Sťažnosti na mestskú hromadnú dopravu (MHD) v Bratislave boli už veľakrát uverejnené, ale aj tak sa nič nezlepšilo. Myslím si, že je to hlavne tým, že cestujúcich nemá kto obhajovať. (Tí, čo majú na právnikov, sa v MHD nevozia a dopravný podnik svojho právnika má, tak má aj pravdu). Chcem teraz opísať svoju a tiež synovu skúsenosť s bratislavskou hromadnou dopravou. Som dôchodkyňa a podľa zákona mám nárok na zľavnený cestovný lístok. Cestujem MHD veľmi málo, ale aj tak to stačilo na nepríjemný zážitok.
Pri cestovaní ma kontroloval revízor, ktorému som podala platný cestovný lístok (zľavnený), pýtal odo mňa ešte preukaz. Nechápala som, aký preukaz vlastne chce, tak som mu ukázala potvrdenie z pošty, že som dôchodkyňa, a tiež v dobrej viere občiansky preukaz z dôvodu totožnosti. Jemu to nestačilo a začal byť ku mne arogantný a správal sa ku mne ako k čiernemu pasažierovi, vypísal mi potvrdenku a kázal ísť zaplatiť pokutu. Napísala som na MHD, že s takýmto postupom nesúhlasím, ale nepomohlo. Dali to svojmu právnikovi, ktorý mi poslal šek na zaplatenie 1025 korún. Napísala som aj jemu, zatiaľ som odpoveď nedostala.
Preukaz (mala by som to napísať v úvodzovkách), som si vybavila, aby som mala v budúcnosti pokoj - ide o malú zelenú kartičku bez pečiatky, bez podpisu, iba fotografia prelepená páskou s logom MHD. Na túto kartičku mi pracovníčka napísala moje rodné číslo, ktoré odpísala práve z toho potvrdenia z pošty a ktoré som jej musela odovzdať ako protihodnotu kartičky. Na potvrdení z pošty boli všetky moje osobné údaje. Veď toto je hrubé porušenie zákona od organizácie. Môžu takto beztrestne postupovať?
Ďalší prípad sa stal môjmu synovi. Pri vystupovaní z trolejbusu ho kontroloval revízor, ktorý vystúpil spolu s ním. Nebol spokojný s časom na cestovnom lístku a tvrdil, že prekročil tri minúty, čas kontroloval už na svojich hodinkách. Syn to považoval za žart zo strany revízora, aké však bolo jeho prekvapenie, keď dostal od právnika z MHD šek, aby zaplatil pokutu 1025 korún. Obratom napísal, že s tým nesúhlasí, ale ako vždy odpísali, že nemá pravdu.
Platí tu slovo proti slovu, kde myslíte, že môže byť pravda?
Ja chcem ale poukázať na pasáž v liste, kde pracovníčka MHD píše: „Ak uplynie čas, ktorý je na označenom cestovnom lístku, musíte vystúpiť, alebo si označiť ďalší lístok.“
Tak počítajme: desaťminútový cestovný lístok stojí 10 korún, to znamená na 1 minútu 1 korunu. Ak mi uplynie čas, musím si označiť ďalší lístok za 10 korún, ale preveziem iba 3 koruny, zvyšok 7 korún by mi mali z MHD vrátiť. Ak si označím na začiatku cesty 30-minútový lístok, zostáva neprecestovaných 17 minút. Znamená to, že my platíme aj to, čo neprecestujeme, ale MHD si účtuje za 3 minúty 1025 korún. Vysvetlí mi to niekto?
Takže: ak uplynie čas na cestovnom lístku, poproste vodiča, aby zastavil, že chcete vystúpiť (ak nemáte ďalší lístok), ak je zastávka vzdialená od vášho nástupu podľa cestovného poriadku 11 alebo 12 minút, nezabudnite si pri vystupovaní označiť ďalší cestovný lístok, čo keď bude s vami vystupovať aj revízor?
To ešte nehovoria, že MHD z nás vyrába robotov s kalkulačkou v hlave a s očami upretými na čas, na čumilov cestovných poriadkov, ktoré sú spolu s pokynmi písané maličkými písmenami - ozaj, zámerne?
Navrhujem, ak záleží MHD toľko na presnosti, mali by predávať cestovné lístky s časom od 1 minúty do 60 minút, odstupňované po minúte. Keď má byť chaos, tak nech je. Mám ťažké srdce na takéto správanie a postup pracovníkov z MHD. Pravdivosť svojich slov môžem doložiť písomnými dokladmi.
HELENA BÚŠOVÁ, Bratislava