Víťazný projekt kategórie Net Vision Node Runner. FOTO - ORF/PRIX ARS ELECTRONICA 2003
Dnešný svet je miestom, kde umenie, nové technológie a spoločnosť majú k sebe čoraz bližšie. Jednu z jeho najvýstižnejších diagnóz, respektíve prognóz v dňoch 6. - 11. septembra opäť stanoví najprestížnejší európsky festival umenia nových médií Ars Electronica, ktorý sa koná v rakúskom Linzi. Povesť mestečka ležiaceho necelých tristo kilometrov od Bratislavy proti prúdu Dunaja v minulosti poškvrnili nacisti, ktorí tu experimentovali s eugenikou. Biľag zneužívania vedy medzitým dávno prekryla akcia s medzinárodným renomé. Tá už svojím 23. ročníkom ponúka znova možnosť vidieť aktuálne výsledky práce umelcov a vedcov pracujúcich s najmodernejšími technológiami.
Best of new media art
V Linzi sa vždy v prvý septembrový víkend prezentuje len to „naj“ z toho, čo musí hodnotiť medzinárodná komisia špičkových umelcov a vedcov už od jarných mesiacov roka. Príspevky do súťaže môže poslať ktokoľvek - otvorenosť a vysoká finančná odmena sú motiváciou pre vizionárskych tvorcov, ktorí často nepochádzajú z tradičného umeleckého prostredia. V Linzi sa totiž soškou Zlatej Niké oceňujú aktuálne idey, nie životopisy. Napríklad, ani mladí talentovaní Slováci Ivor Diosi a Zdeno Hlinka, ktorí poslali svoje diela do tohtoročnej súťaže, nemajú tradičné umelecké vzdelanie. V posledných rokoch sa čoraz častejšie stáva, že o prvenstvo súperia veľké komerčné firmy s mladíkmi z digitálneho undergroundu.
Svet tradičného umenia sa, na zopár výnimiek, zatiaľ len cudne prizerá. Víťazi a držitelia čestných uznaní z festivalu Ars electronica 2003 sú už známi (žiaľ, opäť nikto s visačkou SK). Súťažnými kategóriami boli Počítačová animácia/Vizuálne efekty, Digitálna hudba, Interaktívne umenie, Net Vision, Net Excellence a pre tínedžerov je určená U19 - Freestyle computing. Všetky úspešné projekty budú v Linzi naživo prezentované od utorka až do štvrtka budúceho týždňa. Za zmienku stojí potvrdenie Francúzska ako európskej veľmoci digitálneho filmu (najlepší projekt opäť pochádza z elitnej školy Supinfocom), spoločné víťazstvo tria japonských experimentálnych hudobníkov Ami Yoshida, Sachiko M, Utah Kawasaki a docenenie rastúceho významu bezdrôtových technológií (v kategórii Net Vision porotu najviac zaujal projekt Node Runner, ktorý je súbojom dvoch tímov o nájdenie najväčšieho počtu bezdrôtových pripojení v meste). Podrobnosti o všetkých ocenených a programe nájdete na stránke www.aec.at/festival .
Technorealizmus
Ars electronica má podtitul Festival umenia, technológií a spoločnosti. Už z toho jasne vyplýva, že organizátori majú ďaleko k povrchnému očareniu špičkovou technikou a všímajú si aj spoločensko-politické rozmery jej zavádzania do každodenného života.
Prezentácia konkrétnych diel je preto pravidelne spojená s odborným sympóziom, kde sa diskutuje o aktuálnych presahoch umenia, vedy a bežného života. Tohtoročnú tému vymedzuje podtitul festivalu Kód - Jazyk našej doby. Špičkoví teoretici, umelci či kurátori budú pitvať fenomén počítačového kódu z najrôznejších strán: kód ako počítačový program, ako nástroj vedcov či umeleckých tvorcov alebo ako „program“ ľudského života. Návštevníci sympózia v Linzi budú môcť počúvať i klásť otázky takým osobnostiam, ako sú napríklad francúzsky teoretik kyberkultúry Pierre Lévy, fínsky profesor a špecialista na mediálne umenie Erkki Huhtamo či ruský priekopník internetového umenia Alexej Šulgin.
Do Linza to autom od hraníc pohodlne zvládnete za necelé tri hodiny, a tak možnosť zažiť osobne to „naj“ zo súčasného elektronického umenia, je mimoriadne lákavá. Komu sa tam nepodarí dostať, nemusí hneď zúfať - organizátori pripravujú real-time internetové prenosy. Žijeme už v ére, keď sa osobná prítomnosť na nejakom vzdialenom mieste a v presne určenom čase stáva tak trocha luxusom.