USA: Ruky preč od svetovej ekonomiky

Úlohou Spojených štátov nie je riešiť hospodárske problémy iných štátov, vyplýva z prvého rozhovoru, ktorý médiám poskytol nový americký minister financií Paul O‘Neill. Vyjadrenia nového ministra naznačujú, že Bushova vláda bude skeptická k intervenciám .

Úlohou Spojených štátov nie je riešiť hospodárske problémy iných štátov, vyplýva z prvého rozhovoru, ktorý médiám poskytol nový americký minister financií Paul O‘Neill. Vyjadrenia nového ministra naznačujú, že Bushova vláda bude skeptická k intervenciám na globálnych trhoch s cieľom stabilizovať svetovú ekonomiku. „Prečo by sme mali intervenovať? Obzvlášť prečo by sme mali intervenovať v prípade nejakej krízy? Tie sú iba veľkým sústom pre médiá, ale nikoho iného sa netýkajú,“ povedal O‘Neill.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako ďalej uvádza denník Financial Times, O‘Neill odmieta tvrdenia, že krízy sú nevyhnutným prvkom kapitalizmu, ktoré musí riešiť vláda. „(Krízy) nemajú nič spoločné s neúspechom kapitalizmu. Sú výsledkom chýbajúceho kapitalizmu,“ tvrdí. Podľa jeho názoru neschopnosť zastaviť krízu je výsledkom nedostatočnej slobody trhu.

SkryťVypnúť reklamu

Minister však bol dosť opatrný na to, aby úplne nevylúčil účasť Spojených štátov pri spoločnej intervencii na devízových trhoch alebo pri aktivitách Medzinárodného menového fondu. Túto medzinárodnú inštitúciu spolu so Svetovou bankou však označil za hasičov, ktorí by sa čo najviac mali zdržovať na stanici. „V ideálnom svete požiarnici nikdy neopustia stanicu, ale učia sa hrať šachy.“ Podľa nového ministra financií väčší dôraz ako na „hasenie“ by sa mal prikladať podpore rozvoja voľného trhu, ktorý môže zabrániť vzniku hospodárskej krízy. Podľa O‘Neilla riešenie problémov môže mať negatívny dopad aj na správanie podnikov. Tie sa v očakávaní štátnej pomoci správajú odvážnejšie než za normálnych okolností. „Ak by investovanie nebolo spojené s rizikom, to by nebol kapitalizmus. Bol by to len určitý druh sociálnej lotérie,“ tvrdí O‘Neill, ktorý svojím vstupom do verejnej sféry priniesol do americkej vlády spôsoby výkonného riaditeľa. Jeho názory sú úplne odlišné od tých, ktoré presadzoval predchádzajúci prezident Bill Clinton. Ten v medzinárodných ekonomických diskusiách často používal silne didaktický prístup. O‘Neill chce, naopak, viac počúvať, dodáva Financial Times.

SkryťVypnúť reklamu

(gk)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 676
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 461
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 424
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 452
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 593
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 981
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 186
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu