
Chceli ste si vybrať peniaze, bankomat vám ich nedal, ale z účtu „zmizli“? Na chybu môže banka prísť a sama ju napraviť, istejšie však je poistiť sa reklamáciou. ILUSTRAČNÉ FOTO SME - ĽUBOŠ PILC
BRATISLAVA - Koncom augusta viacerí klienti Tatra banky, ktorí používali bankomaty, zostali prekvapení. Pri prvom výbere peniaze nedostali, ale pri druhom už mali z účtu odrátanú aj sumu, ktorú žiadali predtým.
„Zapríčinili to viaceré niekoľkominútové výpadky našej bankomatovej siete v závere augusta,“ vysvetľuje hovorca Tatra banky Roman Začka. Priznáva, že takáto situácia sa určite v žiadnej banke nestáva často a nie je to bežné.
Ten, kto takto ‘prišiel‘ o peniaze, môže čakať, že chybu napraví banka automaticky. Môže však aj podať sťažnosť v niektorej pobočke banky prostredníctvom reklamačného oddelenia. „Mne sa to tiež stalo, ale peniaze tam boli už na druhý deň,“ hovorí Jozef.
Horšie sú na tom tí, ktorí majú aj po týždni na účte menej peňazí. Situácia sa komplikuje, ak potrebujú zaplatiť nájomné či rôzne šeky, alebo sa nie vlastnou vinou dostali do mínusu a banka im účtuje debetné úroky.
Vybavenie sťažnosti či reklamácie trvá niekedy dlhšie, inokedy kratšie. Banka prešetrí oprávnenosť nároku klienta, čo môže urýchliť nápravu stavu účtu, ak je nárok oprávnený.
„Banka nemá zákonom stanovené, do akého času je povinná reklamáciu klienta vybaviť. Obvyklá lehota je do 30 dní. Pochopiteľne, je v záujme banky, aby čas vybavovania reklamácií bol čo najkratší, často však závisí od podstaty riešenej záležitosti, ich počtu a od kapacít banky,“ hovorí Začka.
Klienti očakávajú od bánk ochranu svojich vkladov. Úrovní kontroly bankomatov je viacero, od zrátania fyzického stavu hotovosti v bankomate až po elektronické záznamy. Začka však upozorňuje, že existuje niekoľko dôvodov výpadku bankomatovej siete, pričom sa môže stať, že potvrdenky vydané bankomatom nemusia byť vždy správne.
Ak sa výber neuskutočnil a klient si vôbec situáciu neuvedomil ani nevšimol, pri účtovnej uzávierke banka podľa Začku presne zistí, že klientovi nevznikol debet v súvislosti s výberom. Vo výpise už má byť stav účtu uvedený správne.
„Pokiaľ ide o kompenzácie, respektíve náhrady, banka v zmysle svojej stratégie individuálne posudzuje, kedy je oprávnené uplatniť náhradu,“ povedal Začka.
Tatra banka sa v súvislosti s niekoľkými výpadkami svojej siete bankomatov v poslednom augustovom týždni rozhodla, že vráti klientom poplatky za výbery v hotovosti na pobočkách, ak si nemohli vybrať hotovosť z bankomatu. Podobne za august neúčtuje poplatky za výbery z bankomatov iných finančných ústavov. To sa týka všetkých klientov, nielen tých, ktorým výpadok siete spôsobil problémy.
Štandardný poplatok za výber hotovosti na prepážke je 9 korún, za výber v cudzom bankomate 30 korún.