Urobil to vraj na protest proti tomu, že vláda v rámci úsporných opatrení zoškrtala rozpočet jeho rezortu.
Tvrdík bol dlhodobo jedným z najpopulárnejších českých politikov. Samotní vojaci ho vnímali ako prvého šéfa rezortu, ktorý má ozajstný záujem o ich problémy a možno dokáže zmeniť zatuchnuté pomery v armáde. Veľmi rýchlo však vysvitlo, že minister sľubuje viac, než dokáže vykonať. Aj jeho odstúpenie mnohí interpretovali v tomto svetle. Tvrdík vraj utiekol ešte predtým, než sa neúspech armádnej reformy stal zjavným a mohol mu brániť v ďalšej politickej kariére.
O niekdajších politikov býva v ekonomickej sfére pre ich kontakty záujem. Aj Tvrdík po odchode z funkcie hovoril, že si môže vyberať z množstva lákavých ponúk. Napriek tomu hľadal neúspešne prácu celé leto. Zavinil si to najskôr sám. Významné firmy hľadajú do vedúcich funkcií zrelých a rozhodných ľudí a Tvrdík sa v politike prezentoval ako presný opak. Jeho striedavo podávaná a odvolaná demisia, prázdne mediálne gestá a z rôznych rozhovorov čoraz zjavnejšia chorobná samoľúbosť pravdepodobne všetky vážne firmy odradili. Tvrdíka nakoniec museli prijať tam, kde „návrh“ vlády nemôžu odmietnuť. Rozhodujúcimi akcionármi Českých aerolínií sú totiž Fond národného majetku a Česká konsolidačná agentúra.
Ekonómovia sa zhodnú na tom, že doterajší manažment aerolínií nebol dôvod odvolávať. Ten v rámci nepriaznivých možností vcelku s úspechom zvládol krízu v leteckej doprave, ktorá nastala po 11. septembri. Ak v aerolíniách boli nejaké problémy, je nepravdepodobné, že ich vyrieši práve Tvrdík.
Vyzerá to skôr tak, že je česká vláda ochotná riskovať budúcnosť dôležitého podniku, len aby našla dobre platené miesto kolegu, ktorý sa ocitol na suchu. Podľa inej mienky má Tvrdík aerolínie postupne pripraviť na privatizáciu.
„Katapultovanie Tvrdíka do čela ČSA je dielom spoločenstva ľudí, ktorých spája záujem o peniaze a moc, ktorí si dokážu vyjsť v ústrety a veľa toho na seba a na ostatných vedia,“ hodnotí vývoj komentár denníka Lidové noviny.
PETER MORVAY