Novinky podporili oživenie predaja automobilov v Slovenskej republike

Predaj osobných automobilov u nás zaznamenáva v tomto roku

výrazné oživenie, keď v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka trh vzrástol približne o tretinu. Zdá sa, že sme z najhoršieho vonku, a hoci ani tieto výsledky ešte nezlepšia priemerne

veteránsky vek našich automobilov, situácia sa aspoň nebude

zhoršovať. Samozrejme za predpokladu, že nám vládni úradníci, ako už niekoľkokrát, opäť nepredvedú jedno zo svojich

obľúbených systémových opatrení.

Tradične veľmi silnú pozíciu, s trhovým podielom až 54,6 %, si u nás aj naďalej udržuje Škoda, ktorá dosiahla medziročný rast predaja o približne 30 %. Bude zaujímavé sledovať, ako sa značke podarí vyrovnať sa nielen so stratou slovenského rodinného bestselleru, modelu Felicia, ale tiež so zvyšujúcou sa konkurenciou v triede u nás najpredávanejších malých automobilov. Práve do nej totiž postupne príde hneď niekoľko zaujímavých noviniek. Medzi príjemné tohtoročné prekvapenia zatiaľ patria výsledky francúzskych značiek Citroën a Renault. Obidve už pracujú priamo pod výrobcami, čo im umožňuje podstatne pružnejšiu modelovú i cenovú politiku, podobný krok pripravuje v blízkej dobe urobiť aj Peugeot. Citroën boduje vo všetkých triedach, kde je zastúpený, Xsara Picasso dokonca s veľkým odstupom v rebríčku minivanov vedie. Renaultu sa zasa v tomto roku podarilo na trh uviesť hneď niekoľko zaujímavých noviniek. Začiatkom roka to bola Thalia, ktorej prijatie prekvapilo aj importéra, nasledovala nová Laguna a začiatkom septembra výrazne modifikované Clio. To všetko spôsobilo, že Renault už v rebríčku značiek predbehol Volkswagen i Daewoo. Tradične obľúbenému Volkswagen tak patrí tretie miesto, pred piate Daewoo, ktoré stále stráca, sa už dostal aj Opel. Do desiatky najobľúbenejších značiek, ktorá sa stále jasnejšie začína profilovať, okrem spomínaných ešte patria Peugeot, Fiat, Seat, Citroën a Toyota.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Veľmi zaujímavé výsledky dosiahla skupina luxusných značiek. Napriek stále neradostnej ekonomickej situácii totiž výrazne vzrástol záujem o Mercedes, ktorý sa vďaka predaju 416 osobných automobilov už dostal na trináste miesto v rebríčku značiek. Mimoriadne úspešný rok sa rysuje pre BMW, lepšie výsledky než v minulom dosiahlo aj Audi.

MINIAUTOMOBILY

Trieda miniautomobilov bola ešte donedávna doménou značky Daewoo. Najprv to bolo Tico, pozíciu lídra po ňom úspešne prevzal Matiz. Ani v tejto triede sa však značka nevyhla strate, čo sa prejavilo aj na celkovom poklese predaja automobilov tejto triedy (- 26,6 %). Fiat Seicento sa začína čoraz viac približovať k Daewoo Matiz, tretie miesto patrí Renaultu Twingo, ktorého predaj síce medziročne tiež vzrástol, no pozície spomínanej dvojice už v tomto roku asi neohrozí. K zaujímavému kroku sa prednedávnom odhodlal Ford. Radikálne znížil cenu modelu Ka, no na výsledkoch predaja sa to zatiaľ neprejavilo. Seat opätovne na trh uviedol model Arosa, no keďže sa cenou dostal na úroveň o kategóriu väčších automobilov, možno predpokladať, že do výsledkov predaja zásadnejšie neprehovorí.

SkryťVypnúť reklamu

Miniautomobily 1. - 7. 2001

1. Daewoo Matiz 503

2. Fiat Seicento 317

3. Renault Twingo 155

4. Seat Arosa 17

5. Ford Ka 5

6. Hyundai Atos 3

7. Suzuki Alto 1

MALÉ AUTOMOBILY

Predaj malých automobilov v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka vzrástol až o 44 %. Práve v tejto triede sa totiž v tomto roku odohralo veľa zmien. Po skončení výroby Felicie si už viacerí brúsia zuby na zaujímavý podiel na trhu, ktorý doteraz patril práve Felicii. Ako prvý do boja vstúpil Renault, ktorý pochopil, že úspech na trhu vedie práve cez triedu malých automobilov. Vďaka Thalii sa razom prepracoval na druhé miesto v rebríčku modelov, začiatkom septembra svoje ambície navyše podporil uvedením výrazne modifikovaného Clia. Tradične dobré výsledky dosahuje Peugeot 206, no polepšili si aj Opel Corsa, Toyota Yaris/Verso a Citroën Saxo. Strata naopak postihla prekvapivo Fiat Punto, ale aj Seat Ibiza/Cordoba a Volkswagen Polo. Polo si však už na budúci rok môže stratené pozíciu získať späť. Nový model, ktorý automobilka práve predstavuje na autosalóne vo Frankfurte, má totiž všetky predpoklady nadviazať na úspechy predchodcu.

