Na Slovensku sa rozvíjajú okrem reklamných agentúr aj kreatívne štúdiá, mediálne agentúry, agentúry pre public relations, direct marketing, sponzoring, sales promotion, modeling, casting, hostessing, agentúry pre výskum trhu reklamy a médií, poradenské agentúry, výtvarné grafické štúdiá, výrobné dielne propagačných prostriedkov, výstavnícké organizácie atď. Rozličné pramene udávajú rôzne počty existujúcich subjektov v Slovenskej republike, od pár desiatok až po dve tisíc. V skutočnosti možno počet agentúr (vrátane agentúr jedného človeka), ktoré sa zaoberajú reklamou odhadovať medzi 700 až 1000.
Ekonomická závislosť od ekonomiky
Slovenský reklamný trh je aj napriek spomenutému rozvoju závislý od reálneho stavu ekonomiky. Pred niekoľkými rokmi nás vo výdavkoch na reklamu v prepočte na jedného obyvateľa zaraďovali na 25. miesto a za nami sa ocitla už iba Litva, Bulharsko, Rusko, Rumunsko, či Ukrajina. Zapríčinili to pretrvávajúca nechuť zadávateľov investovať do reklamy väčšie čiastky a nízka kúpyschopnosť obyvateľstva, resp. celková úroveň ekonomiky. Súčasný ekonomický rast dáva nádej aj pre rozvoj reklamného priemyslu i keď odborníci varujú. K rastu vo všetkých kategóriách, resp. ukazovateľoch síce prichádza, no ročný koefi-cient rastu je v posledných rokoch nižší. Je to však diskutabilné. Azda najväčší prírastok objemu reklamy v médiách bol v porovnaní rokov 1996 a 1997 - až o 88,8 %. Je však jasné, že takýto raketový vzrast nemôže reálne pokračovať. Podobne je tomu aj v ďalších ukazovateľoch, ktorými odborníci hodnotia stav nášho reklamného trhu - vždy je závislý od konkrétnej situácie v konkrétnom čase. Preto závisí len a len od ekonomiky našej krajiny.
Na ilustráciu uveďme pár číselných údajov ilustrujúcich stav nášho reklamného trhu za posledné roky. Údaje sú uvedené v miliardách slovenských korún.
VÝVOJ HLAVNÝCH UKAZOVATEĽOV REKLAMNÉHO TRHU SR
1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | |
Objem reklamy v médiách | 6,77 | 7,42 | 8,51 | 11,41 | 12,60 |
Reálne výdavky na reklamu v médiách | 3,80 | 3,75 | 3,88 | 4,25 | 4,53 |
Výdavky v podlinkových aktivitách | 1,96 | 1,92 | 1,96 | 2,19 | 2,33 |
Výdavky na reklamu | 5,75 | 5,68 | 5,84 | 6,44 | 6,86 |
Nárast výdavkov na reklamu | 18,8 % | - 1,30 % | 2,8 % | 10,2 % | 6,5 % |
Zdroj ACNielsen, Stratégie, február 2003 |
V článku Rast reklamného trhu sa spomalil, komentuje Pavel Hapák prepojenie celkovej ekonomiky s reklamným trhom a konkretizuje jednotlivé stimuly. Percentuálne vymedzuje aj hlavný nosič nášho reklamného trhu televíziu, aj tlač a rozhlasové reklamné vysielanie, ktoré v porovnaní s rokom 2001 stagnovali, kým vonkajšia reklama sa naopak aktivizovala.
Stav asociácií na Slovensku - veľmi dobrý
Väčšina najsilnejších reklamných subjektov na Slovensku (vzhľadom na počet pracovníkov, ročný obrat a pod.) je sústredených v Klube reklamných agentúr Slovenska (KRAS). Asociácia vznikla v roku 1993 v spojitosti so zánikom federácie, keďže viacerí jej dnešní členovia boli členmi najsilnejšej českej asociácie - pražskej organizácie ARA (dnešná AKA). Svoju úlohu tu zohral aj zánik prvej asociácie slovenských agentúr - krátko fungujúceho združenia ARAS. Hlavným zmyslom asociácie je spoluvytvárať priaznivý imidž reklamy, brániť spoločné záujmy členskej základne doma i v zahraničí, atď. V poslednom čase sa KRAS stáva otvorenejšou asociáciou, avšak zrušil pridružené členstvo. Jeho členom sa môže stať už iba reklamná, resp. mediálna agentúra typu full service. Valné zhromaždenie KRAS rozhodlo aj o vytvorení spoločnosti KRAS Trade, ktorá by sa mala venovať organizácii súťaže o kreatívnu reklamu - Zlatý klinec, marketingovým konferenciám, vydavateľským aktivitám a pod. V roku 1995 vznikla profesionálno-záujmová organizácia pracovníkov marketingovej komunikácie na Slovensku - Slovenská spoločnosť pre propagácia (SOSPRA). Odčlenila sa od sesterskej Českej spoločnosti pre propagáciu a PR (MOSPRA). Jej základným poslaním je umožniť svojim členom prístup k odborno-vzdelávacej a záujmovej činnosti prostredníctvom vzdelávacích kurzov, odborných seminárov, kongresov, spolupráca s domácimi i zahraničnými vzdelávacími subjektami i reklamnými agentúrami, vydavateľská činnosť a pod. SOSPRA sa teda venuje prevažne vzdelávacej a vydavateľskej činnosti. Preto aj uzatvára, resp. obnovuje zmluvy o spolupráci s Českou spoločnosťou pre propagáciu a PR (MOSPRA), Fakultou multimediálnej komunikácie v Zlíne, Radou pre reklamu SR, KRASom i Katedrou marketingovej