NEW YORK – Havarované lietadlá zvyčajne nevybuchnú, ale horia, a táto skutočnosť podľa vedcov podporuje možnosť, že by nové palivá mohli jedného dňa urobiť lietadlá ešte bezpečnejšie.
Dokonca i bez bezpečnejších palív sú lietadlá relatívne zlé bomby. Len malé množstvo paliva pri náraze vybuchne, pretože v benzíne nie je dostatok kyslíka, aby z neho bola skutočná výbušná zmes. Odborníci sa zhodujú na tom, že čo poslalo obidva mrakodrapy WTC nakoniec k zemi, bolo stabilné horenie vytečeného paliva, nie pôvodný náraz a výbuch lietadiel.
Tak ozbrojené sily, ako teroristi sa v posledných desaťročiach usilovne snažili vyrobiť bomby z pohonných látok, ktoré by boli schopné vybuchnúť. Typickou metódou bolo rozprášiť palivo do jemnej hmly, a potom ho zapáliť. Už pred štyrmi desaťročiami výrobcovia lietadiel a letecké spoločnosti začali so skúmaním možností, aké chemikálie by bolo možné pridávať do leteckého benzínu, aby nemohol vytvárať jemnú hmlu a miešať sa s okolitým vzduchom. Program skúmal mnoho možností vrátane prídavných látok, ktoré zvyšovali viskozitu leteckého benzínu a po náraze ho menili v rôsolovitú hmotu.
V 80. rokoch sa tento program značne spomalil, ale od polovice 90. rokov vyzývajú vedci na jeho oživenie. „Bolo by načase znovu trochu pridať do kroku,“ uvádza vo vyhlásení letecká bezpečnostná spoločnosť AFP Associates. (čtk)