BRATISLAVA - Blížiaca sa privatizácia slovenských letísk láka stále viac investorov. Predbežný záujem už prejavili štyri silné zahraničné firmy. Tri z nich majú s prevádzkovaním letísk skúsenosti, štvrtou je rakúsky národný letecký prepravca. Samotná privatizácia dvoch najväčších letísk v Bratislave a Košiciach by sa mala začať budúci rok.
Predbežné správy naznačujú, že najväčšia bitka bude o rýchlo sa rozvíjajúce Letisko M. R. Štefánika v Bratislave. Je necelých 50 kilometrov od viedenského letiska Schwechat a po dostavaní diaľnice a otvorení hraníc mu bude o niekoľko rokov priamo konkurovať. Schwechat je dnes najväčším letiskom v regióne a aerolinky tam platia najväčšie poplatky v Európe.
Bratislava je naopak, jedným z najlacnejších a najrýchlejšie sa rozvíjajúcich európskych letísk. Počet prepravených pasažierov sa za posledných desať rokov viac ako strojnásobil. Napriek tomu je Bratislava oproti konkurenčnej Viedni stále trpaslíkom. Na ilustráciu - na najväčšom slovenskom letisku pristáva sedem aeroliniek, v susednom Schwechate až 73. Ešte menšie letisko je v Košiciach. Pravidelne tam lietajú tri aerolinky.
Štátna Slovenská správa letísk sa onedlho rozdelí na šesť obchodných spoločností. Do konca roka sa na obchodné spoločnosti zmenia letiská v Bratislave a Košiciach. Letiská v Poprade, Sliači, Piešťanoch a Žiline by mali transformáciou prejsť do konca roku 2004. V nových obchodných firmách bude mať na začiatku stopercentnú účasť štát. Neskôr sa menšinové podiely v jednotlivých spoločnostiach prevedú na vyššie územné celky a obce. Majoritný podiel v spoločnostiach získajú strategickí investori.
Aerolinky, ktoré lietajú do a z…
… Bratislavy
SkyEurope (Slovensko)
České aerolínie (Česko)
Slovenské aerolínie (Slovensko)
Air Slovakia (Slovensko)
LOT (Poľsko)
Aeromost (Ukrajina)
Hemos Air (Bulharsko)
… Košíc
SkyEurope (Slovensko)
České aerolínie (Česko)
Tyrolean Airlines (Rakúsko)