História tejto súťaže sa datuje od roku 1980 - vtedy úspešne prebehla v Portugalsku. Od tej doby sa rozšírila do 11-tich krajín sveta: Číny, Francúzska, Slovenskej a Českej republiky, Španielska, Portugalska, Mexika, Talianska, Nemecka, Poľska a Macaa.
Tohto roku v marci sa konalo v Bratislave národné finále – bola to premiéra tejto súťaže u nás. Špecifikom u nás bola účasť pre študentov vysokých škôl zdarma. „Ani v budúcom ročníku sa podmienky pre študentov nezmenia,“ povedala Silvia Kotúčová, manažérka spoločnosti Recruitment International, ktorá súťaž na Slovensku organizuje. „Do súťaže sa môže prihlásiť prakticky ktokoľvek, kto sa zaujíma o manažment. Tímy môžu byť zložené z vysokoškolákov, profesionálov z praxe, ale i zmiešané. Registrácia do nového kola súťaže prebieha už v týchto dňoch až do 5. novembra 2003, pričom ostrý štart je pripravený na november 2003.“
Súťaž samotná je počítačovou simuláciou imaginárneho trhu. Jednotlivé 3 až 5 členné tímy spolu súťažia a víťazom sa stáva ten tím, ktorého spoločnosť v priebehu niekoľkých kôl dosiahne najvyššie ceny akcií. Súťažiaci rozhodujú o stave svojej spoločnosti prostredníctvom časovo obmedzených rozhodnutí v oblasti marketingu, výroby, ľudských zdrojov a financií.
O medzinárodnom finále v Macau sme sa zhovárali s koordinátorom slovenského tímu ONDREJOM JAVORKOM.
Ako sa Vám páčilo v Macau?
„Macao je nádherné, všetko na vás pôsobí zvláštnym dojmom. Milí ľudia, skvelý nočný život a vynikajúce jedlo. Usporiadatelia urobili dobrú prácu, hotel a program boli na vysokej úrovni.“
Skúste našim čitateľom a budúcim účastníkom priblížiť priebeh súťaže.
„Boli sme v Macau päť dní, prvé dva dni prebiehali tlačové konferencie a recepcia na uvítanie, posledný deň bol oddychový. Tretí deň sa konalo finále, ktoré bolo podobné ako naše národné finále. Začínalo informáciami o histórii fiktívnej firmy, ktorú sme mali spravovať. Museli sme urobiť päť rozhodnutí, pričom na každé ďalšie rozhodnutie sme mali menej času.“
Boli tímy z iných krajín nebezpečnejšou konkurenciu ako v Slováci v národnom finále?
„Je logické, že na medzinárodnom finále sú kvalitnejšie tímy, voči ktorým sa dá ťažšie presadiť. Slovenské tímy a ich stratégie sme mali zmapované počas dvoch národných kôl, v medzinárodnom finále sme súťažili s neznámym tímom.“
Všetky postupy hodnotí počítač podľa naprogramovaného modelu. Je možné sa vopred na tento program pripraviť, poprípade oklamať počítač a využiť jeho nedostatky?
„Keďže ide o počítačový program, je možné predpovedať jeho výstupy. Predpokladám, že niektoré tímy, ktoré sa simuláciou dlhšie zaoberajú vedia určiť atribúty na ktoré je cena akcie najcitlivejšia a zamerať sa na ne pri rozhodovaní. Otázka je do akej miery potom simulácia a trhové prostredie odráža realitu.“
Aká bola teda vaša stratégia v súťaži?
„Najdôležitejšie je prvé rozhodnutie. Tím musí spoločne zhodnotiť históriu a urobiť rozhodnutia týkajúce sa základnej stratégie, produktovej a trhovej orientácie. V našom tíme sme mali rozdelené úlohy, pričom každý analyzoval niekoľko oblastí – vývoj trhov, ceny produktov, kvalitu výrobkov, ľudské zdroje. Výsledky analýzy sme rozdiskutovali a určili základnú stratégiu.“
Čo by ste poradili budúcim účastníkom?
„Najdôležitejšie je nájsť si čas na stretnutia celého tímu a na rozhodovanie. Ale národné finále môže nakoniec vyhrať len jeden tím, preto doporučujem všetkým čo najviac zábavy pri rozhodovaní. Nech majú na čo spomínať, keď prehrajú.“