Náborový proces zjednodušuje, urýchľuje, šetrí čas i finančné prostriedky vynaložené na získavanie nových zamestnancov. Do náborového procesu vnáša pohodlie a možnosť zverejniť pracovnú ponuku v momente potreby. Z pohodlia kancelárie, ale aj priamo z domu, ak v práci nezvýšil čas. Rovnako internet získava na popularite medzi ľuďmi, ktorí prácu hľadajú. Nachádzajú tu nielen zaujímavé ponuky práce ale i množstvo informácií, ktoré sú pre ich uplatnenie sa na trhu práce nevyhnutné.
* Prečo internet?
Odpoveď na otázku aké sú perspektívy uplatnenia internetu pri hľadaní práce ponúka spoločnosť Profesia v spolupráci s výskumnou agentúrou TNS SK, ktorá zrealizovala v auguste 2003 reprezentatívny prieskum pod názvom „Využívanie zdrojov pri hľadaní práce“ na vzorke 1000 respondentov. Cieľom prieskumu bolo zistiť úroveň používania, vnímanie účinnosti, preferencie, spokojnosť a úspešnosť jednotlivých zdrojov pri hľadaní práce. Výsledky jasne ukazujú, kde je potenciál jednotlivých náborových prostriedkov na získavanie zamestnancov.
* Aké zdroje sú najpoužívanejšie?
Pri hľadaní práce a brigády, ako ukazujú výsledky prieskumu, sa najintenzívnejšie obraciame a spoliehame na pomoc priateľov a známych. Až 52,2 % respondentov zvolilo pri odpovediach práve túto možnosť. Druhým najpreferovanejším zdrojom sú pre tretinu respondentov - (30,3 %), aj inzertné rubriky a špecializované tematické prílohy v tlači. Jedna štvrtina respondentov - (24,7 %), odpovedala v prospech služieb Národného úradu práce. Približne každý siedmy obyvateľ Slovenskej republiky použil pri hľadaní práce internet.
* Ktorý zdroj je vnímaný ako najúčinnejší?
Aj v tejto oblasti opäť vedú, podľa odpovedí opýtaných priatelia a známi - (73,7 %). Internet vníma ako druhý najúčinnejší zdroj pri hľadaní práce každý tretí respondent - (29,5 %). Respondenti, ktorí považujú internet za jeden z najúčinnejších zdrojov hľadania práce alebo brigád sú vo väčšej miere občania Slovenskej republiky vo veku 15 až 17 rokov - (32,2 %) a 18 až 29 rokov - (39,7 %), s vyšším vzdelaním (SŠ s maturitou - 37,4 % a VŠ vzdelanie - 49,4 %). V tesnom závese za internetom sú špecializované inzertné noviny zamerané na ponuky práce - (28,5 %).
* Ako je to so spokojnosťou?
Presne 80 % opýtaných sa osvedčila pri hľadaní práce pomoc priateľov a známych. Viac ako polovici splnil očakávania internet - (63 %). Porovnateľná úroveň spokojnosti patrí špecializovaným inzertným novinám - (36,1 %) a personálnym agentúram - (35,1%).
* Internet úspešný pre takmer 30 %
Napriek tomu, že priatelia a známi vedú ako najúspešnejší zdroj hľadania práce, cez internet sa zamestnalo 29,2 % obyvateľov SR, ktorí hľadali prácu on-line. Na pomoc personálnych agentúr sa oplatilo spoľahnúť viac ako tretine respondentov - (35,2 %), ktorí použili tento zdroj.
* A čo nás čaká?
Uvedené čísla potvrdzujú, že internet má pri hľadaní zamestnania vysoké uplatnenie a perspektívu. Patrí mu popredné miesto v oblasti účinnosti, spokojnosti a úspešnosti pri hľadaní práce. Na základe skúseností zo zahraničia je zrejmé, že s rastom počtu obyvateľov, ktorí majú prístup k internetu, výrazne rastie aj počet tých, ktorí využívajú internet pri hľadaní práce a to je trend, ktorý pozorujeme už aj na Slovensku.
Mgr. DALIBOR JAKUŠ,
výkonný riaditeľ, Profesia, spol. s r.o.