Greenaway nechce príbeh

Pre slávneho britského režiséra, pôvodne výtvarníka Petera Greenawaya, je film mŕtvy už aspoň dvadsať rokov. Myslí si však, že našiel spôsob, ako ho oživiť, prinajmenšom v istom zmysle. „Kino umrelo roku 1983, keď do obývačiek vstúpili diaľkové ovládače,“


Peter Greenaway. FOTO - OLE RASMUSSEN


povedal pre Reuters Greenaway. „Opúšťam kategóriu filmu postaveného na rozprávaní príbehu. V posttelevíznej generácii je kľúčovým slovom surfovanie - vojdi, kde chceš, a odíď, odkiaľ chceš.“ Hoci šesťdesiaty ročník filmového festivalu v Benátkach priniesol niekoľko veľkolepých príbehov ukazujúcich náhle milostné vzplanutia starnúcich mužov (napríklad Ľudská škvrna Roberta Bentona, Pocity Noémi Lvovsky) či príbehy o otriasajúcom sa pojme mužnosti (Návrat - režiséra Andreja Zvjiaginceva), diváci majú možnosť vidieť aj ukážku toho, ako vyzerá antipríbehové kino v podaní Petera Greenawaya.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Kufre Tulsa Lupera: Antverpy sú druhou časťou veľmi ambiciózneho Greenawayovho projektu. Nesústreďuje sa na príbeh, skôr na nezameniteľnosť svojich obrazov. Tulse Luper so svojou zvláštnou zbierkou kufrov trčí zadržaný na železničnej stanici v Antverpách, lebo ho podozrievajú, že je špión. Dej sa odohráva niekedy uprostred štyridsiatych rokov, počas druhej svetovej vojny. Vo filme vystupujú bizarné postavy ako napríklad sadistický mormonský vojak, jeho nymfomanská manželka či mohutný železničiar. Niektoré z obrazov sa viackrát zopakujú. „Je to vizuálny sviatok,“ hovorí Greenaway. Snímka je plná citátov a odkazov, medzi inými na slávneho talianskeho barokového majstra Caravaggia, ale aj súčasné kultúrne ikony ako Steven Spielberg či Brad Pitt.

SkryťVypnúť reklamu

Premiéru filmu radostne prijali Greenawayovi fanúšikovia, zaľúbení do jeho doterajších filmov ako Kuchár, zlodej, jeho žena a jej milenec či 8 a 1/2 ženy, ktoré sa stali hitmi klubových kín. Je však dosť nepravdepodobné, že sa tento jeho nový film dostane do širšej distribúcie. Greenaway svoje dielo nakrútil na digitálne video. Je to len zlomok veľkého projektu, ktorý tvorí 92 dévédečiek, televízny seriál a počítačové hry. „Čo je najväčší román dvadsiateho storočia? Prebúdzanie Finnegana od Jamesa Joycea. A kto ho čítal? Takmer nikto,“ argumentuje Greenaway. „A tak aj moje filmy.“

SHASTA DARLINGTON, reuters

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 801
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 423
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 890
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 781
  5. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 3 564
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 324
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 209
  8. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 1 770
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu