Školský rok sa už začal, mnohí učitelia však nemajú z čoho učiť. „Ľudia si myslia, že keď začíname školský rok, otvoríme učebnice a začneme učiť. Niektoré učebnice k nám však prichádzajú v priebehu roka. Dokonca nám už oznámili, že niektoré neprídu vôbec - napríklad doobjednané učebnice slovenčiny a chémie. Nerobila sa totiž dotlač," hovorí Helena Ondrejčáková, zástupkyňa riaditeľky Základnej školy na Maurérovej ulici v Krompachoch. Problém s chýbajúcimi učebnicami potom riešia tak, že "obyčajne obvoláme okolité školy a navzájom si požičiavame".
Problémy s neskorou distribúciou učebníc, najmä nových, do škôl, nie sú jedinými.. Trápi ich aj to, že mnohé učebnice sú nekvalitné. "Od roku 1990 vzniklo veľa učebníc, ale dodnes neexistujú žiadne kritériá na posúdenie ich kvality," hovorí Mária Nogová zo Štátneho pedagogického ústavu.
Slabá je aj ponuka učebníc. Na každý predmet je spravidla len jedna učebnica, len niektoré predmety majú aj nejakú alternatívnu. A keďže učebnice objednávajú aj rok dopredu, keď ešte nové nie sú ani vydané, objednávajú si vlastne "mačku vo vreci". Čo im príde, z toho musia učiť.
Viac ako polovica učiteľov navyše nevie, ako s učebnicou pracovať. Žiadne školenia tohto typu sa u nás nerobia a metodické príručky nie sú vypracované ku všetkým novým učebniciam. Ak sú, škola si ich musí kúpiť zo svojich zdrojov, na čo často nemá.
Učebnica plní dôležitú úlohu didaktického prostriedku pre učiteľov aj žiakov. Učitelia sa podľa nej majú pripravovať na hodiny, žiaci sa z nej učiť.
Problémov s učebnicami je viac ako dosť – bude teda ministerstvo školstva meniť učebnicovú politiku? Prečo si niektoré učebnice musíme kupovať, hoci sú zadarmo?
Je možné, že za ne budeme platiť?
To všetko sa dočítate v utorok, v denníku SME.