Banky rozširujú svoje siete

BRATISLAVA - Pred niekoľkými rokmi svietilo v každom mestečku ešte staré logo Slovenskej sporiteľne a v každom väčšom mestečku tiež staré logo Všeobecnej úverovej banky. Dnes vládne medzi bankami oveľa väčšia konkurencia, mnohé zhustili svoje siete aj ...

Banky vytláčajú z pobočiek klientov, ktorí prídu len previesť peniaze. Chcú byť však bližšie k tým, čo si chcú vybrať niektorý zložitejší produkt. Preto stále otvárajú nové pobočky, hoci je ich prevádzka drahá.ILUSTRAČNÉ FOTO SME - ĽUBOŠ PILC

 

 

 

BRATISLAVA - Pred niekoľkými rokmi svietilo v každom mestečku ešte staré logo Slovenskej sporiteľne a v každom väčšom mestečku tiež staré logo Všeobecnej úverovej banky. Dnes vládne medzi bankami oveľa väčšia konkurencia, mnohé zhustili svoje siete aj niekoľkonásobne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Stalo sa to napriek tomu, že prevádzka pobočiek či expozitúr je drahá a banky chcú aj pre to klientov presmerovať z „kamenného“ do virtuálneho sveta. Poslať peniaze na iný účet elektronicky je omnoho lacnejšie.

Dve desiatky pobočiek tento rok pribudli ČSOB. „Je to naša stratégia, expandujeme na trhu,“ povedala Miriam Hajduová z banky. Z hľadiska bilančnej sumy je dlhodobo štvorkou a chcela mať tomu zodpovedajúci počet obchodných miest. „Už sme s počtom pomerne spokojní, do konca roka plánujeme otvoriť ešte dve - tri.“

Podľa analytika prieskumnej firmy Symsite Research Ľuboša Bednára banky peniaze na nové pobočky neľutujú, pretože im pomáhajú získavať klientov. „Ukázalo sa, že pre predaj bankových produktov - spotrebné úvery, hypotéky, vklady, podielové fondy a podobne má sieť pobočiek nezastupiteľnú úlohu,“ vysvetľuje Bednár. „Keďže záujem o úvery bude rásť, v mestách bude čoraz viac pobočiek aj napriek ich nákladnosti.“

SkryťVypnúť reklamu

Aby mali bankári viac času na vysvetľovanie nových zložitejších produktov, potrebujú ľudí presvedčiť, aby jednoduché operácie vybavili bez návštevy pobočky. „To im umožní odbremeniť činnosť obchodných miest a znížiť náklady,“ hovorí Bednár.

Hajduová potvrdzuje, že pre banky má aj v čase internetu budovanie kamenných pobočiek význam: „Klienti sú rôzni a každý má inú osobnosť a iné preferencie. Preto musíte mať dostupné elektronické kanály aj pobočky. Tie veľká časť klientov stále rada navštívi, poradí sa.“

Nové obchodné miesta aj preto dnes vyzerajú inak ako kedysi. „Všeobecným trendom je pretvárať ich na miesta, ktoré majú vyvolať dojem dôveryhodnosti a profesionálneho prístupu,“ poznamenal Bednár.

Tradične najsilnejším bankám pobočky ubudli. „Výnimkami z trendu budovania nových sú Slovenská sporiteľňa a VÚB. Tie zdedili sieť pobočiek, z ktorých niektoré neboli efektívne. Ale oni tiež otvárajú nové v ekonomicky silných oblastiach,“ hovorí Bednár.

SkryťVypnúť reklamu

Na pobočku sú tisíce klientov

Priemer v západnej Európe je 2- až 3-tisíc klientov na jedno obchodné miesto. „Na Slovensku dosahuje počet klientov na jedno obchodné miesto od necelých 2-tisíc v prípade UniBanky až po viac než 7-tisíc klientov v Slovenskej sporiteľni,“ hovorí analytik Ľuboš Bednár.

Efektívnosť je na prvom mieste aj pre rozrastajúce sa banky. „Umiestnenie novej pobočky závisí od kúpnej sily, príležitostí, ktoré na tom mieste sú. Treba veľmi dobre zhodnotiť aj konkurenciu, pretože každé jedno predajné miesto si musí dokázať na seba zarobiť,“ vysvetľuje Hajduová.

Obchodné miesta bánk k 31. 12. k 30. 6.

 

1995

2003

Slovenská sporiteľňa

712*

339

VÚB

223

226

Tatra banka

SkryťVypnúť reklamu

13

95

UniBanka (Poľnobanka)

30

66

ČSOB

8

65

OT PBanka (IRB)

50

51

Dexia banka (PKB)

25

43

Istrobanka

21

35

Ľudová banka

6

33

Poštovábanka**

16

22

HVB Bank***

1

19

Banka Slovakia

-

7

Komerční banka

1

3

Citibank

1

2

ING Bank

1

2

Credit Lyonnais

1

1

SPOLU

1109

1009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* Spolu s Priemyselnou bankou.

** Nezahŕňa 1620 pracovísk Slovenskej pošty.

*** Vznikla zlúčením Bank Austria a HypoVereinsbank Slovakia.

Zdroj: Trend Top 1999 vo finančníctve, NBS

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 688
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 470
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 464
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 458
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 564
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 998
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 167
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu