zo strednej školy a výsledky maturitného vysvedčenia, ale stavajú na vlastných testoch a skúškach.
Aj tohtoročný Monitor, v poradí už tretí, potvrdil rozdiely vo vedomostiach žiakov rôznych škôl. „Vzhľadom na veľmi rozdielne výsledky žiakov SOU a iných typov stredných škôl (osobitne gymnázií) vzniká problém so stanovením primeranej náročnosti testu, respektíve ukazuje sa ako nereálne pokryť všetky typy stredných škôl rovnakým testom. Výsledky pilotných testovaní totiž opakovane ukazujú, že je prakticky nemožné stanoviť úroveň testu tak, aby vyhovovala súčasne gymnáziám aj SOU. Proti ľahšiemu testu budú namietať gymnáziá, proti ťažšiemu SOU (a zrejme aj viaceré SOŠ), píše sa v záverečnej správe Monitoru. Jeho hlavným cieľom je príprava novej koncepcie maturitnej skúšky, ktorá by mala byť objektívnejšia, a hlavne jednotná pre žiakov z celého Slovenska.
Monitor tiež ukázal, že vedomosti žiakov nie sú také dobré, ako si učitelia myslia. V žiadnom predmete nedosiahli žiaci úspešnosť aspoň 80 percent (ani gymnazisti!), pričom učitelia skonštatovali, že testy neboli náročné a vyhovovali učebným osnovám. „Učitelia nemajú reálny obraz o skutočnej úrovni výstupných vedomostí žiakov, preceňujú ich možnosti a majú neprimerane optimistické očakávania. Vyučovanie testovaných predmetov sa vo svetle uvedených výsledkov javí ako málo efektívne,“ hovorí správa Monitoru.
„Hoci by sa mohlo zdať, že slovenské stredné školstvo je relatívne homogénne, nie je to pravda. Existujú významné rozdiely medzi úrovňou vedomostí, ktorú dosahujú maturanti na jednotlivých školách a v rámci škôl v jednotlivých triedach,“ konštatuje sa v závere. „Zdá sa však, že príčiny tohto javu treba hľadať priamo na školách, že nie sú determinované zriaďovateľom, sídlom školy, vyučovacím jazykom a podobne. Rozdiely medzi niektorými školami dosahujú aj viac ako 50 percent, čo je veľmi veľa. Interné školské hodnotenie žiakov takmer vôbec nekoreluje s výsledkami v teste.“ (sr)