BRATISLAVA – Podnikateľ Jozef Majský dostal ponuku od českej automobilky Tatra Kopřivnice na jej kapitálový vstup do Tatry Sipox, ktorá v Bánovciach nad Bebravou vyrába nákladné autá pre slovenskú armádu. „Majú záujem tam vstúpiť. Keď budú mať peniaze, potom môžeme rokovať,“ potvrdil včera Majský.
Z jeho vyjadrenia vyplýva, že kontrolný balík by si aj v prípade úspechu rokovaní mal udržať Sipox. „Zatiaľ neviem povedať nič bližšie, múdrejší budem asi o dva týždne.“ Slovenský podnikateľ tak poprel slová predstaviteľov Czech Partners, ktorí manažujú privatizáciu Tatry Kopřivnice. Tí pred niekoľkými dňami oznámili, že sa už s Majským dohodli, že firmu do dvoch mesiacov predá a oni ju potom zlúčia s kopřivnickou Tatrou.
Akvizíciou slovenskej Tatry Sipox by sa vyriešil dlhoročný spor o značku. Ten sa zatiaľ neodráža v dodávateľsko-odberateľských vzťahoch spoločností. Slovenská firma vyrába pre Tatru Kopřivnice originálne nápravy. Majský pred mesiacom potvrdil, že rokuje s potenciálnymi investormi do Tatrovky o vyriešení súdneho sporu.
Tatra Sipox si získaním zákazky na dodávku nákladných áut pre armádu vyriešila existenčné problémy a stala lukratívnym podnikom. Firma už vyviezla vozidlá STA pre slovenských vojakov v stálej misii OSN na Cypre. Nové autá by mali dostať aj naši vojaci v Etiópii. Potom bude nasledovať obnova vozového parku v celej armáde. Slovenskí vojaci dnes jazdia na 40-ročných vozidlách V3S, ktoré sú už zastarané a budú sa postupne vyraďovať.
Tatra Sipox zamestnáva v Bánovciach nad Bebravou približne 1 500 ľudí. Majský okrem toho kontroluje ďalšie dve české automobilky – Liaz a Škodu Liaz s asi 4 000 zamestnancami. Tento počet by sa mal v nasledujúcich mesiacoch znížiť. Dôvodom bude unifikácia výroby vo všetkých fabrikách patriacich do holdingu Sipox. V praxi to bude znamenať, že niektoré komponenty vyrábané na Slovensku sa budú montovať aj do českých nákladných áut.
TOMÁŠ VELECKÝ