Cesty a úspechy slovenského nábytkového dizajnu

Dizajn je magické slovíčko dneška, je to termín, ktorý je príznačný pre našu civilizáciu počas celého 20. storočia. Na prahu nového storočia pokračuje rezonanciou v nových vlnách. Dizajn zahŕňa aj dizajn nábytku. Pre náš život, prácu aj relaxáciu je ...

Dizajn je magické slovíčko dneška, je to termín, ktorý je príznačný pre našu civilizáciu počas celého 20. storočia. Na prahu nového storočia pokračuje rezonanciou v nových vlnách. Dizajn zahŕňa aj dizajn nábytku. Pre náš život, prácu aj relaxáciu je dôležité, akým nábytkom sa obklopujeme. Veď tvorí súčasť nášho životného prostredia, je jedným z prostriedkov komunikácie, a tak ako aj všetky veci v okolí človeka prezrádza mnoho o jeho vkuse a životnom štýle. Nábytok je zrejme najviac imúnny voči globálnym trendom, ktoré spôsobujú, že všetci od Vancouveru až po Tokio máme rovnaké televízory, telefóny, autá. V nábytku sa uchováva rozmanitosť národov, etnických a kultúrnych vplyvov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Za dizajnom nábytku a koniec-koncov každého priemyselného výrobku stojí jeho tvorca, návrhár - dizajnér, ale aj nové technológie a nové materiály. Situácia dizajnéra vždy závisela od stavu priemyslu v krajine a stavu produkcie firiem, ktoré vyrábali finálne výrobky. Pre Slovensko 90-tych rokov bol charakteristický stav, keď domáci výrobcovia spotrebného priemyslu postupne prechádzali na výrobu subdodávok pre firmy zo západnej a strednej Európy v horšom prípade krachovali. Pod vplyvom takejto situácie vznikla priaznivá klíma pre dovoz nábytku, pre zakladanie obchodných firiem a zastúpení zahraničných značiek na našom trhu. Mnohé nábytkové firmy stavili skôr na predaj zahraničného dizajnu s istou zárukou, že spotrebiteľ si ich tovar kúpi.

Na slovenskom trhu nábytkových firiem, aj keď si to mnohí neuvedomujú, vysokú osvetu v kultúre bývania a vytvárania všeobecného vkusu zohráva švédska Ikea. Spôsob prezentácie nábytku a naj-mä možnosť okamžitého zakúpenia z rozsiahleho sortimentu je príťažlivý pre všetky vrstvy obyvateľstva. Napriek tomu je dnes situácia pri výbere nábytku a jeho dizajne lepšia, ako to bolo pred desaťročím. Na trhu sa udomácnili renomované zahraničné značky ako Vitra, Rolf Benz, Hansen i české značky od tradičného Ton-u, cez moderný nábytok Exner a mnohé iné. Okrem obľúbeného talianskeho dizajnu nábytku sa dá kúpiť holandský dizajn, fínsky, dánsky i španielsky nábytok.

SkryťVypnúť reklamu

Hoci v tvorbe dizajnu nábytku na Slovensku je stav stále spätý s mnohými úskaliami a problémami, ale pri postupnom budovaní malého a stredného priemyslu už vznikli firmy, ktoré majú vyjasnené vzťahy, určenú stratégiu a dá sa povedať, že aj istú tradíciu. Za posledných niekoľko rokov v nábytkovom priemysle začal výrazne vyčnievať Mobiliér, Brik, Domark, Plasted, Ami, Kanapa, ale aj David interiér či Domenica.

V predaji dizajnu nábytku neustále treba prekonávať isté predsudky spotrebiteľa voči novému a modernému. Časy, keď spotrebiteľ žiadal, nakupoval a používal iba to, čo mu výrobcovia niekoľko desiatok rokov ponúkali, a teraz si iné nevie ani predstaviť, sú nenávratne preč. Súčasný spotrebiteľ, podkutý medzinárodným trhom nábytku, informáciami z internetu a rôznych časopisov, má individuálne požiadavky. Všeobecný vkus skrátka smeruje k vytváraniu osobitého priestoru v súlade s moderným bývaním. Signály o tom, že sa vzťah verejnosti k nábytku mení, sú viaceré.

SkryťVypnúť reklamu

Otvorenie nového interiérového štúdia v centre Bratislavy jednou z najúspešnejších slovenských nábytkových firiem bolo jarnou lastovičkou tohto roku. Kremnická firma Brik s osemročnou pôsobnosťou na našom trhu má viaceré „showroomy“ na Slovensku a v Čechách a snaží sa o navrhovanie nábytku ako o riešenie životného štýlu. Sortiment obohatili o kuchynské linky, ktoré korešpondujú s celým výrobným programom. Firma svoju filozofiu postavila na vlastnom dizajne z dielne dizajnéra Ivana Čobeja a originálnom, systematicky dopĺňanom výrobnom programe. Najúspešnejšia séria Ferdinand sa predáva od roku 1996, komody Vlny, knižnica Archa či ďalšie sú vytvorené tak, aby sa jednotlivé kusy navzájom dopĺňali, vytvárali harmonický celok a zostalo tam miesto pre doplnky a predmety každodennej potreby. Brik v rámci svojich expozícií prezentuje doplnky, ktorých dizajn je vytváraný rôznymi autormi. Ide o originálne ručne robené koberce Ivany Hamžíkovej, misy, vázy Romana Mikisku, svietidlá od Šimona Mišurdu a sklo od Patrika Illa. Zákazník dostal šancu prechádzať sa niekoľkými podlažiami, pričom na každom má možnosť zoznámiť sa s rôznymi úrovňami zariaďovania interiéru. Hlavnou ambíciou firmy je pomôcť zákazníkovi zorientovať sa v nábytkových možnostiach, identifikovať jeho vlastné predstavy a konkrétne potreby, poskytnúť mu odborné poradenstvo a doviesť ho ku kvalitnému výslednému interiéru, v ktorom sa bude dobre cítiť. V tandeme s Brikom kráča žilinská firma Domark, ktorej doménou sú čalúnené sedačky. Táto firma tiež každoročne obohacuje svoju ponuku. Dizajn jej sedačiek či už je to Luigi, Luisa, Sergio, Max, vytvára dizajnér Peter Bohuš.

SkryťVypnúť reklamu

O tom, že vzťah verejnosti k nábytku a jeho dizajnu nie je vlažný a mení sa, svedčí aj udalosť posledných dní - otvorenie nábytkového obchodného domu Átrium v Bratislave - Petržalke. Také čosi tu skutočne veľmi chýbalo. Hádam pomôže osvete a vytváraniu kvalitného okolia. Povedané slovami dizajnéra Bjřrna Kierulfa: „Dizajn dodáva veciam nejakú myšlienku, pocity, ktoré by inak výrobok nemal. Dizajn je v princípe oveľa viac o tom, ako vytvoriť vyššiu kvalitu života a nie iba, ako vytvoriť len kvalitu jedného výrobku. Práve preto ho považujem za dôležitý. Obklopujeme sa vecami, zvyšujeme si nimi kvalitu života tak, že zjednodušujeme určité činnosti a potom môžeme mať viac času pre rodinu, vzťahy, naše záujmy.“ *

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 690
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 476
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 470
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 463
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 546
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 999
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 169
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu