
FOTO – ČTK/AP
V pondelok o jedenástej večer zomrela v mestečku Pöcking pri Štarnberskom jazere v Bavorsku filmárka a fotografka Leni Riefenstahlová. Dvadsiateho druhého augusta oslávila stojeden rokov. „Jej srdce sa jednoducho zastavilo,“ povedal jej priateľ Horst Kettner. Podľa informácií pöckinského starostu Leni Riefenstahlovú v poslednom čase viackrát operovali, mala rakovinu.
Pre svoju spätosť s Hitlerom a jeho režimom bola Leni Riefenstahlová po celý život veľmi spornou režisérkou a fotografkou. Jej film Triumf vôle o zjazde Národnosocialistickej strany v Norimbergu roku 1934 je jedným z najoceňovanejších a zároveň najpropagandistickejších dokumentov v dejinách filmu. „Dokonalá kamera na vlajkových stožiaroch, Hitler ako spasiteľ a vodca, čo prináša mier a prosperitu. Leni Riefenstahlová svojím výtvorom prepožičala nacizmu estetickú dimenziu,“ nájdete v encyklopédiách.
Z olympijských hier 1936 v Berlíne Riefenstahlová nakrútila dvojdielnu Prehliadku národov – uviedla ju roku 1938 v deň Hitlerových narodenín, monumentálnu oslavu krásnych tiel. Nacisti chceli pompéznou olympiádou predstaviť svetu najúžasnejšiu krajinu sveta. Riefenstahlová všetkých ohromila filmárskou nápaditosťou, film získal Mussoliniho pohár na festivale v Benátkach. Na tento film vyvinula revolučnú techniku – na zaznamenanie pretekov zaviedla pohyb kamier po koľajniciach. „Ona jediná nám rozumie,“ zapísal si Joseph Goebbels.
Narodila sa v Berlíne, ako režisérka prerazila roku 1932 filmom Modré svetlo, potom sa zoznámila s Adolfom Hitlerom. „Ten film bol pre môj život kľúčový. Nie preto, že mi priniesol úspech ako režisérke a producentke, ale preto, že ho videl Hitler.“ Nikdy však úplne neuznala, že bola spätá s hitlerovským režimom: „Nebola som nikdy členkou NSDAP.“
V memoároch tvrdí, že v tridsiatom ôsmom už nastúpila dezilúzia. Keď sa vojna skončila, zakázali jej nakrúcať. Začali sa procesy, až ju napokon denacifikačný súd očistil.
Po vojne sa zaoberala najmä fotografovaním a mala veľký úspech s obrazovými publikáciami o kmeni Nubov v južnom Sudáne. Spolu so svojím kameramanom a životným druhom Horstom Kettnerom nakrúcala ešte nedávno filmy o podmorskom svete.
V jednom z posledných rozhovorov povedala, že jediné, čo ju vždy priťahovalo, bola krása. „Realita ma nezaujíma.“
(puk)