
Miroslav Horňák za volantom Formuly Renault. V slovenskom tíme AMK Skalica Racing sú jeho najbližšími spolupracovníkmi otec Miroslav Horňák, manažér Ľuboš Francistý, mechanik Ján Zaorálek. FOTO - ARCHÍV
„Zlepšujeme sa, ale pomaly. Konkurencia má neporovnateľne lepšie podmienky na testovanie vozidiel, na tréning. Jazdci špičkových tímov západnej Európy či Ruska majú na sezónu rozpočet dvestotisíc eur, kým ja si musím vystačiť zhruba so štvrtinou,“ udrel klinec po hlavičke mladý Záhorák. A pridal fakty: pred sezónou mu pokladnica tímu dovolila testovanie v Rakúsku iba zopár dní, kým súperi jazdili z jedného okruhu na ďalší. Ani v priebehu sezóny nemohol využiť priestor na tréning, z desiatich pretekov musel dvoje vynechať.
Napriek skromným podmienkam Horňák neľutuje, že sa dal na Formulu Renault. „V žiadnej slovenskej súťaži by som sa toľko nenaučil,“ tvrdí o pretekoch, z ktorých sa dá posunúť do vysnívanej formuly 1 - ako o tom svedčia príklady Fína Kimiho Räikkönena, Brazílčanov Felipa Massu, Enriqua Bernoldiho či Antonia Pizzoniu.
Vo Formule Renault sa jazdí na monopostoch s rovnakými podvozkami, pneumatikami, s identickými dvojlitrovými motormi s výkonom 180 koní, ktoré umožnia zrýchlenie z 0 - 100 km/h za 3,7 sekundy a v rovinkách vytiahnu dvestošesťdesiatku. Tímy si môžu už len upraviť detaily pri nastavení aerodynamiky auta. „Vozidlo sa dolaďuje dlhými hodinami testovania, jazdci a mechanici zozbierajú o aute množstvo poznatkov. Ja mám v tomto smere značné rezervy. Ak by som ich využil, trúfal by som sa posunúť do stredu jazdeckého poľa,“ poznamenal jediný slovenský zástupca v súťaži. Ďalšie možnosti zlepšenia by mohli byť u Horňáka v dravejšej jazde. „Zatiaľ čo súperi idú v tréningu, v kvalifikácii či v pretekoch na doraz, ja mám pred sebou imperatív - nerozbiť auto!“ vysvetľuje.
Kým väčšina jazdcov vo Formule Renault sú profesionáli, Skaličan nastupuje v rodnom meste každé ráno do autoservisu. Z posledných pretekov na rakúskom A1 Ringu (24. miesto v sobotu, 25. v nedeľu) sa vrátil v pondelok nadránom a po štyroch hodinách spánku sa už hlásil na pracovisku: „Nesťažujem si, pretekanie vo formule ma baví. Rád by som si raz zajazdil so súpermi ako rovný s rovným.“
Do konca seriálu Formula Renault zostávajú ešte dva septembrové víkendy - v Ochserlebene a na Lausitzringu. „Ak náš tím nazbiera posledné financie, možno do Nemecka vycestujeme. Každá skúsenosť je dobrá,“ vravel slovenský automobilový pretekár.
O rok by sa chcel v súťaži posunúť bližšie k špičke.
ONDREJ GAJDOŠ