Cez horiace poschodia sa dalo uniknúť len zázrakom

BRATISLAVA – Ľudia, ktorí prežili samotný náraz lietadiel do budov World Trade Centra i výbuch paliva, ale nachádzali sa v podlažiach nad miestom výbuchu, nemali podľa našich odborníkov veľkú šancu na záchranu.

BRATISLAVA – Ľudia, ktorí prežili samotný náraz lietadiel do budov World Trade Centra i výbuch paliva, ale nachádzali sa v podlažiach nad miestom výbuchu, nemali podľa našich odborníkov veľkú šancu na záchranu.

„Predpisy o požiarnej bezpečnosti počítajú s rôznymi situáciami, ale náraz veľkého Boeingu medzi ne nepatrí,“ hovorí o situácii v newyorských mrakodrapoch jeden z architektov novej budovy NBS Martin Kusý. Na otázku, či podľa neho bolo možné dostať z budov aj ľudí v poschodiach nad miestom požiaru, odpovedal: „Myslím, že sa to nedá.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ľudia z horných podlaží boli podľa Kusého skutočnými nešťastníkmi, lebo náraz musel zdemolovať i únikové schodiská. O majstrovstve staviteľov podľa neho svedčí odolnosť mrakodrapov proti zaťaženiu, ktoré nemohli prežiť. „Chcem upozorniť, že od okamihu nárazu trvalo hodinu a desať minút, kým budova spadla. Povedal by som, že protipožiarne opatrenia boli vynikajúce. Ľudia pod nárazmi mali veľmi veľkú šancu na prežitie.“

„Základné prostriedky na evakuáciu sa musia robiť v samotnej budove,“ hovorí Jozef Prosňák z Úradu požiarnej ochrany Ministerstva vnútra SR. „Samozrejme, existujú i náhradné únikové možnosti – na strechách budov, kde sú heliporty, môže pristáť vrtuľník, alebo existujú podvesné evakuačné klietky.“

Možnosti evakuácie týmito prostriedkami sú obmedzené. Rukávy, ktorými sa dá spustiť priamo z okien, dosahujú bežne do výšky 50 až 60 metrov, mrakodrapy však mali 417 a 415 metrov. Bežné požiarnické rebríky dosiahnu asi po ôsme podlažie.

SkryťVypnúť reklamu

„Pri bežnom požiari by nemal byť problém evakuáciu zvládnuť,“ tvrdí Prosňák. „Budova sa delí na požiarne úseky a projektuje sa tak, aby stanovený čas požiarny úsek udržal požiar v ohraničenom priestore. Za ten čas sa musí dať časť budovy nad požiarom i pod ním evakuovať.“

Proti nárazu lietadla obytné budovy dimenzované nie sú. „Tak sa napríklad robia všetky opatrenia pri jadrových elektrárňach,“ hovorí Prosňák. „Reaktorová sála je odolná aj proti pádu lietadla.“

„Je predpoklad, že by mrakodrapy mali mať výťahy, ktoré sú odolné,“ myslí si Prosňák. Fungovať mohli, samozrejme, len v nezasiahnutej časti budovy. Každé poschodie „dvojičiek“ malo využiteľnú plochu približne jeden aker (0,405 hektára) a v každej budove bolo 104 výťahov.

Výťahmi sa ale budova nevypratáva. „Uniká sa na vlastných nohách. Keď vypukne požiar, napríklad v našej budove, výťah zíde s pasažiermi do základnej stanice na náhradný zdroj, otvára sa a končí prevádzku,“ vysvetľuje Kusý.

SkryťVypnúť reklamu

„Predpokladám, že v našej budove by situácia bola o trošku lepšia,“ myslí si o prípadnom náraze lietadla do NBS jej architekt. Banka má železobetónovú konštrukciu, „dvojičky“ mali oceľovú, kde sa podľa neho ťažšie dosahujú také protipožiarne vlastnosti ako v železobetóne.

Únikovými trasami v budove NBS sú dve schodiská, chránené podľa predpisov. „Sú to veľmi zložité výpočty. Ide napríklad o ochranu výstuže, hrúbku betónu – takú, aby konštrukcia čo najdlhšie odolávala vysokým teplotám. V budove sa minimálne používajú horľavé materiály, a keď, tak sa chránia protipožiarnymi nátermi, nástrekmi alebo obkladmi. Je tam toho požehnane.“ Pripočítať treba elektronické a automatické ochrany.

Únikové schodisko vyvedie utekajúcich von z budovy. Jeho bezpečnosť je oproti ostatným konštrukciám zvýšená zdvojenými protipožiarnymi dverami a protipožiarnymi predsieňami, odvetráva sa automatickými dymovými klapkami na streche. Keď sa človek dostane na schodisko, v ceste nadol mu už nič nestojí.

SkryťVypnúť reklamu

Bežné schodiská i výťahové šachty slúžia pri požiari ako komíny, požiarna ochrana vyšších budov je vždy problematická. Z podobných dôvodov napríklad kedysi nepodpísal požiarnik kolaudáciu výškovej budovy Stavebnej fakulty TU v Bratislave. Paradoxne v tejto budove požiarnici robili preteky v behu po schodoch (kde chýbali protipožiarne dvere).

(fw)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 314
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 713
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 125
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 341
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 906
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 384
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu