„Pred dvadsiatimi rokmi som nastúpila do lietadla izraelskej spoločnosti El Al na linke Tel Aviv – Montreal. Sused, ktorý sedel najbližšie k uličke, bol mohutný mladík a cestoval sám. Rezolútne si odmietol vymeniť miesto s mojím priateľom, ktorý sedel tiež na krajnom sedadle v rade pred nami.
A tak isto rezolútne odmietol môj múčnik, ktorý som mu chcela prenechať, lebo zhltol všetko, čo mu letuška priniesla, a vyzeral stále hladný. Až neskôr som zistila, že je to strážca, ktorého úlohou je nehnúť sa celú cestu od schodíkov, ktoré viedli do kokpitu,“ opisuje v denníku The Globe and Mail bezpečnostné opatrenia bežné na palubách izraelských lietadiel Lysiane Gagnonová. Izraelské lietadlá sa stali terčom teroristov a únoscov medzi prvými, a preto možno Izraelčania prišli na systém, ktorý robí z ich liniek tie najbezpečnejšie na svete. V rokoch 1968, 1972 a 1975 boli podniknuté útoky na izraelské stroje na letiskovej ploche, ale nie vo vzduchu. Žiadne lietadlo spoločnosti El Al nebolo unesené alebo napadnuté za letu.
Keby sa severoamerické letecké spoločnosti snažili o zlepšenie bezpečnosti, určite by sa mohli učiť v El Al. Tu by sa totiž teroristi, ktorí údajne v utorok 11. septembra zaplatili v hotovosti na bostonskom letisku za letenku iba do Los Angeles a nie späť, na palubu nedostali. Všetci pracovníci El Al sú vycvičení všímať si akékoľvek neštandardné konanie. Platba v hotovosti za jednosmernú letenku je prinajmenšom veľmi neobvyklá. El Al často mení časy odletov na poslednú chvíľu, čím znemožňuje plánovanie teroristických atentátov. Už roky musia pasažieri jej lietadiel odpovedať na nekompromisné otázky. Stratili ste niekedy na chvíľu svoju batožinu z dohľadu? Veziete darčeky? Balili ste si kufre sami? A podobne.
Všetku batožinu a batohy dôkladne prehľadávajú bezpečnostní agenti a neprestávajú sa pritom vypytovať, pretože si vás preverujú. A potom sa môžu rozhodnúť pre osobnú prehliadku. Kontrolujú vrecká a nože by sa do lietadla nedostali. Na palube každého stroja je aspoň jeden ozbrojený strážca.
Dvere do kokpitu sú nepriestrelné a zamknuté zvnútra. Ak sa pokúsi niekto lietadlo uniesť, má pilot čas núdzovo pristáť. Ozbrojený strážca môže zabrániť masakre, čo môže byť síce veľmi krvavé, ale väčšinu cestujúcich a letušiek to zachráni. Bezpečnostný systém El Al je tak všestranný, že sa nevie o prípade, kedy by padla na palube za letu jediná guľka.
Izrael je v niečom predsa len iný. Malá zraniteľná krajinka s minimálnym počtom domácich liniek a s obyvateľmi posadnutými bezpečnosťou.
Zavedenie ich systému v Severnej Amerike a Európe by bolo nesmierne nákladné. A boli by pasažieri ochotní zaplatiť viac než teraz? Zmierili by sa s dlhými radmi pri čakaní na bezpečné vybavenie? Dnes ešte áno, pretože všetci majú dosiaľ pred očami hrozné výjavy z New Yorku a Washingtonu. Ale čo o týždeň alebo o mesiac – až strach pominie?
(čtk/the globe and mail)