Humor v politike - politická karikatúra

Politika je na Slovensku veľmi vážna vec. Vážne tváre, vážne vyhlásenia pod schodami vlády či v parlamente. Humor, irónia a nadsázka sú výsadou mála politikov ako je Mikloško, Bugár, ako bol Kňažko. A tak u nás patrí úsmevný a satirický pohľad na svet pol

itiky výhradne politickej karikatúre. Peru karikaturistu neujde žiaden výraznejší politik. Aká je politická karikatúra na Slovensku a aká je jej budúcnosť? Karikaturisti tvrdia, že kým tu bude takáto politická scéna, námetov bude dostatok.

 

Karikatúra je obraz, ktorý spočíva v grafickej deformácii nápadných bodov na vzhľade človeka až do extrému. Jej cieľom je pobaviť a upozorniť. Slovenská karikatúra je typická aj tým, že sa často vyjadruje len cez cez symboly a metafory, čo je dedičstvom z doby komunistickej cenzúry.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Karikatúra dnes
"Denníková politická karikatúra na Slovensku je 'mäkšia' ako napríklad v Rakúsku a Nemecku, skôr sa zameriava na vtipnosť ako na kritickosť," tvrdí mediálny analytik Andrej Školkay.
Politická karikatúra sa stala súčasťou slovenských novín až po roku 1989. Do denníka SME kreslí Martin Šútovec alias Shooty, do Pravdy a týždenníka Domino Fórum Jozef Gertli Danglár, do Národnej obrody Fedor Vico.
Podľa Kaza Kanalu má slovenská karikatúra svoje špecifiká, je poznačená spôsobom tvorby pred rokom 89. "Boli sme naučení kresliť metafory, vyjadrovať sa nepriamo." Bolo to charakteristické pre celý východný blok. "Politická karikatúra aj dnes často útočí na človeka nepriamo," hovorí Kanala.
Za zbytočné považuje Kanala dopisovanie textu do kresby. "Angličania sú ukecaní, nad karikatúrou majú nadpis, podpis, kopu bubliniek. Aj Maďari radi dopisujú text."
Pre karikaturistu je dôležitá nezávislosť a apolitickosť, "inak by išlo o jednostranné politické prisluhovanie, ktoré nemá s dobrou karikatúrou nič dočinenia," hovorí Dušan Junek.
Podľa Školkaya by mala karikatúra v denníku súvisieť s komentármi na danej strane, či s aktuálnymi udalosťammi. "Súdiac podľa dvoch denníkov, ktoré pravidelne čítam, sa to nie vždy darí." Výnimkou sú podľa neho Ondrej Zimka či Milan Vavro, ktorí publikovali v Slovenskej republike, potom v Novom dni a v týždenníku Extra plus. "Hoci sa mi Zimkove a Vavrove karikatúry obsahovo nepáčili, boli úderné, kritické a typicky denníkarske. Občas však mali svoj štýl príliš podobný píšucim autorom v týchto mediá - to jest agresívno - prízemný."

SkryťVypnúť reklamu

Menej kritická, viac vtipná
Karikatúra na Slovensku existovala aj pred rokom 1989, ale rovnako ako žurnalistika bola podriadená tvrdej cenzúre. O politickej karikatúre, kde by sa objavil Jakeš, Husák či Brežnev so svojimi ľudskými chybami, nemohlo byť ani reči. Krátke uvoľnenie nastalo v rokoch 1967-1968. Karikaturisti, ktorí využili situáciu a prejavili sa, boli v čase nasledujúcej normalizácie postihovaní.
Po normalizácii prišlo všetko do starých koľají - náznaky humoru na adresu nomenklatúrnych kádrov boli neprijateľné. Karikatúry sa obmedzila na kresbičky v Roháči s prevažne prízemným humorom a politická karikatúra sa zúžila len na výsmech so "špinavého kapitalistického západu".
"Stranícke vedenie udalo tému, čo sa má pranierovať. Humor mal mať jednduchú zápletku - napríklad mäsiar a poletujúcie mäsiarky," vysvetľuje karikaturista Kazo Kanala. Náznak či náhodnosť politickej symboliky sa však nemohla objaviť ani pri jednoduchých kresbách. "Dostal som tému urobiť karikatúru na nekvalitné žiletky Astra. Nakreslil som človiečika vysmiateho pod tupou žiletkou - gilotínou. Kat však bol červený - a to už prejsť nemohlo."