SkryťVypnúť reklamu

Malé automobily 1. - 7. 2001

1. Škoda Fabia/Combi 10 032

2. Škoda Felicia/Combi 7623

3. Renault Clio/Thalia 2965

4. Peugeot 206763

5. VW Polo/Classic 518

6. Fiat Punto 446

7. Seat Ibiza/Cordoba 393

8. Toyota Yaris/Verso 303

9. Opel Corsa 250

10. Citroën Saxo 228

NIŽŠIA STREDNÁ TRIEDA

Nižšia stredná trieda si u nás získava stále väčšiu popularitu, o čom svedčí aj medziročný rast predaja o 15,1 %. Neohrozeným lídrom je aj naďalej Škoda Octavia, veľmi dobré výsledky dosahujú aj Volkswagen Golf/Bora, Seat Toledo/León, Citroën Xsara, Nissan Almera a Opel Astra. Pod zvýšený predaj modelu Astra sa ale výraznou mierou podpísal výpredaj minulej generácie, ktorá sa u nás predáva pod označením Astra Classic. Mierny rast sa podaril aj Renaultu Mégane, no asi najpríjemnejším prekvapením je zatiaľ veľmi dobrý nástup Peugeotu 307. A tak jediným, kto z elitnej zostavy TOP10 výrazne stratil, je Daewoo Lanos. Podobne ako v triede malých automobilov sa aj v kompaktoch očakáva horúca jeseň. Fiat totiž na jesennom autosalóne v Nitre predstaví nástupcu dvojičiek Bravo/Brava, model Stilo, na trh už možno príde aj nová generácia Toyoty Corolla. Uvidíme, ako na tieto novinky zareaguje kokurencia.

SkryťVypnúť reklamu

Nižšia stredná trieda 1. - 7. 2001

1. Škoda Octavia/Combi 4464

2. VW Golf/Bora 1087

3. Opel Astra 1033

4. Daewoo Lanos 605

5. Renault Mégane 414

6. Seat Toledo/Leon 366

7. Peugeot 306/307 292

8. Nissan Almera 273

9. Fiat Bravo/Brava 237

10. Citroën Xsara 232

STREDNÁ TRIEDA

Lídrom predaja automobilov strednej triedy je aj naďalej Volkswagen Passat, ktorý sa na celkovom raste predaja v rámci triedy (+ 31,3 %) podieľal takmer 70 %. Okrem neho sa dobre darilo aj štyrom novinkám Fordu Mondeo, Citroënu C5 a Renaultu Laguna, veľmi dobré výsledky dosiahli aj Toyota Avensis a Mercedes triedy C. Ústup z pozícií naopak museli akceptovať tradičný zástupcovia triedy ako Daewoo Nubira, Peugeot 406, Opel Vectra a Mazda 626. Vývoj v tejto triede je zvlášť na budúci rok veľkou neznámou. Na trh totiž na jar budúceho roka príde nová Škoda Superb, ktorá síce s najväčšou pravdepodobnosťou bude zaradená o kategóriu vyššie, no možno očakávať, že výrazne odčerpá zákazníkov práve z tejto triedy.

SkryťVypnúť reklamu

Stredná trieda 1. - 7. 2001

1. VW Passat 926

2. Daewoo Nubira 224

3. Peugeot 406 165

4. Opel Vectra 157

5. Ford Mondeo 154

6. Renault Laguna 137

7. Mercedes C 110

8. Mazda 626 104

9. Toyota Avensis 93

10. Citroën Xantia/C5 87

VYŠŠIA STREDNÁ TRIEDA

Výsledky predaja vyššie strednej triedy zostali približne na minuloročnej úrovni. Prvé miesto si aj napriek poklesu uhájilo Daewoo Leganza, na druhé sa však už dostal Mercedes triedy E, čo neočakávali vari ani najväčší fanúšikovia tejto tradičnej značky. Aj tretie miesto má nového majiteľa, vďaka veľmi úspešnému nástupu na trh ho pre seba získal Peugeot 607. Až za ním nasledujú tradičný zástupcovia triedy Audi A6 a BMW radu 5. Stabilný okruh zákazníkov si ešte udržuje Nissan Maxima, veľkú stratu naopak zaznamenal siedmy Opel Omega. Desiatku najpredávanejších dopĺňajú Volvo S70/V70, Mazda Xedos 9 a Volvo S80/V80.

SkryťVypnúť reklamu

Vyššia stredná trieda 1. - 7. 2001

1. Daewoo Leganza 96

2. Mercedes E 71

3. Peugeot 607 68

4. Audi A6 47

5. BMW 545

6. Nissan Maxima 28

7. Opel Omega 17

8. Volvo S70/V70 16

9. - 10. Mazda Xedos 915

9. - 10. Volvo S80/V80 15

LUXUSNÁ TRIEDA

V tejto triede si už zákazníci potrpia na značku, čo jasne vidieť na predajných číslach. Nadpolovičný podiel patrí Mercedesu triedy S, na druhom mieste je BMW radu 7, na treťom Audi A8/S8 a na štvrtom Mercedes CL. Pre mimoeurópske značky sa zatiaľ rozhodli iba štyria zákazníci.

Luxusné automobily 1. - 7. 2001

1. Mercedes S 27

2. BMW 7 10

3. Audi A8/S8 4

4. Mercedes CL 3

5. Hyundai XG 2

6. - 7. Daewoo Chairman 1

6. - 7. Lexus LS 400/LS 430 1

ŠPORTOVÉ AUTOMOBILY

Predaj v rámci športových automobilov robí predovšetkým Renault Mégane Coupé, ktorému patrí polovica trhu. Veľmi zaujímavý je však, s prihliadnutím na možnosti trhu, relatívne úspešný rast predaja Porsche, Audi TT a Opelu Astra Coupe. Svojich zákazníkov si už u nás dokonca našli aj dva modely Opel Speedster.

SkryťVypnúť reklamu

Športové automobily 1. - 7. 2001

1. Renault Mégane Coupé 54

2. Porsche Boxster/Carerra 14

3. - 4. Audi TT 10

3. - 4. Opel Astra Coupe 10

5. Mercedes SLK 56

6. - 7. Mercedes SL 3

6. - 7. Peugeot 406 Coupe 3

8.-10. Volvo C70 2

8.-10. Mazda MX5 2

8.-10. Opel Speedster 2

TERÉNNE AUTOMOBILY

Terénne automobily sú u nás tradične obľúbené, a tak nikoho ani veľmi neprekvapí, že na celkovom raste trhu sa podieľala aj táto trieda (+ 45,9 %). Pod úspech sa najvýraznejšie podpísali Toyota RAV4, Mercedes ML, Mitsubishi Pajero, Nissan Patrol, ale aj Lada Niva. Toyota LandCruiser si udržuje stabilný okruh zákazníkov, s nepríjemnou stratou sa musela vyrovnať Honda HR-V, Honda CR-V si naopak polepšila. Obaja zástupcovia Suzuki mierne stratili.

SkryťVypnúť reklamu

Terénne automobily 1. - 7. 2001

1. Mitsubishi Pajero 169

2. Toyota RAV4 156

3. Mercedes ML 111

4. Toyota LandCruiser 99

5. Lada Niva 82

6. Nissan Patro l59

7. Honda HR-V 51

8. Honda CR-V 48

9. Suzuki Jimny 42

10. Suzuki Vitara 40

MINIVANY

Trieda minivanov zažíva v poslednom čase výrazný rozmach, čoraz viac výrobcov totiž začína ponúkať modely tejto koncepcie. K dispozícii je mimoriadne široká paleta od mikrovanov postavených na platformách malých automobilov až po klasické veľkopriestorové modely. Zdá sa, že aj slovenskí zákazníci začínajú dochádzať na chuť minivanom, ich predaj totiž vzrástol na viac než štvornásobok. Na tomto úspechu sa najvýraznejšie podieľajú modely postavené na podlahových platrformách kompaktných modelov - Citroën Xsara Picasso a Opel Zafira. Zvýšenému záujmu zákazníkov sa teší slovenská stálica tejto triedy Seat Alhambra, dobre si počínajú aj Mazda Premacy a Volkswagen Sharan. Úspešný nástup na trh sa podaril Daewoo Tacuma i Honde Stream, a tak jediný, kto mierne stratil, je Renault Scénic. Do rebríčka TOP10 ešte patrí Renault Espace a dva mikrovany Suzuki Wagon R+ a Opel Agila.

SkryťVypnúť reklamu

Minivany 1. - 7. 2001

1. Citroën Xsara Picasso 381

2. Opel Zafira 210

3. Seat Alhambra 203

4. Renault Scénic 136

5. Mazda Premacy 123

6. Volkswagen Sharan 71

7. Renault Espace 28

8. Daewoo Tacuma 27

9. Suzuki Wagon R+ 26

10. - 11. Honda Stream 22

10. - 11. Opel Agila 22

Na trhu osobných automobilov môže u nás do konca roka ešte dôjsť k niekoľkým posunom. Vari najzaujímavejšie bude sledovať, ako sa bude vyvíjať situácia v triede malých automobilov. Po vypredaní zásob Felicie bude totiž k dispozícii veľká skupina zákazníkov a predstavenie modifikovaného Renaultu Clio by tiež mohlo prispieť k zmenám v ponukách a možno i cenách modelov v tejto najpredávanejšej triede automobilov. V ostatných segmentoch trhu budú určite začiatok predaja Fiata Stilo, predstavenie nového importéra značky Peugeot, ktorá by mohla byť sprevádzaná tak ako u konkurentov zmenou modelovej a cenovej politiky, veľkú ofenzívu už dlhšie robí aj Hyundai, no nemožno vylúčiť nejaké prekvapenie. (pl)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 719
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 516
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 531
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 515
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 479
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 028
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 196
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu