Dizajn je magické slovíčko dneška, je to termín, ktorý je príznačný pre našu civilizáciu počas celého 20. storočia. Na prahu nového storočia pokračuje rezonanciou v nových vlnách. Dizajn zahŕňa aj dizajn nábytku. Pre náš život, prácu aj relaxáciu je dôležité, akým nábytkom sa obklopujeme. Veď tvorí súčasť nášho životného prostredia, je jedným z prostriedkov komunikácie, a tak ako aj všetky veci v okolí človeka prezrádza mnoho o jeho vkuse a životnom štýle. Nábytok je zrejme najviac imúnny voči globálnym trendom, ktoré spôsobujú, že všetci od Vancouveru až po Tokio máme rovnaké televízory, telefóny, autá. V nábytku sa uchováva rozmanitosť národov, etnických a kultúrnych vplyvov.
Za dizajnom nábytku a koniec-koncov každého priemyselného výrobku stojí jeho tvorca, návrhár - dizajnér, ale aj nové technológie a nové materiály. Situácia dizajnéra vždy závisela od stavu priemyslu v krajine a stavu produkcie firiem, ktoré vyrábali finálne výrobky. Pre Slovensko 90-tych rokov bol charakteristický stav, keď domáci výrobcovia spotrebného priemyslu postupne prechádzali na výrobu subdodávok pre firmy zo západnej a strednej Európy v horšom prípade krachovali. Pod vplyvom takejto situácie vznikla priaznivá klíma pre dovoz nábytku, pre zakladanie obchodných firiem a zastúpení zahraničných značiek na našom trhu. Mnohé nábytkové firmy stavili skôr na predaj zahraničného dizajnu s istou zárukou, že spotrebiteľ si ich tovar kúpi.
Na slovenskom trhu nábytkových firiem, aj keď si to mnohí neuvedomujú, vysokú osvetu v kultúre bývania a vytvárania všeobecného vkusu zohráva švédska Ikea. Spôsob prezentácie nábytku a naj-mä možnosť okamžitého zakúpenia z rozsiahleho sortimentu je príťažlivý pre všetky vrstvy obyvateľstva. Napriek tomu je dnes situácia pri výbere nábytku a jeho dizajne lepšia, ako to bolo pred desaťročím. Na trhu sa udomácnili renomované zahraničné značky ako Vitra, Rolf Benz, Hansen i české značky od tradičného Ton-u, cez moderný nábytok Exner a mnohé iné. Okrem obľúbeného talianskeho dizajnu nábytku sa dá kúpiť holandský dizajn, fínsky, dánsky i španielsky nábytok.
Hoci v tvorbe dizajnu nábytku na Slovensku je stav stále spätý s mnohými úskaliami a problémami, ale pri postupnom budovaní malého a stredného priemyslu už vznikli firmy, ktoré majú vyjasnené vzťahy, určenú stratégiu a dá sa povedať, že aj istú tradíciu. Za posledných niekoľko rokov v nábytkovom priemysle začal výrazne vyčnievať Mobiliér, Brik, Domark, Plasted, Ami, Kanapa, ale aj David interiér či Domenica.
V predaji dizajnu nábytku neustále treba prekonávať isté predsudky spotrebiteľa voči novému a modernému. Časy, keď spotrebiteľ žiadal, nakupoval a používal iba to, čo mu výrobcovia niekoľko desiatok rokov ponúkali, a teraz si iné nevie ani predstaviť, sú nenávratne preč. Súčasný spotrebiteľ, podkutý medzinárodným trhom nábytku, informáciami z internetu a rôznych časopisov, má individuálne požiadavky. Všeobecný vkus skrátka smeruje k vytváraniu osobitého priestoru v súlade s moderným bývaním. Signály o tom, že sa vzťah verejnosti k nábytku mení, sú viaceré.
Otvorenie nového interiérového štúdia v centre Bratislavy jednou z najúspešnejších slovenských nábytkových firiem bolo jarnou lastovičkou tohto roku. Kremnická firma Brik s osemročnou pôsobnosťou na našom trhu má viaceré „showroomy“ na Slovensku a v Čechách a snaží sa o navrhovanie nábytku ako o riešenie životného štýlu. Sortiment obohatili o kuchynské linky, ktoré korešpondujú s celým výrobným programom. Firma svoju filozofiu postavila na vlastnom dizajne z dielne dizajnéra Ivana Čobeja a originálnom, systematicky dopĺňanom výrobnom programe. Najúspešnejšia séria Ferdinand sa predáva od roku 1996, komody Vlny, knižnica Archa či ďalšie sú vytvorené tak, aby sa jednotlivé kusy navzájom dopĺňali, vytvárali harmonický celok a zostalo tam miesto pre doplnky a predmety každodennej potreby. Brik v rámci svojich expozícií prezentuje doplnky, ktorých dizajn je vytváraný rôznymi autormi. Ide o originálne ručne robené koberce Ivany Hamžíkovej, misy, vázy Romana Mikisku, svietidlá od Šimona Mišurdu a sklo od Patrika Illa. Zákazník dostal šancu prechádzať sa niekoľkými podlažiami, pričom na každom má možnosť zoznámiť sa s rôznymi úrovňami zariaďovania interiéru. Hlavnou ambíciou firmy je pomôcť zákazníkovi zorientovať sa v nábytkových možnostiach, identifikovať jeho vlastné predstavy a konkrétne potreby, poskytnúť mu odborné poradenstvo a doviesť ho ku kvalitnému výslednému interiéru, v ktorom sa bude dobre cítiť. V tandeme s Brikom kráča žilinská firma Domark, ktorej doménou sú čalúnené sedačky. Táto firma tiež každoročne obohacuje svoju ponuku. Dizajn jej sedačiek či už je to Luigi, Luisa, Sergio, Max, vytvára dizajnér Peter Bohuš.
O tom, že vzťah verejnosti k nábytku a jeho dizajnu nie je vlažný a mení sa, svedčí aj udalosť posledných dní - otvorenie nábytkového obchodného domu Átrium v Bratislave - Petržalke. Také čosi tu skutočne veľmi chýbalo. Hádam pomôže osvete a vytváraniu kvalitného okolia. Povedané slovami dizajnéra Bjřrna Kierulfa: „Dizajn dodáva veciam nejakú myšlienku, pocity, ktoré by inak výrobok nemal. Dizajn je v princípe oveľa viac o tom, ako vytvoriť vyššiu kvalitu života a nie iba, ako vytvoriť len kvalitu jedného výrobku. Práve preto ho považujem za dôležitý. Obklopujeme sa vecami, zvyšujeme si nimi kvalitu života tak, že zjednodušujeme určité činnosti a potom môžeme mať viac času pre rodinu, vzťahy, naše záujmy.“ *