Zahraničné médiá o Slovensku ako o jednom z centier nelegálneho vývozu zbraní do embargovaných krajín písali často. Niektoré prípady otvorili aj slovenskí colníci a policajti, potrestaný však dodnes nie je nik. Hovorca vyšetrovateľov Stanislav Ryban tvrdí, že policajti na niektorých prípadoch pracujú.
* Cez bratislavské letisko chcela slovenská firma vyviezť delostrelecké náboje. Trestné stíhanie vo veci sa začalo, ale obvinenie vznesené nebolo.
* Iný prípad sa týka bývalej licenčnej komisie, ale aj tam ide o stíhanie vo veci a nebolo vznesené obvinenie.
* Trestné stíhanie sa začalo v novembri 2001 aj s obvinením vo veci porušovania predpisov. V prípade figurujú kirgizský generálmajor Rašit D. U., Rus Alexander R. I. a Slovák Peter J. „Generál s pomocou Rusa na základe falošnej plnej moci ministerstva obrany Kirgizskej republiky v Trenčíne uzatvoril s Leteckými opravovňami kontrakt na dodanie a prevzatie materiálu a služieb, opravu vrtuľníkov Mi-35, ktoré boli privezené na Slovensko. Boli prepustené do režimu aktívneho zušľachťovacieho styku, nepodliehali teda dovoznému a vývoznému povoľovaciemu konaniu. Z letiska v Piešťanoch bez povolenia vyviezli opravený vrtuľník nákladným lietadlom, ale do Kirgizska lietadlo vôbec nepriletelo. Pristálo v Libérii, ktorá je embargovanou krajinou,“ hovorí Ryban.
* Podobne chceli títo traja muži vyviezť aj druhý vrtuľník z letiska na Sliači, ale banskobystrickí colníci na to prišli. Peter J. predložil fotokópiu certifikátu konečného užívateľa pre republiku Guinea a chcel, aby mu vrtuľník vydali, keď sa mu to nepodarilo, neskôr predložil originál certifikátu na republiku Namíbia.
* Aktívny zušľachťovací styk znamená, že na Slovensko dovezú napríklad tank, rozložia ho, motor vykážu ako naftový agregát, ostatné ako šrot, súčiastky vyvezú dvomi rozličnými trasami.
* Colníci riešili aj prípad úspešnej dubnickej firmy Hermes, ale prípad sa skončil pokutou, pretože išlo pravdepodobne o administratívnu chybu Hermesu.
(rf)