia. Ak si oni nejaký spôsob výučby želajú, nech si ho cez radu školy presadia.“
Integrované tematické vyučovanie je progresívny spôsob vyučovania - jeho hlavnou črtou je to, že deti sa učia navzájom komunikovať a samostatne vyhľadávať informácie a pracovať s nimi. Dôležité je aj to, aby sa deti o veciach učili v súvislostiach, v akých sa s nimi stretnú aj v skutočnom živote. ITV sa desať rokov testovalo, bolo schválené ministerstvom školstva a odporučené ako vhodné pre potreby vyučovania na základných školách.