
Detektory kovov na bostonskom letisku - v utorok nezachytili nič…
FOTO - REUTERS
Leteckí experti včera dali hlavy dohromady a snažili sa vymyslieť, ako predísť samovražedným teroristickým útokom lietadlami do budov. „Odpoveď nie je jednoduchá,“ povedal bývalý vyšetrovateľ leteckých nehôd Macarthur Job. V minulosti už padali návrhy, aby boli kokpity - kabíny pilotov - izolované od zvyšku lietadla nepriestrelnou prepážkou a dverami: tento nápad prezývali aj Pevnosť kokpit. Podľa Joba možno túto myšlienku rozviesť. „Čo takto ozbrojená stráž na palube,“ hovorí. Izraelské aerolínie El Al už svojich ozbrojených „vzdušných maršalov“ majú. „Možno sa bude dať zneškodniť votrelcov do kokpitu niečím ako je korenistý sprej,“ rozmýšľa nahlas. „Aj v kabíne pasažierov možno únoscov premôcť vypustením slzného plynu, kým posádka bude monitorovať situáciu videokamerou. Plyn by dočasne zneškodnil aspoň časť pasažierov, ale jasne by to bolo menšie zlo.“
Job však priznáva, že takéto opatrenia zaberú len proti tradičným leteckým pirátom. Samovrahovia majú aj iné možnosti. „Môžu ísť, a prenajať si iné lietadlo,“ hovorí Malcolm English, vydavateľ mesačníka Air International. Môže to byť prenajatý obchodný letúň - niektoré z nich sú skutočne veľké - alebo starý veľký linkový stroj. Dokonca Boeing 747, ktorý váži viac než 300 ton a je aspoň dva razy taký veľký ako lietadlá, ktoré zničili mrakodrapy WTC, sa dá prenajať.
Vlády by teoreticky mohli prijať politiku likvidácie každého lietadla, ktoré sa odkloní od kurzu, zvlášť ak je to v oblasti centier veľkých miest. „Je to poriadne drastické, pretože sú tu normálne lietadlá, ktoré môžu mať len problém s riadením,“ hovorí Job. Vojenské letectvo by zrejme proti samovrahom v lietadlách dostatočne rýchlo zareagovať nedokázalo.
Pravdepodobnejšie znie zavedenie mechanizmu pozemných prehliadok posádok lietadiel. Nech však bude nový systém akýkoľvek, nemôže byť účinný, kým ho nepríjmu na celom svete.