Až tretina rodičov trestá svoje deti pre zlé známky, ktoré sú aj preto najčastejším dôvodom detského strachu zo školy. Odborníci aj rozličné prieskumy poukazujú nielen na stres, ktorý známkovanie vyvoláva, ale aj na to, že známky sú príliš subjektívne a na rôznych školách majú rôznu hodnotu. Slovné hodnotenie deti menej stresuje a viac ich motivuje učiť sa. Prvé výsledky hovoria, že deti sa začínajú učiť pre seba, a nie pre známky.
Jediný, pre koho je takéto hodnotenie náročnejšie, je učiteľ. Musí viac písať a neustále vymýšľať nové, originálne pochvaly.
Od roku 1994 existuje u nás možnosť hodnotiť žiakov na prvom stupni len slovne. Navrhnúť však tento spôsob musia rodičia písomne a väčšina s ním musí súhlasiť. Okrem toho musia návrh podať na každý školský rok znovu.
Nevedno, koľko škôl slovné hodnotenie používa, lebo štatistika sa nevedie a každý rok sa počty menia. Navyše mnohí rodičia o tejto možnosti nevedia alebo s ňou nesúhlasia. Podľa prieskumu v Českej republike väčšina rodičov uprednostňuje známky pred slovným hodnotením, a predpokladá sa, že to tak bude i na Slovensku.
„Pokusne overujeme možnosť slovného hodnotenia aj na druhom stupni základných škôl a tento projekt je priebežne veľmi dobre hodnotený,“ hovorí Viera Rosinová z ministerstva školstva. „Uplatňovaním slovného hodnotenia máme možnosť pozitívne sa priblížiť krajinám západnej Európy, ktoré mu venujú široký priestor,“ dodáva.
SOŇA REBROVÁViac v prílohe Škola a rodina