
Nové zákony o financovaní školám pomôžu, ale deťom v nich nie. Žiaci sa naďalej učia o 30–40 percent učiva viac, ako by potrebovali. Často musia učivo doháňať aj doma, čím im uberáme základné právo na oddych a voľný čas. Učitelia si to však môžu dovoliť, keďže žiadna norma o tom, koľko sa môžu deti učiť poobede, neexistuje. ILUSTRAČNÉ FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
Peniaze, to je problém, ktorý trápi školstvo najviac. Počas diskusie vedúcich odborov školstva o nových zákonoch, ktoré majú sprehľadniť vedenie a financovanie škôl, však odznel aj iný dôležitý motív. „Nové zákony o financovaní vítam, ale musím povedať, že sa takmer nič neurobilo pre vnútornú zmenu školstva. Je to akoby sme pekne vymaľovali dom, ešte keby sme tak mysleli na ľudí, ktorí v ňom budú bývať a žiť,“ pripomenul Miron Zelina, jeden zo spoluatorov Milénia.
Stále sa učia priveľa
Podľa neho sa deti naďalej učia o 30 až 40 percent vecí viac, ako potrebujú.
Výsledkom sú ich čoraz väčšie psychické aj telesné problémy: zvýšená únava, nervozita, stresy, vracanie, poruchy učenia, nechuť chodiť do školy.
Učitelia sa neučia, ako majú zvládať bežné situácie v školách. „Učia sa matematiku či slovenský jazyk, ale psychológie či praxe majú žalostne málo. Uznávam, že ako zástupca pedagogickej fakulty na tom mám aj sám sčasti vinu,“ hovorí Zelina.
Sľub, že sa objem učiva skreše, zaznel už v roku 2001. Na ministerstve školstva sa v tom však stále nič nedeje. Kurikulárna rada nefunguje, o redukcii učiva sa už ani nehovorí.
Svoje deti do školy nedám!
Jedna mamička z obce na východnom Slovensku to vyriešila po svojom - odmietla dať deti do školy. „V našich školách je šikana a stres. Učitelia zahlcujú deti vedomosťami, ktoré nemôžu zvládnuť a navyše ich pre život ani nepotrebujú. Preto odmietam, ako rodič zodpovedný za výchovu a vzdelanie svojho dieťaťa, dať deti do takýchto škôl,“ hovorí Alžbeta Klučková. Aj touto argumentáciou sa jej zatiaľ podarilo vyhnúť sa trestu za ohrozovanie mravnej výchovy detí pre nedodržanie povinnej školskej dochádzky.
Pretože je sama učiteľkou, svoje deti učí doma už druhý rok.
Sú domáce úlohy protiprávne?
Alžbeta Klučková má naštudované takmer všetky zákony v oblasti školstva a výchovy detí. „Domáce úlohy sú podľa mňa porušením medzinárodného dohovoru o právach dieťaťa. Ten im totiž zaručuje právo na oddych a voľný čas, ktorý pri súčasnom systéme v škole nemajú. Ak sa dieťa v škole učí šesť až osem vyučovacích hodín a doma ďalšie dve, duševne pracuje viac ako dospelý človek zamestnaný na plný úväzok,“ vyratúva. „Navyše nemá ani čas na záľuby, nemôže poobede oddychovať, pretože si musí robiť úlohy,“ dodáva.
Na Štátnom zdravotnom ústave nám potvrdili, že školy by mali pri vyučovaní vychádzať zo zákona o ochrane zdravia. Ten je ale príliš všeobecný a neuvádza žiadne normy. Vraj v návrhoch zákona boli, ale pri jeho skracovaní sa vyškrtli. Povedali nám tiež, že sa pripravuje sa aj nový zákon o ochrane zdravia, ale na deti v školách sa v ňom tiež myslieť nebude.
„Všetky problémy v školstve narážajú najmä na kvantum učiva. Štandard Francúzska má jednu stranu A4, u nás má jednu stranu štandard z každého predmetu. Ak sa zredukuje učivo, všetko sa vyrieši. Učitelia budú mať čas na tvorivosť, deti na oddych. Prečo sa však stále nič nedeje?!“ kritizuje A. Klučková.