SkryťVypnúť reklamu

Uvoľnenie a perzekúcie
Politická karikatúra na Slovensku je známa od roku 1989, ale chvíľu sa jej darilo aj v rokoch 1967 - 68. Kazo Kanala, Stanislav Kochan, dvojica Marián Vanek a Dušan Junek uverejňovali dennodenne svoje kritické postrehy v Smene a Kultúrnom živote. "V roku 1968 sme si dovolili dovtedy nemysliteľnú tvrdú kritiku vtedajších vládnych činiteľov," spomína v rozhovore pre SME Dušan Junek spolu s Kazom Kanalom. Kreslili otvorené výzvy Novotnému na jeho rezignáciu. "Kresby reagovali na nezmysly, ktoré Českoskovensku dvadsať rokov vládli. Uvoľnenie bolo evidentné, ale bohužiaľ trvalo veľmi krátko," hovorí Junek. Normalizácia ich aktivity rýchlo pochovala a Junek, Kanala a mnohí ďalší sa ocitli na indexe. "Nesmel som publikovať, vystavovať, nesmel som zarábať," hovorí Junek.
Po auguste 68 pokarhal Slovenský úrad pre tlač a informácie za ich karikatúry aj denník Smena. Dušan Junek sa po zákaze publikovania z Bratislavy odsťahoval. Po rokoch tvrdej práce na nekvalifikovaných miestach sa až po páde komunizmu objavil ako medzinárodne uznávaná hviezda grafického dizajnu.
Majstrovi politickej kariatúry Mariánovi Vanekovi sa ešte v roku 1969 podarilo otvoriť svoju výstavu, no niekoľko hodín po vernisáži ju zavreli, a čakal ho rovnaký osud - na dlhé roky to bola jeho posledná výstava. Od roku 1978 žije v Čechách, je známy ako autor večerníkového animovaného seriálu o zbojníkovi Jurošíkovi.

SkryťVypnúť reklamu

Normalizácia: angažovanosť a ideológia
V normalizačnom článku z roku 1971 sa píše: "Politicky mimoriadne škodlivé boli v Smene karikatúry, najmä Vaneka a Juneka. Mali svoj jasný protistranícky, protisocialistický a protisovietsky zámer. Ich karikatúry denne, poväčšine na prvej strane odzrkadľovali invektívy, cynizmus, etický a politický atak na súčasnosť, na jej vývinovej tendencie a na proces normalizácie."
Odvtedy sa kreslilo len na presne stanovené témy. Jediným oficiálnym miestom na publikovanie karikatúry bol týždenník Roháč. Pod prísnym cenzorským tam pranierovali ľudské vlastnosti a povolania. Politická karikatúra sa obmedzila na výsmech západu a kapitalizmu. "Bolo to ospevovanie toho, čo tu je a čo tu vlastne nebolo. Trpela celá karikatúra, lebo ľudia tomu ani neverili, ani sa na tom nesmiali. Zmysel bol celkom posunutý, ale niekoľko ľudí z toho veľmi dobre žilo," spomína Dušan Junek.
Do Roháča kreslil Jaroslav Popp, Milan Vavro, Ondrej Zimka, Mikuláš Sliacky. V rozhovore pre Výtvarný život (r. 1983) odpovedal Mikuláš Sliacky na otázku, aké sú hodnoty v karikatúre:"Za každých okolností angažovanosť!" Vavro zasa hovoril o karikatúre ako o ideologickej zbrani. "Je mimoriadne účinná, komunikatívna." Dnes publikujú Zimka a Vavro v denníku Nový deň.
"Výtvarná ani ideová kvalita tej karikatúry nebola ničím veľkým. Boli to priemerní tvorcovia. Charakterní ľudia odmietli slúžiť režimu, a tak sa uvoľnilo miesto pre priemerných a podpriemerných," povedal Junek.
Pri jednoznačných zadaniach sa však z času na čas podarilo prešmyknúť nejakej metafore, ktorá cenzorom ušla. Inokedy bol aj nevinný náhodný náznak problémom.

SkryťVypnúť reklamu

Únia
Výrazná, ale verejnosti menej známa je aj tvorba karikaturistov združených v Slovenskej únii karikaturistov. Od začiatku roka už mali 13 výstav a úspechy žnú hlavne v zahraničí. Za hranicami sú vďaka tomu známe mená Kaza Kanalu, kritika Kornela Földváriho, Štefana Baňasa, Karola Čizmazia, Petra Homolu, Fera Jablonovského, Věruny Melčákovej - Junekovej, Waltera Ihringa, Martina Kanalu, Kolomana Lešša, Miroslava Motyčíka, Oľgy Pazerini, Boba Perneckého, Olivera Solgu, Pavela Taussiga, Laca Tormu, Jána Valtera, Dany Zacharovej, Petra Skalu a mnohých ďalších.
Väčšina z nich mala v čase normalizácie zakázané publikovať. Dnes je slovenská karikatúra jedna z najslávnejších vo svete. "Naša tvorba nie je takou popoluškou na periférii ako by sa zdalo. Vystavuje sa v zahraničí," povedal prezident SÚK Kazo Kanala.

