
Nemecký pilot F1 Michael Schumacher (uprostred) oslavuje s manželkou Corinou a športovým šéfom tímu Ferrari Jeanom Todtom šiesty titul majstra sveta. FOTO - TASR/EPA
Ani zmena pravidiel s novým systémom bodovania neprerušila v sezóne 2003 vo formule 1 víťaznú sériu tímu Ferrari a jeho jazdca Michaela Schumachera. Kráľovská motoristická súťaž je tak stále odetá v červenom. Stajňa z talianskeho Maranella triumfovala v Pohári konštruktérov piaty raz za sebou a Schumacher je majstrom sveta nepretržite od roku 2000. Ak k tomu pridá aj dve prvenstvá na Benettone (1994, 1995), so šiestimi titulmi nemá v efjednotke konkurenciu.
Aj nové bodovanie zdramatizovalo súťaž
„Nové bodovanie jednoznačne sťažilo pozíciu nášho tímu,“ skonštatoval na záver roka F 1 technický riaditeľ Ferrari Ross Brawn. Kým vlani si M. Schumacher poistil prvenstvo už uprostred sezóny vo Francúzsku a rok predtým mal istý titul po pretekoch v Maďarsku, v tomto ročníku musel oň bojovať v šestnástich veľkých cenách do posledných metrov. Nový systém bodovania (10 b. za víťazstvo - 8 b. za 2. miesto - 6 b. za 3. miesto, pričom bodovalo osem najlepších v cieli) nedával víťazovi pretekov takú výhodu ako predchádzajúci (10 - 6 - 4, bodovalo iba šesť najlepších), a tak sa stalo, že M. Schumacher nemal istotu majstra sveta ani po šiestich víťazstvách v sezóne a jeho najväčší konkurent Kimi Räikkönen na McLarene pritom vyhral iba raz. Podľa starého bodovania by Schumi obhájil titul oveľa presvedčivejšie (1. M. Schumacher 77, 2. Räikkönen 67, 3. Montoya 62), mal by ho vo vrecku už pred finálovými pretekmi v Suzuke. Ak malo nové hodnotenie eliminovať dominantné postavenie jazdcov jedného tímu, tak potom výrazne pomohlo k väčšej vyrovnanosti a zaujímavosti súťaže.
Nástup mladej generácie
Nielen zmena pravidiel, ale aj lepšie výsledky stajní Williams, McLaren či Renault sťažili ferraristom úlohu. V tejto sezóne sa z víťazstva v pretekoch tešilo až osem pilotov, na čo sa história F 1 nepamätá vyše 20 rokov. Premiérovo stáli na najvyššom stupni Kimi Räikkönen na McLarene, Giancarlo Fisichella na Jordane i Fernando Alonso na Renaulte. Španiel Alonso sa pritom v 22 rokoch stal najmladším jazdcom, aký kedy vo formule 1 vyhral. Rodák z Ovieda urobil s Räikkönenom najväčší posun do špičky, o mladíkoch sa hovorí ako o budúcich majstroch sveta. Motoristický svet sa má na čo tešiť, keďže M. Schumacherovi platí vo Ferrari zmluvu do konca roku 2006 a vysokými ambíciami sa netaja skúsení Ralf Schumacher, Juan Pablo Montoya, Rubens Barrichello, David Coulthard.
Budúci rok - možno až 18 pretekov
Po päťmesačnom oddychu odštartuje ďalšia sezóna formuly 1 tradične Veľkou cenou Austrálie v Melbourne 7. marca 2004. V programe už chýbajú preteky v Rakúsku, ale naopak, vrátila sa VC Belgicka v Spa a pribudli súťaže na nových okruhoch na ázijskom kontinente - v Bahrajne a Číne. Stále nie je rozhodnuté o osude pretekov v Kanade, ktorú pre zákaz tabakových výrobkov z kalendára pôvodne vyškrtli. Ak by sa však Montreal predsa len vrátil do programu, v budúcom roku by sa jazdilo rekordných 18 veľkých cien. Od založenia F1 v roku 1950 sa v jednej sezóne išlo maximálne 17 pretekov - naposledy vlani.
ONDREJ GAJDOŠ