
S futbalistami Matadoru, ktorí mali za postup v Pohári UEFA sľúbenú klubovú odmenu tri milióny, sa do Barcelony vybrali aj ich manželky a priateľky. Na snímke priateľky (zľava) Petra Čvirika, Petra Hricka, Ivana Beláka a Mária Brešku. FOTO TASR - PETER BÁRTA
Po remíze klubu Matador Púchov so slávnou FC Barcelona v prvom kole Pohára UEFA boli mnohí fanúšikovia nadšení. Začali veriť, že Púchov zvládne aj odvetu v Barcelone a dokonca, že by mohol postúpiť do druhého kola európskej súťaže. Zdalo sa, že uverili aj niektorí hráči. Púchov prehral v Barcelone 0:8.
„Predovšetkým je to neskúsenosť, v dôsledku ktorej sa niekedy ľudia správajú veľmi naivne,“ hovorí sociológ Ján Bunčák o upadaní do sebaklamu, ktorý je najviditeľnejší práve pri športe. Istú úlohu podľa neho zohráva okrem snívania aj hlad ľudí po úspechu. „Slovensko bolo veľmi dlho oddelené od sveta, malo málo kontaktov so zahraničím a s mnohými vecami sa ľudia stretávajú akoby po prvý raz. Proti Barcelone Púchov nikdy predtým nehral. Ľudia iba vidia v televízii, ako Barcelona hráva s Manchester United a ďalšími slávnymi klubmi. Odrazu mali naši futbalisti šťastie, remizovali, tak sa začínajú uisťovať, že nie sú až o toľko slabší od Manchestru, ako si mysleli,“ hovorí Bunčák.
Sociológ hovorí, že to platí pre všetky sféry, nielen pre šport a fanúšikov. „Je to zlý odhad vlastnej sily a schopností. Často sa hovorí, že Slováci sa podceňujú. Lenže takisto sa aj preceňujú. Nevedia, kde sú – je to trošku dezorientovanosť, ktorá pramení z neskúsenosti.“
Po prehre v Barcelone fanúšikovia zaplavili internetové stránky radikálnymi odkazmi, aby sa zrušila slovenská futbalová liga. Niektorí sociológovia si podobné reakcie vysvetľujú aj so stotožňovaním sa ľudí so svojimi hrdinami.
Ak však treba skutočne posúdiť silu súpera, ľudia sa správajú racionálne. Tipujúci Púchovu veľmi neverili, hoci mnohí dúfali, že by mohol uhrať prijateľný výsledok. Na výhru Barcelony podali napríklad v sieti stávkových kancelárií Formula Tip stokrát viac tiketov ako na výhru Púchova.
„Na výhru Barcelony bolo 6356 tiketov, na remízu 120 tiketov, dvojtip na remízu alebo výhru Púchova 118 tiketov a na výhru Púchova 62 tiketov. Ale z celkových čísiel vidieť, že na tento zápas veľmi netipovali, lebo kurz na výhru Barcelony bol slabý a Púchovu neverili. Barcelona bola jasným favoritom, predpokladám, že tipujúci pridávali tento zápas na tikety, kde je povinná nejaká kombinácia – napríklad tipoval trojkombináciu alebo päťkombináciu a nevedel si vybrať zápas, tak dal takúto ‘tutovku‘,“ povedali v kancelárii Formula.
Tréner: Svet sa na nás baví
Tréner a analytik Milan Lešický hovorí, že sebaklamu v skutočnosti podľahli hráči Barcelony v prvom zápase na Slovensku. „Mysleli si, že sem prišli na hodový zápas, že k víťazstvu im postačí bezkontaktný futbal v pokluse, že sa tu len pohrajú ako s deťmi v škôlke. Keď si to uvedomili, už bola karta ‘urazená‘. Ani takí veľkí hráči nedokázali zvrátiť zápas.“
Niekoľko slovenských fanúšikov v očakávaní slušného výsledku išlo aj na zápas do Barcelony. „Bol to pre nich životný zážitok,“ hovorí Lešický, „tak isto ako veľká hanba za výsledok, lebo takto vysoko neprehrávajú ani mužstvá z futbalovo rozvojových krajín. To už sa nenosí a svet sa usmieva.“
Problém môže mať aj hlavný sponzor klubu. Púchovskí hráči mali na dresoch veľké nápisy Matador. Nejde pre úspešnú firmu skôr o antireklamu? Kúpil by si Španiel po stredajšom výsledku matadorky?
„Keby Matador kúpil Ronalda, Ronaldinha, Krespu, Vieriho, Saviolu a ešte nejakých, mala by firma najlepšiu reklamu na svete. Len neviem, či by sa jej to obchodne vyplatilo,“ hovorí Lešický. „Je otázka na zástupcov Matadoru, či investované peniaze do reklamy cez futbal sú primerané reklame, alebo nie. Ja držím palce funkcionárom Matadoru, aby aj naďalej podporovali svoj klub.“
Lešický tvrdí, že keby každý na Slovensku rozmýšľal len ekonomicky, v tomto období by bolo po futbale. „Mali by sme 300 nezamestnaných ligových futbalistov pred úradom práce, ľudia by nemali svoj šport, koleso by sa zastavilo.“