SkryťVypnúť reklamu


Jedine Rudolfa Schustera milujem, ten nie je nudný

Máte dostatok inšpirácie, tém?
Nemám, preto si ich nechávam každý deň posielať z redakcie. Samozrejme, že mi napadajú všakovaké veci, ale tie sú pre stranu politických komentárov nepoužiteľné. Tie čakajú v sklade. Skúsenosť ma naučila zapisovať si a kresliť každú hlúposť.
Kto je vašim vďačným námetom?
Spravidla každý námet po uzávierke, kedy mi napadne, ako som to vlastne mal urobiť. Ale to už viac neriešim. Keď som si spätne pozrel, čo už som napáchal, zisťujem, že mi vyhovuje hmyz, zvieratá, upíri, odborári, farári a lekári. Politici sú nudní. Jedine Rudolfa Schustera milujem, ten nie je nudný.
Sú typy, ktoré sa vyslovene ťažko karikujú?
Pre mňa je to každý. Odkedy som si čítal, ako Adolf Hoffmeister prišiel na svoju slávnu skratku Karla Čapka, tak som prestal riešiť vonkajšiu podobu. Čapek vôbec nevyzeral, ako ho Hoffmeister kreslil - mal iný nos, ale každý hneď vedel, že to je on. To je môj cieľ. Nepotrebujem, aby Dzurinda vyzeral ako Dzurinda, na to sú fotografie. Chcem, aby vyzeral ako idiot. Na druhej strane, nevedel by som niekoho nakresliť servilne pekne.
Urazil sa niekto nad vašou karikatúrou?
Keďže sa s politikmi nestýkam, nanajvýš tak s politickými mŕtvolami, neviem to posúdiť. Isté je, že hmyz, zvieratá, upíri, odborári, farári a lekári sa neozvali. Ozvalo sa mi však veľa ľudí, ktorí o sebe prehlasovali, že sú veriaci a spoza virtuálneho buka na mňa vykrikovali, že som ich všetkých urazil. Môj najkrajší zážitok je s obrázkom, na ktorom farár uteká pred bocianom  Ohlásilo sa veľa namosúrených veriacich, že predsa farári nemajú nemanželské deti, že to sú iba plané ohováračky nevercov. Keďže som obrázok dovtedy nevnímal týmto spôsobom, otvorili sa mi nové obzory. To, že deti nosí bocian, samozrejme nikomu nevadilo, a ja som vtedy pochopil, že diskusie o tom, kedy začína život, sú nezmyselné. Život začína, keď priletí bocian. Protestujem proti tomu, aby život začínal takýmto spôsobom! Uráža ma to!
Keď som si požičal fotografiu, na ktorej sa Tiso bratríčkuje s Hitlerom, začali mi vytýkať, že očierňujem slovenský národ. Prečo si vraj nerobím žarty aj so Židov. Aj by som si robil, keby nám tu dáki zostali. Keby mali v televízii svoje príhovory a svoju hitparádu. Aj by som si robil, keby si najlepšie vtipy o sebe nevymýšľali oni sami.
Čo by mala mať dobrá karikatúra?
Toto sú moje osobné preferencie:
1. Ak sa na ňu človek pozrie, musí stáť v nemom úžase. Preboha, ako takáto BLBOSŤ môže niekoho napadnúť? Čím je situácia absurdnejšia, tým lepšie.
2. Čo sa týka politického humoru, myslím, že úlohou človeka, ktorý ho robí, je povedať niečo, čo si síce všetci myslia, ale všetci sa to hanbia povedať. Povedať to, čo si myslia politici, ale skrývajú to za diplomatické prázdne reči. Niektoré záležitosti politiky sú nesmierne trápne ato je pre nás kresliarov živná pôda.
3. Ak majú postavy dobrý výraz, môžu byť aj ledabolo nakreslené. Ide o výraz, o atmosféru.
4. Len nie žiadny láskavý humor! Láskavý humor je taký československý mýtus. Humor nemôže byť láskavý. Minule sa ma moja kamarátka herečka Lucia Piussi pýtala: „Šútovec, ako môžeš kresliť také srandy, keď si taký nihilista?" Dlho mi to vŕtalo v hlave, rozmýšľal som, prečo nie som múdry klaun, ktorý nastavuje zrkadlo. Nie, povedal som si - ak si chcem pomyslieť na niečo vtipné, musím sa na to pozrieť z tej horšej stránky. Celý humor, ako ho chápem ja, počíta s bezmocnosťou, úzkosťou, trapasom a pocitom, že katastrofa číha za rohom. A to mi pripadá smiešne. Láska mi nepripadá smiešna. Môže byť pekná, alebo poľutovaniahodná.
Nebude zo mňa múdry klaun s láskavým humorom.

