Brusel 1. októbra (TASR) Európska komisia predložila dnes ambiciózny plán rozvoja európskej dopravy, ktorý obsahuje tri desiatky prioritných dopravných projektov. V rozšírenej EÚ navrhované dopravné siete prepoja západ s východom a juh so severom a vyžiadajú si do roku 2020 investície okolo 220 miliárd eur.
Plán rozvoja tzv. transeurópskych sietí (TEN) je súčasťou dnes predloženej iniciatívy hospodárskeho rastu EÚ založenej práve na investíciách do dopravných projektov a do ekonomiky založenej na znalostiach.
Mnohé z navrhovaných projektov sa týkajú nových členských krajín, vrátane Slovenska. Ide napríklad o železničné spojenie Paríž-Štrasburg-Stuttgart-Viedeň-Bratislava, pričom časť medzi metropolami Rakúska a SR by sa mala dokončiť v roku 2010.
Slovenska sa týka tiež železničná linka Gdansk-Varšava-Brno/Bratislava-Viedeň, tento projekt počíta so spojením Katovíc, Žiliny a Nového Mesta nad Váhom v roku 2010. V rovnakom roku by mal byť hotový projekt cestného spojenia Gdansk-Brno/Bratislava-Viedeň. Do roku 2015 má byť dokončený projekt vnútrozemskej vodnej cesty Rýn-Mohan-Dunaj, vrátane vodného spojenia Bratislavy s Viedňou.
Únia si už pred desiatimi rokmi vytýčila 14 veľkých transeurópskych projektov, v ich realizácii však zaostávala. V júni navrhla skupina expertov rozšíriť projekty aj o spojenie s novými krajinami, staršie projekty dokončiť do roku 2010 a nové do roku 2020.
Komisia dnes predložila zoznam 29 projektov, ktoré budú vyhlásené za projekty "európskeho záujmu". To má uľahčiť ich financovanie zo zdrojov EÚ, napríklad kohézneho fondu alebo prostriedkov určených na rozvoj TEN.
Komisia očakáva, že z celkovej sumy 220 miliárd eur sa 80 miliárd investuje na pokročilejšie projekty už do roku 2006. Asi 20 % z celkovej sumy (okolo 44 miliárd eur) by podľa EK mohol poskytnúť súkromný sektor, zvyšok budú financovať národné rozpočty a spoločný rozpočet EÚ.
Súčasťou dnes predložených projektov je tiež dokončenie európskeho satelitného navigačného systému Galileo v roku 2008. Návrhy dostanú teraz na posúdenie členské štáty a Európsky parlament.
Celkové náklady na dokončenie celej európskej dopravnej siete, nielen prioritných projektov, odhadla Európska komisia na 600 miliárd eur.
(spravodajca TASR Robert Sermek) zll