Hráte hru? Stručný úvod k lobingu

Obchodné reťazce, telekomunikácie, farmácia, výrobcovia potravín, zahraniční investori, vydavatelia. Všetci potrebujú lobing. Je to inteligentná hra. Vyžaduje si vzdelanie, vnímavosť a osobné nasadenie.

Lobing je o rafinovanej a presnej komunikácii. Klient si objedná u lobistu zastupovanie svojich záujmov, v optimálnej kombinácii dokonca ich presadenie. Výsledkom je zákon, ktorý je ústretový voči klientovi, rozhodnutie, ktoré posunie klienta do tendra, alebo priamo k zákazke. Lobista doručí správne informácie na správne miesto. Môže to byť elegantná analýza a odborná argumentácia, ale aj ponuka na protislužbu, alebo informácie.

Vo svete je lobing obdivovaná, ale napriek tomu predsa už štandardizovaná profesia. Záujmy klienta dokáže zastupovať iba človek, ktorý je odborne fundovaný, vie argumentovať, hľadať mieru konsenzu a priamo v diskusii nachádzať nové možnosti a riešenia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Lobista musí byť dostatočne lojálny a mať „čistý register“. Podrazy a klamstvá sa neodpúšťajú, sú najhoršou referenciou. Väčšina dohôd je postavená v oblasti, ktorá sa dá charakterizovať ako medzi nebom a zemou, čiže vysoká vzájomná dôvera a dodržiavanie slova.

Lobisti, alebo skupinové

delenie

na Slovensku podľa skúseností

Najsilnejšia skupina: spoločná stranícka a zväzácka skúsenosť, spriaznená skupina so silnými osobnými väzbami. Dlhodobo poznajú krajinu, administratívne a priemyselné štruktúry, ale najmä dobré a zlé vlastnosti ľudí. Na jednej strane menej sľubujú, o to kvalitnejšie výsledky majú. Alebo potom sľúbia úplne všetko. Škála pomeru sľuby/výkon je nesmierne široká.

Prudko rastúca skupina: bystrí ľudia, ktorý majú významné posty v nových straníckych, priemyselných a finančných spoločenstvách. Majú svoju profesiu, záujmy, cieľ a lobing je pre nich aj vzrušujúcou hrou, ale predsa len vedľajším zamestnaním, kde si môžu dokázať kvality.

SkryťVypnúť reklamu

Lobisti proti svojej vôli: ľudia z médií, priatelia významných ľudí, rodinní príslušníci. Úspešnejšie a presvedčivejšie ako ktokoľvek iný dokážu doručiť posolstvo a presvedčiť adresáta o danej téme.

Sieťoví profesionáli: zástupcovia a reprezentanti profesionálnych lobistických firiem, ktoré to deklarujú webovými stránkami. Chodia kvalitne oblečení, sú kultivovaní, rešpektujú firemnú kultúru a spracovávajú vzhľadné projekty. Niekedy sa stane, že o nich nikto na Slovensku nevie.

Domáci profesionáli: zvyčajne bývalí zamestnanci ministerstiev, niekdajšie vysoké posty v samospráve a firemnom top manažmente. Ich pozícia je takmer neotrasiteľné a v im blízkych odvetviach. Málo ich poznajú média, takmer stopercentne ľudia z odvetvia. Ich meno sa vyslovuje s úctou.

SkryťVypnúť reklamu

Tiežlobisti: ambiciózni mladí ľudia, ktorým sa profesia zdá dostatočne atraktívna, aby si zriadili kanceláriu, alebo kúpili auto, dva zväzky odbornej ročenky a urputne volali svojim kamarátom na rozhodovacích postoch. Zvyčajne sa ich klientmi stávajú spoločnosti, ktoré nemajú prehľad o slovenskom trhu, ale ešte to nevylučuje úspech.

Zamestnanie lobista: pozícia vo firme, z ktorej vyplýva náplň práce, ako je komunikovať s ministerstvami, profesijnými zväzmi, spolupracovať na tvorbe zákonov, rokovať s odberateľmi, alebo vyjednávať s médiami.

Poznámka: členovia skupiny sa môžu preraďovať, alebo vytvárať rôzne záujmové združenia.

Lobing na Slovensku? O pol kroka

k trestnej činnosti.