SkryťVypnúť reklamu


Ako vyzerá deň Shootyho
karikaturistu Martina Šútovca zo SME

Martin Šútovec kreslí politické karikatúry do denníka SME rok. Na strane komentárov má priestor zachytiť aktuálne politicko-spoločenské udalosti spôsobom, aký mu vyhovuje. Odmieta byť múdrym klaunom s láskavým humorom. Jeho humor počíta s bezmocnosťou, úzkosťou či trapasom.

"Niekedy doobeda vstanem, idem niečo vybavovať, píšem korešpondenciu, čítam noviny. Ak mi zostane čas, tak aj pracujem, počúvam správy, pozerám nemenovanú spravodajskú televíziu. Okolo obeda mi dôjde e-mail z redakcie, z ktorého sa dozviem, o čom budú v ten deň písať komentátori. Potom sa z toho snažím niečo použiteľné vydolovať.
Je zlé, keď sa viac dní za sebou ťahá určitý problém a ja už mám vystrieľané náboje, prípadne, keď sa píše o nejakých makroekonomických veciach, ktoré sú určite na Ekonomickej univerzite do popuku, ale bežný človek pred nimi v hrôze uteká.
Je ťažké jednosmerne komunikovať s čo najväčším okruhom ľudí, ktorých ani nepoznám. Neviem, aké knihy čítali, aké filmy videli, akú hudbu počúvali, čo zažili. Čo keď hovorím rečou, ktorej nerozumejú?
Keď vyškrtám témy, ktoré sa mi nepáčia, zameriam sa na jednu. Nasledujú útrapy, škriabanie sa po stenách, váľanie sa po koberci s penou na ústach a tak...
Každý, kto chce so mnou komunikovať, narazí na neurotické monštrum gúľajúce očami a šibrinkujúce špicatou ceruzkou. Ak popíšem a počmáram dve, tri, niekedy aj oveľa viac strán skicáku, začína zber materiálu, listovanie v knihách, snorenie po internete. Potom nastane realizačná fáza, ktorú mi vie najviac spríjemniť rozliaty tuš, výpadok elektriny alebo servera.
Hystéria vrcholí niekedy okolo pol piatej.
Keď to rozdýcham, idem sa venovať iným veciam. Spať idem okolo tretej, niekedy aj siedmej ráno, aby som sa doobeda mohol zobudiť vyspatý pekne dozelena."

Čím väčší fešák, tým horšie sa kreslí
karikaturista Jozef Danglár Gertli z Pravdy a Domino Fóra

Danglár je jeden z najznámejších politických karikaturistov na Slovensku. Pravidlene kreslí do Pravdy a do týždenníka Domino fórum, kde niekoľko rokov ilustroval populárny politický komiks. Karikatúra je podľa neho možnosť, ako ľudí upozorniť: "Aha bacha, tu ma zase niekto odrbal."

