
Predstavitelia Hyundai, ktorí si vyberajú, kde postavia svoju automobilku prileteli včera do Žiliny. Ich návšteva v tajnosti nezostala, hoci si publicitu nepriali. Kým v Česku novinárov nepustili ku Kórejčanom bližšie než na kilometer, na Slovensku ich čakala desiatka novinárov priamo na mieste, kde pristál ich vrtuľník. Minister Rusko ich odháňal, aby mali hostia pokoj a mohli si prezrieť mapu lokality. FOTO SME – JÁN KROŠLÁK
ŽILINA – Utajená misia. Tak nazvali zástupcovia vlády včerajšiu návštevu manažérov automobilky Hyundai v Žiline. Tí si prišli pozrieť pozemky, na ktorých možno raz bude stáť ich automobilka.
Pre Slovensko by to znamenalo jednu z najväčších investícií vôbec, ale v hre sú všetky krajiny V4. Aj preto okolo rozhodnutia Hyundai panujú mediálne hry a jedna zaručená správa o tom, pre koho sa Kórejčania už rozhodli, strieda druhú. Maďarské noviny už predminulý týždeň napísali, že podľa ich správ Slovensko nemá šancu.
Šéfovia Hyundai boli predvčerom v Česku, kde sa boli pozrieť na miesto v okolí Žatca. Predtým sa zastavili u českého premiéra Vladimíra Špidlu.
Kým v Česku utajili návštevu takmer dokonale a novinárov nepustili ku Kórejčanom bližšie než na kilometer, na Slovensku ich čakala desiatka novinárov priamo na mieste, kde pristál ich vrtuľník.
Prítomnosť novinárov prekvapila nielen Kórejčanov, ale aj ministra hospodárstva Pavla Ruska. Keď vrtuľník po dlhšom krúžení nad improvizovanou pristávacou plochou medzi dvoma poľami pri Tepličke nad Váhom zosadol, nikto nevystupoval. „Nevystúpia, kým neodídete od vrtuľníka,“ vyzval novinárov člen Ruskovho sprievodu. „Je to v záujme Slovenska,“ dozvedeli sa novinári.
Napokon niekoľko Kórejčanov so zjavne nervóznym ministrom vystúpilo, ale spočiatku sa snažili kryť za helikoptérou. Napokon sa Rusko predsa len rozhodol, že lepšie bude nechápavo sa obzerajúcim Kórejčanom ukázať pozemky. Novinárom odkázal: „Buďte korektní, neradi by sme ich rozhnevali!“
Zahraničná návšteva si poobzerala okolie – a dočkala sa ďalšieho prekvapenia. Mapa územného plánu Žiliny bola nalepená na necelej štvrtine billboardu lepiacou páskou. Zo zvyšku sa na investorov pozerala reklama na „presné a klasické tvárnice“ aj s názvom firmy. Aj v tomto prípade sa Kórejčania na seba pousmiali.
Ochranka držala novinárov v bezpečnej vzdialenosti od Ruska aj od zahraničnej návštevy. Neúnavný pracovník ministerstva sa novinárom stále usiloval vysvetliť, že ak niečo z misie zverejnia, bude ohrozené obchodné tajomstvo. Všetko sa vraj môže pokaziť, pretože konkurencia je silná. Zdôrazňoval, že to mala byť utajená misia, a to, čo robia novinári, je neprofesionálne.
Dnes sa majú šéfovia Hyundai stretnúť s premiérom Mikulášom Dzurindom.