problému, čo spôsobuje nerovnováhu. Výberový proces sa tak môže dostať do roviny akejsi automatizácie a chýba mu rozmer ľudskosti, ktorý je esenciálny v biznise, kde na všetkých stranách stoja ľudia. Zásada etiky vyhľadávania, získavania a výberu neznamená len voľbu kritérií, ktoré nie sú zdrojom akejkoľvek diskriminácie (vrátane pozitívnej), ale dotýka sa celej sféry vzťahov s kandidátmi, klientmi a okolím. Našim cieľom sa má stať výber kandidáta, ktorý okrem ostatných požadovaných kritérií disponuje etickým a morálnym rozmerom.
Pojmy etika a morálka sú zahalené hmlou dezinformácie a mnohokrát evokujú nie práve pozitívne asociácie. V dynamických spoločnostiach, orientovaných na výkon, ich neprávom vnímajú ako brzdiaci faktor pri dosahovaní cieľov. Na etiku sa nielen zabúda, ale sa po nej aj vedome šliape. Tento, v súčasnosti okrajový fenomén sa dávno pred tým, ako bola psychológia povýšená na vedeckú disciplínu, či personalistika uzrela svetlo sveta, inštitucionalizoval ako objekt bádania a predmet výchovy. Systémy etických hodnôt a postojov sa rešpektovali po stáročia vo všetkých oblastiach spoločenského života.
Oblasť personalistiky je síce len jednou časťou spoločnosti, avšak vo svojej komplexnosti ju celú poníma a je s ňou v úzkej interakcii. To, akým spôsobom zohľadňujeme etické a morálne pravidlá pri výbere zamestnancov, poradenstve či vzdelávaní ľudí, predurčuje budúci vývoj v duchu príslovia „Čo zasejem, to zožnem“.
Zvolený etický prístup je pečiatkou na vybranom kandidátovi, je aktom voči klientovi, apeluje na podobný prístup z jeho strany a tak vytvára pozitívne prostredie u všetkých zainteresovaných. Takýto prístup je pozitívne vnímaný okolím a celou spoločnosťou. V konečnom dôsledku vzbudzuje dôveru voči personálnym spoločnostiam a ich práci. PhDr. Eva Jakubčíková, riaditeľka
Ing. Roman Csutkai, projektový manažér
FIDUCIA