
Takmer 35 nákladných áut denne prejde po úzkej ceste pomedzi domy.
Od roku 1970 sa v obci ťaží zlievarenský a sklársky piesok. Voľakedy sa k odberateľom dopravoval vagónmi, posledné dva - tri roky nahradila železničnú dopravu lacnejšia nákladná. Kamióny jazdia asi v tristometrovom úseku na úzku štátnu cestu. Kto na nej stretne auto, nemá sa kde vyhnúť. Cesta totiž nemá chodník. Ak sa na ceste stretnú dve autá, jedno musí cúvať. Ľudia na túto situáciu poukázali v dvoch petíciách.
„Na dome máme veľkú prasklinu. Je tu hluk a otrasy. Okná máme stále zaprášené,“ povedala Jana Zaňátová, ktorá prednedávnom utrpela úraz tak, že sa pošmykla na ulici a spadla pod nákladné auto. „Keď chodia deti von, vždy ich upozorňujem, aby si dávali pozor,“ hovorí ďalšia obyvateľka Martina Pavlíková.
Cez kritický úsek vozí piesok spoločnosť Kerkosand Šajdíkove Humence, no okrem nej ťažia v obci ďalšie dve firmy. „Rokovali sme s Kerkosandom, štátnou políciou, Slovenskou správou ciest a štátnou správou. Dosiahli sme aspoň to, že v kritickom úseku je najvyššia povolená dvadsaťkilometrová rýchlosť,“ povedala starostka obce Margita Beňáková.
„Je jedno, či auto ide dvadsiatkou, alebo štyridsiatkou, otrasy sú rovnaké,“ komentuje tento výdobytok Zaňátová. Niektorí obyvatelia sa k problému nechceli vyjadrovať. Naznačovali, že Kerkosand síce zaťažuje životné prostredie, ale dáva aj prácu niekoľkým desiatkam obyvateľov obce.
Ako nám povedal projektový manažér spoločnosti Ján Mihálik, Kerkosand chce situáciu riešiť, hoci zo zákona nemusí. Predložil štyri varianty výstavby obchvatu, ku ktorým sa musia vyjadriť kompetentné orgány. Najlacnejšia je cesta súbežná so železnicou, ktorá by stála 7 až 8 miliónov, ďalšie sú vyčíslené od 20 do 80 miliónov korún.
„Riadne platíme dane, odvody, poplatky za ťažbu nerastného bohatstva. Obci sme prispeli na plynofikáciu, podporili sme školstvo a šport. Riešenie celej ekologickej situácie sa nedá presunúť na naše plecia. Sme ochotní financovať výstavbu obchvatu za inej finančnej spoluúčasti, napríklad z predvstupových fondov,“ hovorí Mihálik. Pripúšťa, že firma, ktorá investuje nemalé prostriedky do modernizácie závodu, by možno finančne zvládla najlacnejší variant. Problémom však môže byť majetkovoprávne vyrovnanie pozemkov.
„Priemerne prejde obcou do závodu i späť 700 nákladných áut mesačne, 35 áut denne, tri autá za hodinu. Podľa meraní z januára minulého roka bol hluk v norme,“ tvrdí Mihálik. Pri riešení sťažností občanov sa Kerkosand dohodol so Štátnym zdravotným ústavom v Senici, že do konca novembra dá opäť zmerať hlukovú záťaž. Tá zdokumentuje súčasný stav v súvislosti s novou legislatívou v oblasti ochrany zdravia pred hlukom. Až potom sa môže riešenie problému posunúť.
JANA BEŇOVÁ
FOTO - AUTORKA