lákať investorov, sú dosť podobné. Snaha o úspech núti krajiny k tomu, aby sa prispôsobili ostatným štátom vo výhodách pre investorov,“ povedal.
Pomoc štátu však nepovažuje za najdôležitejší faktor pri rozhodovaní sa investorov. „V našom priestore dostávajú od vlád približne rovnaké ponuky, takže tak či tak sa váha rozhodovania presunie skôr na podnikateľskú a právnu infraštruktúru v krajine,“ dodal Prega.
Na nevýhodu takýchto veľkých investícií poukazuje riaditeľ CEPA Juraj Zamkovský. „V prípade výstavby veľkého priemyselného parku sa investície koncentrujú na jedno miesto, čo znevýhodňuje menšie a menej vyspelé regióny,“ myslí si Zamkovský. „Celý región je potom naviazaný na jeden závod. To vidieť v prípade Volkswagenu - ak má dovolenku, všetky čísla idú dole,“ pokračuje Zamkovský. Pred koncentráciou investícií preferuje poskytovanie pôžičiek na podporu malého podnikania. Náklady na jedno pracovné miesto sú podľa neho oveľa nižšie, kým v prípade priemyselného parku je to aj 200-tisíc.
Zamkovský sa ďalej nazdáva, že zmluvy o poskytnutí štátnej pomoci bývajú nevýhodné pre štát. „Vlády často podpisujú aj bilaterálnu zmluvu, kde sa štát zaväzuje aj k iným záväzkom,“ hovorí Zamkovský. Príkladom môže byť, ak sa zaviaže v prípade zrušenia inštitútu daňových prázdnin v zákone finančne kompenzovať podniku túto stratenú výhodu.
Hoci štátna pomoc každú investíciu predraží, podľa Pregu aj tak prínosy prevážia nad nákladmi. „Plány Peugeotu sú zhruba na tej úrovni, kde je teraz Volkswagen. Z tohto pohľadu sedem miliárd naozaj nie je sumou, ktorá by nás mala odradiť,“ vysvetlil. (jj, tc)