
Peter Greenaway. FOTO - OLE RASMUSSEN
povedal pre Reuters Greenaway. „Opúšťam kategóriu filmu postaveného na rozprávaní príbehu. V posttelevíznej generácii je kľúčovým slovom surfovanie - vojdi, kde chceš, a odíď, odkiaľ chceš.“ Hoci šesťdesiaty ročník filmového festivalu v Benátkach priniesol niekoľko veľkolepých príbehov ukazujúcich náhle milostné vzplanutia starnúcich mužov (napríklad Ľudská škvrna Roberta Bentona, Pocity Noémi Lvovsky) či príbehy o otriasajúcom sa pojme mužnosti (Návrat - režiséra Andreja Zvjiaginceva), diváci majú možnosť vidieť aj ukážku toho, ako vyzerá antipríbehové kino v podaní Petera Greenawaya.
Kufre Tulsa Lupera: Antverpy sú druhou časťou veľmi ambiciózneho Greenawayovho projektu. Nesústreďuje sa na príbeh, skôr na nezameniteľnosť svojich obrazov. Tulse Luper so svojou zvláštnou zbierkou kufrov trčí zadržaný na železničnej stanici v Antverpách, lebo ho podozrievajú, že je špión. Dej sa odohráva niekedy uprostred štyridsiatych rokov, počas druhej svetovej vojny. Vo filme vystupujú bizarné postavy ako napríklad sadistický mormonský vojak, jeho nymfomanská manželka či mohutný železničiar. Niektoré z obrazov sa viackrát zopakujú. „Je to vizuálny sviatok,“ hovorí Greenaway. Snímka je plná citátov a odkazov, medzi inými na slávneho talianskeho barokového majstra Caravaggia, ale aj súčasné kultúrne ikony ako Steven Spielberg či Brad Pitt.
Premiéru filmu radostne prijali Greenawayovi fanúšikovia, zaľúbení do jeho doterajších filmov ako Kuchár, zlodej, jeho žena a jej milenec či 8 a 1/2 ženy, ktoré sa stali hitmi klubových kín. Je však dosť nepravdepodobné, že sa tento jeho nový film dostane do širšej distribúcie. Greenaway svoje dielo nakrútil na digitálne video. Je to len zlomok veľkého projektu, ktorý tvorí 92 dévédečiek, televízny seriál a počítačové hry. „Čo je najväčší román dvadsiateho storočia? Prebúdzanie Finnegana od Jamesa Joycea. A kto ho čítal? Takmer nikto,“ argumentuje Greenaway. „A tak aj moje filmy.“
SHASTA DARLINGTON, reuters