vo sférach strategického plánovania, finančného poradenstva, v podnikovom poradenstve, v oblasti manažérskeho poradenstva a coachingu, pri zefektívňovaní predaja a pod. Na vzostupe je aj poradenstvo v oblasti vzťahov, ktoré zahŕňa spoluprácu s klientskou firmou počas viacerých rokov, čím sa dosahuje aktuálna implementácia progresívnych poradenských riešení. Novou oblasťou, o ktorú v súčasnosti narastá záujem je poradenstvo, pri ktorom sa členovia manažmentu klientovej firmy stávajú súčasťou poradenského tímu konzultačnej firmy.
Na Slovensku 123 personálnych agentúr
Prognózy vo svete upozorňujú, že dopyt po kvalitných poradenských službách by mal v najbližších desaťročiach celosvetovo rásť. V tejto súvislosti je zaujímavé položiť si otázku, aké miesto v kontexte ostatných poradenských služieb má personálne poradenstvo a aké sú jeho špecifiká na Slovensku. Aj keď podrobnejšia odpoveď na túto otázku by si vyžiadala väčší priestor na analýzu, aspoň na niektoré momenty je potrebné upozorniť.
Na Slovensku je podľa komerčných zoznamov na internete 123 personálnych spoločností či agentúr. Niektoré z nich sa zaoberajú podľa uvádzaného predmetu činnosti len výbermi pracovníkov, niektoré personálnym lízingom, iné, a tých je prevaha, si uvádzajú viaceré personálno-poradenské aktivity a produkty. Pre vnímanie personálno-poradenských služieb klientmi však nie je ani tak dôležitý počet fi-riem na trhu a spektrum ich činností, ktoré ponúkajú, ale to, či a ako kvalitne vedia reagovať na aktuálne potreby klientov v oblasti poradenstva pri riadení ľudských zdrojov. Akcent záujmu sa v súčasnosti zameriava smerom k poskytovaniu komplexných služieb a riešení realizovaných tímom kvalitných, odborne aj klientsky orientovaných konzultantov.
Vplyv globálnych tendencií trhu práce
V oblasti klasickej ponuky personálno-poradenských služieb, ktorými sú napr. poradenstvo pri výbere a vyhľadávaní pracovníkov, majú aj na Slovensku vplyv globálne tendencie trhu práce. Mení sa štruktúra pracovnej sily, sektory, ktoré ponúkajú najviac pracovných príležitostí, menia sa aj spôsoby a formy hľadania pracovných príležitostí a na to musí reagovať aj trh personálno-poradenských služieb. Nie je iste novinkou, že najviac pracovných príležitostí v súčasnosti ponúkajú firmy z automobilového priemyslu, z oblasti finančníctva, bankovníctva, IT a telekomunikácií. Vzhľadom ku kvalifikovanej pracovnej sile a k nízkej cene práce na Slovensku v porovnaní s Európskou úniou, je Slovensko krajinou, ktorá môže zaujímať investorov. Už aj v súčasnosti rastie záujem firiem o zamestnávanie pracovníkov formou personálneho lízingu. Očakávaný trend do budúcnosti bude určite vyšší, už aj preto, že v zahraničí touto formou pracuje väčší počet pracovníkov ako na Slovensku.
Trh práce ovplyvňujú aj meniace sa zvyklosti tých, ktorí si prácu hľadajú. Z výsledkov prieskumu agentúry TNS SK, ktorý realizovala v máji 2003 prostredníctvom 2666 respondentov vyplýva, že až 93,7% tých, ktorí si hľadajú prácu sledovali informácie z internetu a 56,7% využívali inzertné rubriky tlačených médií. Firmy, ktoré hľadajú nových zamestnancov, ale aj poradenské spoločnosti musia svoj personálny marketing uvedeným skutočnostiam prispôsobiť. Ďalšou skutočnosťou je aj to, že poradenské služby pri výbere a vyhľadávaní pracovníkov sa využívajú vo sfére najmä executive search (priameho oslovenia) a pri „ťažšie obsaditeľných“ pracovných pozíciách ako sú pozície špičkových odborníkov, špecialistov.
Často sa šetrí na vzdelávaní
Jednoznačne sa dá konštatovať, že rola celoživotného vzdelávania rastie a to predovšetkým v dôsledku globalizácie a veľkých ekonomických zmien. Bohužiaľ počet firiem, ktoré majú rozpracované dlhodobé plány rozvoja a vzdelávania a aj ich realizujú, je neporovnateľne menší ako tých, ktoré túto oblasť nepovažujú za prioritnú. Práve firemné vzdelávanie, najmä externou formou býva sférou, kde sa začína so šetrením nákladov. Nie je preto prekvapujúce, že u nás prevládajú vo väčšine firiem krátkodobé intenzívne kurzy, ktoré často sľubujú „zázraky“ za tri dni a tlak na čo najnižšie ceny. Treba len dúfať, že práve popredné poradenské spoločnosti na trhu, budú aj v tejto oblasti lídrami vzdelávacích aktivít, ktoré pomôžu rozvoju firiem a ich pracovníkov, prinesú do tréningových programov nové prístupy, budú garantovať merateľnosť výstupov a efekt vzdelávania.
Väčšia profesionalizácia
K trendom pre túto oblasť určite bude patriť aj e-learning. Keď sa objavil bolo veľa nadšenia, ktoré neskôr vystriedalo sklamanie či „popálené prsty“. Ak sa však bude vývoj e-learningu uberať v najbližších rokoch trendom k využitiu v tých oblastiach, kde už v súčasnosti mal úspech, bude prínosom.
Ako predstaviteľka spoločnosti Management Partners Group, ktorá pripravila už 9 ročníkov konferencie Nové trendy v personálnom manažmente (a pripravuje v marci jubilejný 10. ročník), mohla som za toto časové obdobie sledovať, ako sa vyvíja oblasť riadenia ľudských zdrojov, ale aj prístupy personálno-poradenských firiem. Je ťažké vyjadriť pár slovami to, čo je pre tento prístup najcharakteristickejšie. Určite je to profesionalizácia, väčší dôraz na komplexnosť služieb, ponuka produktov, ktoré reagujú na potreby klientov, ako sú napr. poradenské projekty mediácie, outplacementu, zmien firemnej kultúry po vstupe zahraničných investorov a pod.
Záverom mi dovoľte vyjadriť želanie, že v blízkej budúcnosti bude tak ako v zahraničí aj na Slovensku platiť, že keď firma funguje zle, pozve sa poradca, a keď dobre, tak poradca pri tom nechýba. To, či to tak naozaj bude aj s personálnymi poradcami, závisí od kvality, profesionality a prínosu personálnych služieb.
PhDr. LÍVIA OSVALDOVÁ, CSc.,
riaditeľka spoločnosti Management Partners Group, s.r.o.