komunikácie Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Z ďalších asociácií spomeňme Asociáciu public relations Slovenskej republiky (APRSR), ktorá od roku 1996 združuje profesionálov z oblasti public relations, Asociáciu vonkajšej reklamy (AVR), ktorá združuje od roku 1994 billboardové spoločnosti, Graphic Designers Club Slovakia (Klub grafických designérov Slovenska), od roku 1994 profesionálov v oblasti grafického dizajnu, Art Directors Club (ADC) združuje kreatívnych pracovníkov reklamy na Slovensku a je produktom novovznikajúcich kreatívnych štúdií. Vlastné združenie - Sekciu veľtrhov a výstav má však aj Slovenská obchodná a priemyselná komora. Slovenská asociácia trojrozmernej reklamy vznikla v roku 1997 a jej cieľom je združiť dovozcov, výrobcov, resp. ďalších podnikateľov v oblasti reklamných predmetov. V oblasti reklamy vyvíjajú činnosť aj viaceré ďalšie združenia pre médiá: Asociácia mestských a lokálnych televízií, Asociácia nezávislých rozhlasových a televíznych staníc Slovenska, Združenie vydavateľov periodickej tlače, Slovenská spoločnosť pre káblovú televíziu. V oblasti polygrafie pôsobí Zväz polygrafie na Slovensku a Sieťotlačový zväz Slovenskej republiky. Osobitné postavenie má Rada pre reklamu SR, založená v roku 1995, strešný orgán etickej samoregulácie v reklame na Slovensku, združujúci reklamné asociácie i ďalšie dôležité združenia a inštitúcie. Jej výkonným orgánom je arbitrážna komisia, ktorá posudzuje sťažnosti na porušovanie platného etického kódexu. Okrem toho sa však Rada usiluje aj o riešenie ďalších problémov slovenskej reklamy.
Podujatia a súťaže si našli svoje miesto
Väčšina reklamných asociácií má sídlo v Bratislave, kde je sústredená aj väčšia časť (cca 40 %) reklamných agentúr a kde je aj väčšina reklamných podujatí. Podrobný kontaktný zoznam reklamných agentúr, rozdelených podľa oblastí podnikania uvádza Via Classis v ročenke Almanach reklamy na Slovensku.
K tradičným podujatiam výstavníckého charakteru (Incheba, Cofax, Coneco, Bienále ilustrácií Bratislava…) pribudli špecializované reklamné podujatia. Za strešné podujatie v tejto oblasti možno označiť Medzinárodný veľtrh marketingovej komunikácie INTERMEDIA. V roku 2002 sa uskutočnil už po ôsmy raz. Od roku 1997 sa osamostatnila expozícia výrobcov znakov a písmen pre reklamu SIGN Slovakia. K najväčším súťažným podujatiam v oblasti reklamy možno zaradiť súťaž kreativity Zlatý klinec. Zorganizovala ju asociácia KRAS, neskôr v spolupráci s asociáciou ADC, a je svojimi rozmermi doteraz jedinou svojho druhu na Slovensku. Vo svojom jedenástom ročníku (2003) sa vyprofilovala do týchto hodnotiacich kategórií: A - Tlač a poster, B - TV a kinoreklama, C - Rádio, D - Interactive and oline, E - Technigues a F - kampaň.
Štúdium reklamy v Slovenskej republike
Prechod našej ekonomiky na trhový model ovplyvnil nielen situáciu v propagačnej praxi, ale do značnej miery aj systém vzdelávania v tejto oblasti na úrovni stredného, ale predovšetkým vysokého školstva. V obidvoch cykloch sa s propagačnými disciplínami stretávame predovšetkým v školách umenovedného a ekonomického charakteru.
Na väčšine uvedených škôl školia špecialistov vo viacerých odboroch, ktoré možno využiť v oblasti propagačnej praxe. Univerzálnym štúdiom pre riadiacich pracovníkov v oblasti marketingovej komunikácie sa stalo bakalárske štúdium marketingovej komunikácie, ktoré vzniklo pri Katedre žurnalistiky Filozofickej fakulty Univerzity Komenského už v roku 1991. V školskom roku 1999/2000 katedra otvorila po prvýkrát samostatné magisterské jednoodborové štúdium. Absolventi sú pripravovaní na riadiace funkcie v reklamných agentúrach, resp. môžu pracovať ako reklamní textári, pracovníci v oblasti public relations a pod. Za jednoznačné pozitívum možno označiť zriadenie samostatnej Katedry marketingovej komunikácie na Filozofickej fakulte UK v roku 1996, ktorá s definitívnou platnosťou potvrdila užitočnosť tohto druhu štúdia na tejto fakulte.
Štúdium marketingovej komunikácie vzniklo v roku 1997 aj v Trnave na Univerzite Cyrila a Metoda, ktoré je orientované skôr na oblasť masme-diálnej, ale aj marketingovej komunikácie a v roku 2002 aj v Nitre. Slovenskí záujemcovia o štúdium majú možnosť sa vzdelávať aj na Fakulte multimediálnych komunikácií Univerzity Tomáša Baťu v českom Zlíne. Výhodné pre nich je, že sa tu okrem marketingovej komunikácie študujú v prepojení samostatné umelecké odbory, ako sú reklamná fotografia, vizuálna prezentácia, dizajn, či animovaná tvorba v reklame.