1997 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | |
nie | 70,4 | 68,7 | 67,0 | 62,7 | 67,1 |
áno, v jednom | 24,5 | 26,0 | 26,4 | 27,2 | 26,1 |
áno, vo viacerých | 5,1 | 4,9 | 6,0 | 8,0 | 6,5 |
neodpovedal/a | 0,3 | 0,6 | 2,2 | 0,3 |
V tejto oblasti za posledných päť rokov nedochádza kvýraznejším zmenám. Prevažujúca je stále neznalosť jazykov, ktorá sa dotýka dvoch tretín dospelého obyvateľstva. „Vysvetlenie toho, že podiel ľudí s jazykovými schopnosťami za posledné roky nenarastá (napriek tomu, že stúpa podiel absolventov škôl s povinnou výučbou aspoň jedného svetového jazyka), možno hľadať pravdepodobne v prílišnej sebakritickosti respondentov,“ hovorí Marián Velšic z Inštitútu pre verejné otázky. „Spoločenský tlak (škola, zamestnanie…) na ovládanie cudzieho jazyka je mnohokrát taký veľký, že človek radšej svoje jazykové znalosti verejne hodnotí kritickejšie ako v skutočnosti sú. Zo sociálno-demografického hľadiska sa do tohto typu gramotnosti výraznejšie premieta najmä vek, vzdelanie a ekonomická aktivita človeka - jazykovo lepšie vybavená je teda mladšia časť populácie, ľudia s vyšším vzdelaním a ľudia vykonávajúci náročnejšie duševné povolania (vedci, učitelia, lekári, právnici…) manažéri a podnikatelia.“