Veselý aj smutný príbeh zo života, alebo pohľad klienta.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes už vedú nadnárodné spoločnosti mladí ľudia, ktorí študovali zo zahraničnej literatúry, dostali možnosť pracovať v medzinárodných výmenných programoch a majú skúsenosti s korporátnou kultúrou. Vedia oceniť dodávateľov, čo majú od nich očakávať podľa výpisu z obchodného registra a webovej stránky a poväčšine stratili naivné nadšenie. Porovnávajú Slovensko a svet každý deň.

V biznise sa vie, kto vie robiť

a kto iba sľubuje

Lobing? Také niečo na Slovensku neexistuje. Alebo ako démonické pomenovanie zla - „lobistická skupina“. Doba, počas ktorej by sa konštituovali vzťahy a systém, je ešte príliš krátka na to, aby sa mohol aj tento biznis etablovať podľa vnímania anglosaskej kultúry a demokracie. Jednoznačným zlomom sú vždy voľby. Ten najvýznamnejší nastal v roku 1998, kedy nastúpilo viacero politických a záujmových skupín. Ambície predstihovali možnosti, nároky na investície boli niekoľkonásobné. Viaceré skupiny sľúbili viacerým objednávateľom rovnaké výsledky, napríklad v tendroch.

SkryťVypnúť reklamu

Najlepší lobista je práve šedá eminencia. Akonáhle sa dostane do médií, alebo všeobecnej známosti, ako lobista zomiera. Jednoducho, už len ísť na večeru vo verejných priestoroch by bolo riskantné. Medzi najviac oceňované vlastnosti profesionálneho lobistu patrí profesionalita a odborné znalosti. Sú to ešte relatívne merateľné hodnoty, ale schopnosť presvedčiť je čiastočne dar a zručnosť. Je to viacej referenčná profesia ako ktorákoľvek iná. V biznise sa vie, kto vie robiť a kto iba sľubuje.

Výsledkovo orientované firmy oceňujú ako merateľný výsledok práce lobistu konkrétny podpis pod zákonom a projekt v horizonte štvrťroka, alebo roka. Účtovná uzávierka nepustí. Zákon sám o sebe ešte nie je riešením situácie a už vôbec nenastolí prevratom etické vnímanie. Nadstavba spoločnosti bude rásť so spoločnosťou a jej členmi.

SkryťVypnúť reklamu

Otvárame biznis a jeho etickú

úroveň

Medzi tých, ktorí vyrástli zo slovenského trhu a majú za sebou reálne výsledky patria advokátske kancelárie, public relations agentúry, obchodné či profesijné komory, združenia a asociácie ale aj konzultanti a poradcovia.

Podľa Michaely Benedigovej, a Miriam Fiťmovej zo spoločnosti Interel Public Relations, s transformáciou spoločnosti po roku 1989 nastal rozvoj klasického lobingu, čo dokazuje aj stupňujúci sa tlak na legislatívnu úpravu. Medzi kvalitných reprezentantov patrí napríklad Slovenská asociácia farmaceutických spoločností orientovaných na výskum a vývoj, verejne najznámejšia je vládna tripartita.

Súčasnosť si vyžaduje profesionálne zdatných a flexibilných lobistov a ich schopnosti nezávisia od veku. Dobrým základom je manažérske, právnické vzdelanie alebo politológia, pričom lobista musí byť zdatný vo všetkých troch fázach lobingu. Analyzuje legislatívne i komunikačne zložité situácie a navrhuje riešenia prípadu. Zároveň odhaduje vývoj a je pripravený flexibilne reagovať. Vie jasne a stručne formulovať, popísať problém, navrhnúť varianty, odporučiť postup krokov a zdôvodniť ho. Musí byť schopný zaujať podaním problému, jasne a stručne argumentovať. Kvalitu lobistov potvrdzuje dobrá skúsenosť klientov, ktorí potom radi poskytnú referencie ďalej.

SkryťVypnúť reklamu

Samotná agentúra vníma ako výsledok práce zmenu v postoji toho, kto rozhoduje, presadenie formulácie do legislatívnej normy, ale aj realizáciu rokovania, účasť osobnosti na podujatí, alebo podporné vystúpenie osobnosti. V prípade, že klient a agentúra vstupujú do obchodného vzťahu, klient nesmie konať na vlastnú päsť za chrbtom lobistu a nemal by agentúre zatajiť nič, čo s prípadom akokoľvek súvisí. Práve v tejto oblasti musí byť vzťah medzi klientom a konzultantom mimoriadne transparentný.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 648
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 416
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 730
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 280
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 416
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 723
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 936
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 269
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu