
Zuzana Stivínová (Eva) a Peter Bebjak (Peter). FOTO - NEGATIV
Neverné hry * ČR-SR, 2003 * 100 min. * Réžia: Michaela Pavlátová * Scenár: Tina Diosi * Hrajú: Zuzana Stivínová, Peter Bebjak, Jana Hubinská, Ady HajduVďaka zahraničnému koproducentovi môžeme zaregistrovať tento rok už piaty nový slovenský film. Aby sme boli korektní, hovorme teda radšej o filme slovensko-českom.
Neverné hry sú celovečerným debutom animátorky a výtvarníčky Michaely Pavlátovej, ktorá siahla po scenári Tiny Diosi. Príbeh zachytáva mladú dvojicu hudobníkov žijúcich v mestečku na slovensko-maďarskom pomedzí. Nažívanie klaviristky Evy a skladateľa Petra začíname sledovať počas prvých komunikačných skratov. Kým jemu sa splnil sen o vlastnom domčeku, kde môže nerušene komponovať, ona sa len s ťažkosťami adaptuje na prostredie, v ktorom sa jej umelecké ambície realizujú sporadickými koncertmi pre troch poslucháčov či súkromnými hodinami pre deti.
Vývoj udalostí poznačia dva príchody: najskôr do života manželov vstúpi matka s dcérou, ktoré sa usídlia na ich pozemku a neskôr ich „únavu vo dvojici“ akceleruje bohémsky violončelista.
Dej trocha evokuje príbeh, zhodou okolností tiež koprodukčného, filmu Útek do Budína - citovo opustená hlavná hrdinka sa na čas vracia do známeho prostredia v rodnej Prahe. Tu sa však podobnosti končia, motív nevery je novým prvkom.
„Príbeh sa zameriava na hraničné situácie v partnerských aj širších medziľudských vzťahoch. V zlomových situáciách je vždy možnosť istej voľby. Môžete sa zrútiť, môžete bojovať, môžete aj nemôžete,“ povedala mladá autorka o scenári. Jej dialógy sú jednou z mála výnimiek, pri ktorých si nemusíte zapchávať uši. Film bol nakrútený digitálnou kamerou a prepisom trocha utrpela výsledná kvalita obrazu, ale režisérka šťastne siahla po Martinovi Štrbovi, ktorý Neverné hry výrazne potiahol. Z kombinácie troch jazykov občas vzniknú úsmevné pasáže - asi najlepšia je scéna, v ktorej česká klaviristka a malé slovenské dievča parodujú maďarčinu. Hudba, ktorá vo filme znie, nie je vždy „vážna“, ale trocha na škodu veci zostáva väčšinou dosť v úzadí.
Neverné hry sú skôr televíznym než kinovým filmom. Komorný príbeh o hľadaní lásky je však úprimnejší, než mnohé marketingovo nafúknuté diela známych režisérov. A ak sa vás pri sledovaní filmu, v ktorom dominuje slovenčina, nezmocňujú rozpaky, už len to je vlastne výhra.
Autor: PETER KOLÁRIK