
ILUSTRAČNÉ FOTO SME - ĽUBOŠ PILC
BRATISLAVA - Terasy pred reštauráciami, ktoré v posledných rokoch zmenili letný vzhľad miest, budú ešte asi jeden mesiac slúžiť hosťom. Niekedy v októbri ich majitelia zbalia. „Všetko závisí od počasia. Terasu sme otvorili už na jar a fungovať by mala určite ešte jeden mesiac,“ hovorí prevádzkarka pivárne Budvar v Bratislave Jana Zapletajová.
Prevádzkari reštaurácií majú všetky dôvody otvoriť terasy aj o rok. Pre mnohých znamenajú šancu, ako nevypadnúť z boja o letných zákazníkov. „V lete nás drží nad vodou hlavne terasa,“ opisuje situáciu v Žiline majiteľ Hokej clubu Rastislav Palutka, ktorý terasu prevádzkuje desať rokov. Rovnako dôležitá je aj v 1. Slovak Pube v centre Bratislavy. „Keby sme nemali terasu, obrat by sa nám cez leto oproti predchádzajúcim mesiacom znížil minimálne o polovicu,“ hovorí prevádzkar Alojz.
Väčšina reštaurácií sa snaží dať svojim terasám niečo jedinečné a odlíšiť sa od rastúcej konkurencie. „Každý druhý týždeň meníme jedálniček. Teraz máme napríklad zemiakové dni. Najesť sa dá už za 60 korún,“ hovorí vedúca banskobystrickej reštaurácie a pivárne Zlatý Bažant, kde môže maximálne sto ľudí vysedávať až do neskorej noci.
Letnými diskotékami pritiahli na svoju terasu zákazníkov v Harley-Davidson pube v Bratislave. „Ľudia sem chodia hlavne pre zábavu. Prednedávnom sme organizovali napríklad párty v štýle 80. rokov. Do kostýmov z toho obdobia boli oblečení aj čašníci,“ opisuje atmosféru na terase asistentka v pube, ktorý má podľa nej v lete trikrát viac zákazníkov ako v zime.
Množstvo terás v centre miest vyrástlo napriek tomu, že jej výstavba nie je podľa majiteľov lacná. „Je rozdiel, či dáte pred podnik „len tak“ dvadsať stoličiek, alebo do výstavby terasy investujete niekoľko stotisíc korún. Nás napríklad draho vyšlo už len spravenie dvojitej podlahy,“ hovorí prevádzkar 1. Slovak Pubu, ktorého terasa funguje druhý rok a návratnosť investícií sa očakáva najskôr o päť rokov.
Okrem výdavkov na výstavbu treba zaplatiť aj poplatky mestu, zabezpečiť dostatok jedla aj pitia, pohárov, starať sa každý rok o údržbu a počítať aj s tým, že podaktorým zákazníkom sa bude „odchádzať bez platenia“ ľahšie z terasy, ako keby sedeli vnútri.