Hodnota známky je takmer nulová

Už prvé testovanie slovenských maturantov – Monitor – ukázalo, že hodnota známky je takmer nulová. Vedomosti žiakov z rozličných škôl a s rovnakým hodnotením (napríklad jednotka) sú veľmi rozdielne. Práve preto vysoké školy takmer vôbec neakceptujú známky

zo strednej školy a výsledky maturitného vysvedčenia, ale stavajú na vlastných testoch a skúškach.

Aj tohtoročný Monitor, v poradí už tretí, potvrdil rozdiely vo vedomostiach žiakov rôznych škôl. „Vzhľadom na veľmi rozdielne výsledky žiakov SOU a iných typov stredných škôl (osobitne gymnázií) vzniká problém so stanovením primeranej náročnosti testu, respektíve ukazuje sa ako nereálne pokryť všetky typy stredných škôl rovnakým testom. Výsledky pilotných testovaní totiž opakovane ukazujú, že je prakticky nemožné stanoviť úroveň testu tak, aby vyhovovala súčasne gymnáziám aj SOU. Proti ľahšiemu testu budú namietať gymnáziá, proti ťažšiemu SOU (a zrejme aj viaceré SOŠ), píše sa v záverečnej správe Monitoru. Jeho hlavným cieľom je príprava novej koncepcie maturitnej skúšky, ktorá by mala byť objektívnejšia, a hlavne jednotná pre žiakov z celého Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Monitor tiež ukázal, že vedomosti žiakov nie sú také dobré, ako si učitelia myslia. V žiadnom predmete nedosiahli žiaci úspešnosť aspoň 80 percent (ani gymnazisti!), pričom učitelia skonštatovali, že testy neboli náročné a vyhovovali učebným osnovám. „Učitelia nemajú reálny obraz o skutočnej úrovni výstupných vedomostí žiakov, preceňujú ich možnosti a majú neprimerane optimistické očakávania. Vyučovanie testovaných predmetov sa vo svetle uvedených výsledkov javí ako málo efektívne,“ hovorí správa Monitoru.

„Hoci by sa mohlo zdať, že slovenské stredné školstvo je relatívne homogénne, nie je to pravda. Existujú významné rozdiely medzi úrovňou vedomostí, ktorú dosahujú maturanti na jednotlivých školách a v rámci škôl v jednotlivých triedach,“ konštatuje sa v závere. „Zdá sa však, že príčiny tohto javu treba hľadať priamo na školách, že nie sú determinované zriaďovateľom, sídlom školy, vyučovacím jazykom a podobne. Rozdiely medzi niektorými školami dosahujú aj viac ako 50 percent, čo je veľmi veľa. Interné školské hodnotenie žiakov takmer vôbec nekoreluje s výsledkami v teste.“ (sr)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 688
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 470
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 464
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 458
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 564
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 998
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 167
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu