
O tom, kde Huyndai nakoniec postaví svoj závod, rozhodne najvyššie vedenie koncernu v tejto budove až na jar. FOTO - HYUNDAI
eľa odbytu spoločnosti Kia Maďarsko Tibora Királyho. Kia je jednou zo značiek automobilky Hyundai a Király pracuje len v jej maďarskej pobočke, s vedením koncernu nemá nič spoločné.
„Stupňujúce sa mediálne tlaky sú len súčasťou boja o investora,“ myslí si šéf Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu Ladislav Balko. „Myslíte si, že by v týchto dňoch najvyšší predstavitelia koncernu Hyundai rokovali so slovenským ministrom hospodárstva, keby sme boli mimo hry?“ Podľa Balka majú zatiaľ najväčšiu šancu získať investíciu Hyundai Česi. „My sme za nimi, Poliaci už asi vypadli a Maďari sa práve zobúdzajú,“ povedal.
Keď pred pár dňami do kresla ministra hospodárstva zasadol Pavol Rusko, jedným z jeho prvých vyhlásením bolo: „Ak by sa Hyundai rozhodoval o investícii teraz, Slovensko by si nevybral.“ Rusko tento týždeň rokuje o investičných stimuloch v Soule. Kórejská automobilka rozhodne o mieste, kde bude stáť nový závod, do pol roka. Hyundai uvažuje o postavení fabriky vo východnej Európe vyše roka. „V máji a júni, keď sme s nimi chodili po Slovensku, hovorili o závode, kde by pracovalo päť- až sedemtisíc ľudí,“ opisuje význam investora Balko z investičnej agentúry. Je to dvakrát viac, ako plánuje zamestnať v Trnave PSA Peugeot Citroen. Hyundai do nového východoeurópskeho závodu investuje 1 až 1,5 miliardy dolárov.
Nový minister hospodárstva Rusko sa chce sústrediť hlavne na prilákanie veľkých investorov. Jeho rezort tento týždeň žiadal vládu o 750 miliónov korún. „Dvestopäťdesiat miliónov pôjde z kapitoly ministerstva práce ako podpora tvorby pracovných miest. Zo zvyšnej pol miliardy vláda odsúhlasila tristo miliónov,“ povedal hovorca ministerstva financií Peter Papanek. „Tieto peniaze budú určené na podporu priamych zahraničných investícií podobných PSA Peugeot Citroen,“ dodal Papanek.
Podľa nedávneho Ruskovho vyjadrenia by investičné stimuly nemali dostávať tie firmy, ktoré už na Slovensku niekoľko rokov podnikajú a štát žiadajú o pomoc, keď rozširujú svoju výrobu.
TOMÁŠ VELECKÝ