Myslíte si, že má karikatúra vývoj?
Priznám sa, že nesledujem, čo sa deje okolo mňa, nesledujem konkurenčných autorov.
Máte dostatok tém, aby ste mohli každý deň kresliť?
Minulé leto som si myslel, že bude uhorka, nebude čo kresliť. Tento rok sa dejú také kraviny, že skutočne nemôžem mať strach, že nebude o čom. Na Slovensku je taká amatérska, idiotská scéna, že mám stále čo robiť. Stačí si pozrieť správy, prečítať noviny a urobíte aj desať obrázkov za deň. Kúpim si noviny, prelistujem ich a vždy tam niečo nájdem - nejakú idioťáreň. Niekedy je to zašité v úplne krátkych správičkach, takých, čo by sa mali stratiť.
Kto je vašim vďačným námetom? Istý čas to bol prezident, však?
Jeden čas som sa mu venoval trochu viac, hlavne v dlhšom dovolenkovom - juhoamerickom - období. To bolo mimoriadne vďačné. On - "egoš" - je mimoriadne vďačný typ. Teraz sa snaží kontrolovať, keďže sa blížia tie voľby. Inak nemám vybratých žiadnych špeciálnych týpkov. Trošku ma mrzí, že zo scény zmizli Ľuptákovci, Slotovia, Anča hlúpa... Ale stále sa nejakí nájdu. Kompletne všetci ako tam sú, tak sú vďačné typy.
Sú typy, ktoré sa vyslovene ťažko karikujú?
Menej vďačné typy sú tí, čo pôsobia slušným dojmom ako Palko. Ináč to je všetko chamraď. Jedna vec je téma, druhá ksicht. S niektorými je problém. Čím väčší fešák, tým horšie sa kreslí. Napríklad Fico sa zdá, že je veľmi jednoduchý. S ním stále bojujem, ale stále sa mi nedarí. Alebo Rusko. Tiež sa zdá, že sa kreslí ľahko, ale nie je to tak. Problém je aj so ženami, ťažko sa tam vyťahujú veľké nosy, malé brady.
Stretli ste sa s tým, že by sa niekto urazil nad vašou karikatúrou?
Nie. Keď sme však robili komiks o Krowiakovi, tak sa Číž a Zala naštvali. Vtedy ešte neboli v parlamente, teraz už sú. Boli trochu ješitní. Potom som ich presvedčil, že je to sranda, aspoň budú populárnejší. Okrem toho sa nikto neurazil. Teoreticky je to nenapadnuteľné. Nie je to fotka, je to kresba.
Čo hovoríte na komiks Zelený Raul z Reflexu?
Mareš sa môže vyhovárať, že on len ilustruje texty, že je len výtvarník a textári sú iní. Nie som s tým Raulom Zeleným špeciálne stotožnený. Ale niekedy ja to veľmi trefné a ostré.
Čo by mala mať dobrá karikatúra?
Ja som zástanca toho, že treba vedieť aj kresliť, čo Zimku a podobných netrápi. Potrebný je aj odstup, zdravý sedliacky rozum a zmysel pre humor. Stačí nebyť zaujatý, nemať svojich "oňov", do ktorých sa nebudem púšťať.


Český komiks pred súdom

"Václav Klaus daruje Mickovi Jaggerovi svätováclavskú korunu a na oplátku si chce zaspievať s Rolling Stones na Letenskej Pláni. Spusí "Yesterday" od Beatles, znechutený Mick odchádza a kráľovskú korunu mení s hajzelbabou na letisku za jedno "chcání"," - to je jedna z menej urážlivých popisiek známeho komiksu, ktorý už deväť rokov vychádza na pokračovanie v týždenníku Reflex pod názvom Zelený Raoul alebo Nekonečný príbeh českej politiky.

Zelený Raoul nešetrí českú politickú scénu, svet showbiznisu ani staré celebrity. Svojou útočnou satirou a nadsázkou ich zasadzuje do intímnych aj ponižujúcich scén, pričom nešetrí vulgarizmami. Autor karikatúr Šteěpán Mareš prekračuje potenciálne hranice, ktoré na Slovensku zatiaľ v karikatúrach prekročené neboli.
Minulý rok vystavoval Mareš svoje karikatúry v českej Poslaneckej snemovni. Politici ich prijímali s humorom, aspoň pred kamerami sa to tak zdalo. Niektorí z nich však z Marešových karikatúr nadšení nie sú. Najviac asi pobúrili ministra Karola Březinu z ČSSD, ktorého komiks zobrazujúci jeho intímny život natoľko pobúril, že Reflex zažaloval. vydavateľ sa mu musel po súdnom procese ospravedlniť. Březina bol známy tým, že pred médiami rád hovoril o svojom sexuálnom živote, ale komiks, v ktorom bol zobrazený, sa mu videl za hranicou vkusu a poškodil vraj jeho dobrú povesť človeka a politika.

Obľúbeným objektom karikatúr Mareša bol niekdajší český premiér Zeman, najmä vďaka jeho výrokom. Keď Zeman oznámil odchod z politiky, Mareš mu bol osobne v Poslaneckej snemovni odovzdať karikatúru, na ktorej on osobne kľačí pred premiérom a prosí ho: "Pane premiére, prosím, zůstaňte! Vy jste ten nejvděčnější terč, největší dobytek, debil, hnůj, fekálie a žumpa české politiky. Nafoukaný, namyšlený, arogantní a samolibý pan Klaus to sám nezvládne!"
Mareš nezabudol ani na Klasa, dal mu kópiu karikatúry. Sľúbil mu, že keď bude odchádzať z politiky, tiež dostane originál

 


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 665
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 435
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 732
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 345
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 436
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 662
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 950
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 241
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu